Objective: The aim of this study was to determine the psychological well-being of health sciences students; their problem-solving skills and to examine the relationship between them.
Methods: The research was carried out in descriptive cross-sectional design. The population of the research consists of students studying in the field of health sciences at two foundation universities in Turkey. 'Descriptive Information Form', 'Psychological Well-Being Scale (PWBS)' and 'Problem Solving Inventory (PSI)' were used to collect data. The data were analyzed in SPSS program.
Results: The students' PSI total score average was 100.4±17.22; PSI sub-dimension total score averages were determined as 'Personal Control' 15.89 ±3.92, 'Problem Solving Confidence' 29.40±8.13 and 'Approach Avoidance Style' 44.97±9.73. The mean total score of PWBS was found to be 42.7±8.54.
Conclusion: In line with the results obtained, it was found that there was a significant relationship between psychological well-being and problem-solving skills, and that as students' psychological well-being increased wtih their problem-solving skills. Consistent with these findings, it was concluded that problem solving sub-dimensions, psychological well-being and total problem solving score were positively related. Psychological well-being and problem solving skills are directly related to each other and affect each other.
Amaç: Bu çalışma, sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin psikolojik iyi oluşları ile problem çözme becerilerinin saptanması ve arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı kesitsel tasarımda gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini Türkiye’deki iki vakıf üniversitesinde sağlık bilimleri alanında eğitim alan öğrenciler oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında ‘Tanıtıcı Bilgi Formu’ ‘Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOÖ)’ ve ‘Problem Çözme Envanteri (PÇE)’ kullanılmıştır. Veriler SPSS programında analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin PÇE toplam puan ortalaması 100.4±17.22; PÇE alt boyut toplam puan ortalamaları ise, ‘Kişisel Kontrol’ 15.89 ±3.92, ‘Problem Çözme Güveni’ 29.40±8.13 ve ‘Yaklaşma Kaçınma Tarzı’ 44.97±9.73 olarak belirlenmiştir. PİOÖ toplam puan ortalaması ise 42.7±8.54 olarak bulunmuştur.
Sonuç: Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, psikolojik iyi oluş ile problem çözme becerileri arasında anlamlı ilişki olduğu ve öğrencilerin psikolojik iyi oluşları ile beraber problem çözme becerilerinin de arttığı bulunmuştur. Bu bulgularla tutarlı şekilde problem çözme alt boyutlarının, psikolojik iyi oluş ve problem çözme toplam puanın pozitif yönde ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Psikolojik iyilik ile problem çözme becerisi çift yönlü olarak birbiri ile doğrudan ilişkilidir ve birbirini etkilemektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Beslenme ve Diyetetik (Diğer), Ebelik (Diğer), Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |