Hangi Alandan Hakem Atanmalı: İletişim
AĞ TOPLUMUNDA KURUMSAL İLETİŞİM: ÜNİVERSİTELERİN TWITTER KULLANIMI ÜZERİNE SOSYAL AĞ ANALİZİ
Yavuz DEMİR
Dr., Türkiye
dmryavuz@gmailcom
https://orcid.org/0000-0002-9755-0150
Muammer ÖZTÜRK
Dr., Türkiye
muammer@live.com
https://orcid.org/0000-0001-8124-7096
ÖZ
Günümüzün ağa bağlı toplum yapısında ağlar, toplumu şekillendiren ve iletişim yapısını kökten değiştiren bir yapı içerisinde işlemektedir. Bu yapıda kurumsal iletişim biçimleri değişmiş, genişlemiş ve uygulanan stratejiler de yeniden yapılandırılmıştır. Günümüzde üniversiteler de kurumsal kültürün aktarılmasında ve şeffaflığın sağlanmasında sosyal medya ağlarında kurumsal iletişim faaliyetlerine önem vermektedir. Bu çalışma, dünyada ve Türkiye’de saygınlığı olan Oxford, Harvard, Koç ve Sabancı üniversitelerinin kurumsal iletişimde Twitter kullanımlarını sosyal ağ analizi yöntemiyle incelemiştir. Çalışma sonucunda, dünyanın en iyi üniversiteleri olarak kabul edilen Oxford ve Harvard üniversitelerinin Twitter’da kurumsal iletişime önem verdiği, Twitter’ı daha aktif ve interaktif bir şekilde kullandığı, bunun da takipçi ve etkileşim sayısına yansıdığı belirlenmiştir. Koç ve Sabancı üniversitelerinin ise Twitter kullanımının tekdüze olduğu, Twitter’ı daha çok diğer araçlar için üretilen içerikleri paylaşmak için kullandığı ve kullanıcılarla etkileşime geçmemeyi tercih ettiği belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Ağ Toplumu, Kurumsal İletişim, Twitter, Üniversite, Sosyal Ağ Analizi.
Hangi Alandan Hakem Atanmalı: Communication
Yavuz DEMİR
Dr., Türkiye
dmryavuz@gmailcom
https://orcid.org/0000-0002-9755-0150
Muammer ÖZTÜRK
Dr., Türkiye
muammer@live.com
https://orcid.org/0000-0001-8124-7096
ABSTRACT
In today's networked society structure, networks operate within a structure that shapes society and radically changes the communication structure. In this structure, corporate communication styles have changed, expanded and implemented strategies have also been restructured. Today, universities also attach importance to corporate communication activities in social media networks in transferring corporate culture and ensuring transparency. This study examines the use of Twitter in corporate communication by Oxford, Harvard, Koç and Sabancı universities, which are prestigious in the world and in Turkey, using social network analysis. As a result of the study, it was determined that Oxford and Harvard universities, which are accepted as the best universities in the world, give importance to corporate communication on Twitter, use Twitter more actively and interactively, which is reflected in the number of followers and interactions. On the other hand, it was determined that Koç and Sabancı universities use Twitter uniformly, use Twitter mostly to share content produced for other tools, and prefer not to interact with users.
Keywords: Network Society, Corporate Communication, Twitter, University, Social Network Analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2023 |
Submission Date | February 3, 2023 |
Acceptance Date | February 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)