İbrahim ÇATALDAŞ
Mersin Üniversitesi, Türkiye
ibrahimcataldas@mersin.edu.tr
https://orcid.org/0000-0001-8096-9177
PUBLIC DIPLOMACY IN THE CONTEXT OF INTERNATIONAL PUBLIC RELATIONS: A REVIEW ON 2022 FIFA WORLD CUP
ABSTRACT
Public relations, which encompasses the communication activities carried out by institutions and enterprises for their target groups, finds a wider scope of application nowadays due to global developments in the world. Therefore, today, international public relations and public diplomacy activities come to the fore due to purposes such as communicating with foreign publics, promoting the country, obtaining a positive change in image, reputation, and attitude. International sports events hosted by different countries in different periods attract visitors from different parts of the world every year. For this reason, it offers opportunities to host countries in terms of country promotion, image, and reputation building. In this study, the 2022 FIFA World Cup, which was held in Qatar between November 20 and December 18, 2022, was discussed from the perspective of international public relations and public diplomacy activities, and the event calendar officially announced by the Qatar government for the World Cup organization was analyzed by document review method. As a result of the analysis, it has been determined that the Qatar Government has organized a total of 27 different events for foreign visitors in the fields of entertainment, festivals, exhibitions, art and culture. It has been concluded that these organized events are used effectively in terms of international public relations and public diplomacy activities, especially in terms of country promotion, image, and reputation.
Keywords: World Cup, Public Diplomacy, International Public Relations.
Hangi Alandan Hakem Atanmalı: Sosyal Bilimler
ULUSLARARASI HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA KAMU DİPLOMASİSİ: 2022 FIFA DÜNYA KUPASI ÜZERİNE BİR İNCELEME
ÖZ
Kurum ve işletmelerin hedef kitlelerine yönelik olarak yürüttüğü iletişim çalışmalarını kapsayan halkla ilişkiler, dünyadaki küresel gelişmelere bağlı olarak günümüzde daha geniş bir uygulama alanı bulmaktadır. Bu nedenle günümüzde uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi faaliyetleri, yabancı kamuoyu ile iletişim kurmak, ülkeyi tanıtmak, imaj, itibar ve tutumda olumlu bir değişiklik elde etmek gibi amaçlarla ön plana çıkmaktadır. Bu amaçlara yönelik olarak uluslararası spor organizasyonlarının, kamu diplomasisi ve uluslararası halkla ilişkiler faaliyetleri açısından oldukça önemli bir rol oynadığını söylemek mümkündür. Farklı dönemlerde farklı ülkelerin ev sahipliğini yaptığı uluslararası spor etkinlikleri, her yıl dünyanın farklı yerlerinden ziyaretçiler çekmektedir. Bu nedenle ev sahibi ülkelere ülke tanıtımı, imaj ve itibar oluşturma bakımından fırsatlar sunmaktadır. Bu çalışmada 20 Kasım ve 18 Aralık 2022 tarihleri arasında Katar’da düzenlenmiş olan 2022 FIFA Dünya Kupası, uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi faaliyetleri perspektifinden ele alınmış olup Katar hükümetinin Dünya Kupası organizasyonu için resmi olarak ilan ettiği etkinlik takvimi doküman incelemesi yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılmış olan analiz sonucunda Katar Hükümeti’nin yabancı ziyaretçilere yönelik olarak eğlence, festival, sergi, sanat ve kültür alanlarında olmak üzere toplam 27 farklı etkinlik düzenlendiği tespit edilmiştir. Düzenlenen bu etkinliklerin ülke tanıtımı, imaj ve itibar gibi hususlar başta olmak üzere uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi faaliyetleri bakımından etkin bir şekilde kullanıldığı sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Dünya Kupası, Kamu Diplomasisi, Uluslararası Halkla İlişkiler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 24, 2023 |
Publication Date | July 1, 2023 |
Submission Date | April 11, 2023 |
Acceptance Date | May 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)