Araştırmanın amacı; inanç turizmi bağlamında yapılan halkla ilişkiler ve tanıtım faaliyetlerinin Antalya ili Demre ilçesinde bulunan Aziz Nikolaos Kilisesi’ni turistlerin ziyaretlerinde ne kadar etkili olduğunu ortaya koymak için kullanılan ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2022 yılı üç aylık yaz döneminde Demre’yi ziyarete gelen 400 turistten oluşturmaktadır. Ölçeğin oluşturulması sürecinde öncelikle literatür taraması yapılmıştır. Bideci (2018) tarafından geliştirilen Hac Deneyimi Ölçeğinden yararlanılmış ek olarak araştırmacı tarafından yeni maddeler ortaya eklenmiş ve madde havuzu oluşturulmuştur. Maddelerincelenirken dil konusunda iki adet, alan bilgisinden üc adet ve ölçme değerlendirme konusundan bir adet uzmanın görüşleri dikkate alınmıstır.Uzman görüşleri neticesinde Hac Deneyimi Ölçeğinden 13 madde Demre’ye uyarlanarak ölçeğe dâhil edilmiş ve araştırmacının kendi geliştirdiği maddelerden 11 madde ölçeğe alınmıştır. Sonuç olarak 24 maddeden dört alt boyuttan oluşan beşli likert türü bir ölçek oluşturulmuştur. Açımlayıcı faktör analiz şablonu kullanılarak veri analizleri yapılmıştır ve elde edilen sonuçlar veri analizleri, açımlayıcı faktör analizinden yararlanılarak elde edildi.Açımlayıcı faktör analizinden elde edilen sonuçlar doğrultusundabinişik maddeler ve faktör yükü.30’un altinda olan maddeler çıkarıldığıiçin24 madde ve dört alt boyuttan meydana gelen bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin alt boyutları; çevre, organizasyon, keyif alma ve hayal kırıklığıdır. Ölçeğin güvenirliği ise .934 olarak tespit edilmiştir. Aziz Nikolaos Kilisesi’ne ilişkin halkla ilişkiler faaliyetlerini ve turistlerin tutumları ortaya çıkarması açısından faydalı olacağı umulmaktadır.
İstanbul Aydın Üniversitesi
Purpose of the research; The aim of this study is to conduct the validity and reliability study of the scale used to reveal how effective the public relations and promotion activities in the context of faith tourism are in the visits of tourists to the Church of St. Nicholas in Demre district of Antalya province. Descriptive survey model was used in the research. The sample of the research consists of 400 tourists who came to visit Demre in the three-month summer period of 2022. In the process of creating the scale, first of all, a literature review was made. The Pilgrimage Experience Scale developed by Bideci (2018) was used and additionally, new items were added by the researcher and an item pool was created. The items were evaluated by six experts, including three field experts, two language experts and one assessment and evaluation expert. As a result of expert opinions, 13 items from the Hajj Experience Scale were adapted to Demre and included in the scale, and 11 items from the items developed by the researcher were included in the scale. As a result, a five-point Likert type scale consisting of 24 items and four sub-dimensions emerged. Data analyzes were made using exploratory factor analysis. In the exploratory factor analysis, overlapping items and items with factor loadings below .30 were removed and a scale consisting of 24 items and four sub-dimensions was obtained. Sub-dimensions of the scale; environment, organization, enjoyment and frustration. The reliability of the scale was determined as .934. It is hoped that it will be useful in terms of revealing the public relations activities and the attitudes of the tourists regarding the Church of St. Nicholas.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 24, 2023 |
Publication Date | July 1, 2023 |
Submission Date | May 11, 2023 |
Acceptance Date | June 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)