Research Article
BibTex RIS Cite

A CRITICAL PERSPECTIVE ON THE CULTURE INDUSTRY: THE CASE OF PURPLE ROSE OF CAIRO

Year 2024, , 826 - 839, 01.10.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1509463

Abstract

In this study, Woody Allen's The Purple Rose of Cairo (1985) will be examined in the context of the main character Cecilia's placement between the 'real' and 'fantasy' worlds. In this study, in which critical theory is used as a method, starting from the fact that cinema is a large part of the culture industry, cinema and its effects on the audience will be talked about, and then the reality of the character Cecilia, the protagonist of the film, and the historical, cultural, economic and cultural factors that cause her to be attached to cinema, that is, structures the reality of Cecilia's life. social conditions will be explained. Afterwards, it will be discussed how Cecilia constructs her own reality through the fantasies produced by her mind, in the context of the effects of the Hollywood Industry on female viewers.

References

  • Adorno, T. W. (2009). Kültür Endüstrisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Allen, W. (Yöneten). (1985). The Purple Rose of Cairo [Sinema Filmi].
  • Demiray, B. (2015). Fantasy Asks: Where the Reality Ends? Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi (22), s. 141-150.
  • Dunne, M. (1987). Stardust Memories, The Purple Rose of Cairo. Film Criticism, Vol:12, No:1, s. 19-27.
  • Erken, H. (2009). Hollywood Sineması’nda Oryantalizm. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Gabbard, G., & Gabbard, K. (2001). Psikiyatri ve Sinema. İstanbul: Okuyan Us Yayın.
  • Güçhan, G. (1999). Türk Sineması Görüntü ve İdeoloji . Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Gülsoy, M. (2010). https://muratgulsoy.wordpress.com/2010/01/08/doga-boslugu-sevmez-kahire%E2%80%99nin-mor-gulu-uzerine/.
  • İlal, E. (1997). İletişim, Yığınsal İletim Araçları ve Toplum. İstanbul: Der Yayınları.
  • IMDB. (n.d.). https://www.imdb.com/title/tt0089853. adresinden alındı
  • Jain, A. (2021). The Purple Rose of Cairo: The Duplicity of Hope And Illusion. Film Companion: https://www.filmcompanion.in/readers-articles/the-purple-rose-of-cairo-review-woody-allen-the-duplicity-of-hope-and-illusion-mia-farrow adresinden alındı
  • Kuyucak Esen, Ş. (2019). 80’ler Türkiyesi’nde Sinema. İstanbul: Su Yayınları.
  • Moradi, M. (2021, June). The Desire for Fiction in Woody Allen’s The Purple Rose . Academia Letters, Article 1263, s. 1-3.
  • Mulvey, L. (1997, Ekim-Aralık). Görsel Haz ve Anlatı Sineması. 25. Kare, Sayı: 21, s. 38-46.
  • Öztürk, S. (2013). Filmlerle Görünürlüğün Dönüşümü: Panoptikon, Süperpanoptikon, Sinoptikon. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi (36), s. 132-151.
  • Preussner, A. W. (1988). Woody Allen's the Purple Rose of Cairo and the Genres of Comedy. Literature Film Quarterly 16, No:1, s. 39-43.
  • Saydam, B. (2013). Woody Woody'i Anlatıyor. Hayal Perdesi (33), s. 84-87.
  • Spears, S. (2015, Mart 9). 30 Years Later, The Purple Rose of Cairo Still Has Debatable 'Happy' Ending. TampaBay Times: https://www.tampabay.com/30-years-later-the-purple-rose-of-cairo-still-has-debatable-happy-ending/2220604/ adresinden alındı
  • Temizer, M. (2019). Kültür Endüstrisi ve Tür Sineması. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Tınaz, P. (2023). Yabancılaştırma Efektlerinin Sinemasal Dile Etkileri: Woody Allen ve “Annie Hall” Üzerine Bir İnceleme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (36), s. 842-860.
  • University of Michigan (t.y.) https://quod.lib.umich.edu/f/fc/images/FG_The%20Purple%20Rose%20of%20Cairo.pdf adresinden alındı
  • Vardar, B. (1998). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: ABC Kitabevi.
  • Woody Allen Pages (2016). https://www.woodyallenpages.com/films/the-purple-rose-of-cairo/ adresinden alındı
  • Yönetmen:"Woody Allen", Film:"The Purple Rose of Cairo". (2012, Mart 2). Kusurlu Kelimeler, Kusursuz Analizler: https://kusurluanalizler.blogspot.com/2012/03/yonetmenwoody-allen-filmthe-purple-rose.html adresinden alındı

KÜLTÜR ENDÜSTRİSİNE ELEŞTİREL BİR BAKIŞ: KAHİRE’NİN MOR GÜLÜ ÖRNEĞİ

Year 2024, , 826 - 839, 01.10.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1509463

Abstract

Bu çalışmada Woody Allen'ın Kahire'nin Mor Gülü (1985) adlı eseri, ana karakter Cecilia'nın 'gerçek' ve 'fantezi' dünyaları arasındaki yerleşimi bağlamında incelenecektir. Yöntem olarak eleştirel kuramın kullanıldığı bu çalışmada sinemanın kültür endüstrisinin büyük bir parçası olmasından hareketle, sinema ve sinemanın izleyiciler üzerindeki etkilerinden bahsedilecek, ardından filmin baş kahramanı olan Cecilia karakterinin gerçekliğini ve sinemaya bağlanmasına neden olan yani Cecilia’nın yaşamının gerçekliğini yapılandıran tarihsel, kültürel, ekonomik ve sosyal koşullar açıklanacaktır. Sonrasında ise Hollywood Endüstrisi'nin kadın izleyiciler üzerindeki etkileri bağlamında Cecilia'nın zihninin ürettiği fanteziler aracılığıyla kendi gerçekliğini nasıl inşa ettiği ele alınacaktır.

References

  • Adorno, T. W. (2009). Kültür Endüstrisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Allen, W. (Yöneten). (1985). The Purple Rose of Cairo [Sinema Filmi].
  • Demiray, B. (2015). Fantasy Asks: Where the Reality Ends? Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi (22), s. 141-150.
  • Dunne, M. (1987). Stardust Memories, The Purple Rose of Cairo. Film Criticism, Vol:12, No:1, s. 19-27.
  • Erken, H. (2009). Hollywood Sineması’nda Oryantalizm. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Gabbard, G., & Gabbard, K. (2001). Psikiyatri ve Sinema. İstanbul: Okuyan Us Yayın.
  • Güçhan, G. (1999). Türk Sineması Görüntü ve İdeoloji . Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Gülsoy, M. (2010). https://muratgulsoy.wordpress.com/2010/01/08/doga-boslugu-sevmez-kahire%E2%80%99nin-mor-gulu-uzerine/.
  • İlal, E. (1997). İletişim, Yığınsal İletim Araçları ve Toplum. İstanbul: Der Yayınları.
  • IMDB. (n.d.). https://www.imdb.com/title/tt0089853. adresinden alındı
  • Jain, A. (2021). The Purple Rose of Cairo: The Duplicity of Hope And Illusion. Film Companion: https://www.filmcompanion.in/readers-articles/the-purple-rose-of-cairo-review-woody-allen-the-duplicity-of-hope-and-illusion-mia-farrow adresinden alındı
  • Kuyucak Esen, Ş. (2019). 80’ler Türkiyesi’nde Sinema. İstanbul: Su Yayınları.
  • Moradi, M. (2021, June). The Desire for Fiction in Woody Allen’s The Purple Rose . Academia Letters, Article 1263, s. 1-3.
  • Mulvey, L. (1997, Ekim-Aralık). Görsel Haz ve Anlatı Sineması. 25. Kare, Sayı: 21, s. 38-46.
  • Öztürk, S. (2013). Filmlerle Görünürlüğün Dönüşümü: Panoptikon, Süperpanoptikon, Sinoptikon. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi (36), s. 132-151.
  • Preussner, A. W. (1988). Woody Allen's the Purple Rose of Cairo and the Genres of Comedy. Literature Film Quarterly 16, No:1, s. 39-43.
  • Saydam, B. (2013). Woody Woody'i Anlatıyor. Hayal Perdesi (33), s. 84-87.
  • Spears, S. (2015, Mart 9). 30 Years Later, The Purple Rose of Cairo Still Has Debatable 'Happy' Ending. TampaBay Times: https://www.tampabay.com/30-years-later-the-purple-rose-of-cairo-still-has-debatable-happy-ending/2220604/ adresinden alındı
  • Temizer, M. (2019). Kültür Endüstrisi ve Tür Sineması. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Tınaz, P. (2023). Yabancılaştırma Efektlerinin Sinemasal Dile Etkileri: Woody Allen ve “Annie Hall” Üzerine Bir İnceleme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (36), s. 842-860.
  • University of Michigan (t.y.) https://quod.lib.umich.edu/f/fc/images/FG_The%20Purple%20Rose%20of%20Cairo.pdf adresinden alındı
  • Vardar, B. (1998). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: ABC Kitabevi.
  • Woody Allen Pages (2016). https://www.woodyallenpages.com/films/the-purple-rose-of-cairo/ adresinden alındı
  • Yönetmen:"Woody Allen", Film:"The Purple Rose of Cairo". (2012, Mart 2). Kusurlu Kelimeler, Kusursuz Analizler: https://kusurluanalizler.blogspot.com/2012/03/yonetmenwoody-allen-filmthe-purple-rose.html adresinden alındı
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cinema Studies (Other)
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Gizem Şimşek Kaya 0000-0001-7514-9828

Early Pub Date September 21, 2024
Publication Date October 1, 2024
Submission Date July 2, 2024
Acceptance Date September 18, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Şimşek Kaya, G. (2024). KÜLTÜR ENDÜSTRİSİNE ELEŞTİREL BİR BAKIŞ: KAHİRE’NİN MOR GÜLÜ ÖRNEĞİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(4), 826-839. https://doi.org/10.7456/tojdac.1509463


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png