In this study, Woody Allen's The Purple Rose of Cairo (1985) will be examined in the context of the main character Cecilia's placement between the 'real' and 'fantasy' worlds. In this study, in which critical theory is used as a method, starting from the fact that cinema is a large part of the culture industry, cinema and its effects on the audience will be talked about, and then the reality of the character Cecilia, the protagonist of the film, and the historical, cultural, economic and cultural factors that cause her to be attached to cinema, that is, structures the reality of Cecilia's life. social conditions will be explained. Afterwards, it will be discussed how Cecilia constructs her own reality through the fantasies produced by her mind, in the context of the effects of the Hollywood Industry on female viewers.
Bu çalışmada Woody Allen'ın Kahire'nin Mor Gülü (1985) adlı eseri, ana karakter Cecilia'nın 'gerçek' ve 'fantezi' dünyaları arasındaki yerleşimi bağlamında incelenecektir. Yöntem olarak eleştirel kuramın kullanıldığı bu çalışmada sinemanın kültür endüstrisinin büyük bir parçası olmasından hareketle, sinema ve sinemanın izleyiciler üzerindeki etkilerinden bahsedilecek, ardından filmin baş kahramanı olan Cecilia karakterinin gerçekliğini ve sinemaya bağlanmasına neden olan yani Cecilia’nın yaşamının gerçekliğini yapılandıran tarihsel, kültürel, ekonomik ve sosyal koşullar açıklanacaktır. Sonrasında ise Hollywood Endüstrisi'nin kadın izleyiciler üzerindeki etkileri bağlamında Cecilia'nın zihninin ürettiği fanteziler aracılığıyla kendi gerçekliğini nasıl inşa ettiği ele alınacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cinema Studies (Other) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | September 21, 2024 |
Publication Date | October 1, 2024 |
Submission Date | July 2, 2024 |
Acceptance Date | September 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)