BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 4 Issue: 2, 105 - 122, 22.07.2014

Abstract

When the word "cinema" is mentioned the first definition most commonly given is the sequence of pictures which reflects the emotions and moods of people in different circumstances in a certain time frame, composed of three main parts which are introduction progression and result. There is so much pain and sacrifice in production of this art. Today especially in developing countries, like Turkey, the art of cinema is still in a fragile,unprotected and extraordinary condition. In spite of these rough conditions there are some cinema labourers shining like stars in this art who are appreciated by people because of their remarkable effort. With their productions these actors and actreeses who have talent in character and typecasting acting which are also rare all around the world, are real inspirers to people that are keen to learn the history of cinema or willing to work directly in this art. In this study, the definition of character and typecasting acting, when they are created and how they are formed are considered. It is aimed to give hints to all people who are interested in Turkish cinema history by analysing one of the best examples of the character and typecasting actors in Turkish cinema history, Sadri Alışık and the characters which he created.

References

  • Bartle, Richard. (1996) Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players Who suit MUDs. (for online http://www.mud.co.uk/richard/hcds.htm )
  • Campbell, John. Fletcher, Gordon. and Greenhill, Anita. (2002) Tribalism, Conflict and Shape-shifting Identities in Online Communities. In the Proceedings of the 13th Australasia Conference on Information Systems, Melbourne Australia, 7–9 December 2002 (for online http://aisel.aisnet.org/acis2002/93/ ).
  • Campbell, John. Fletcher, Gordon. and Greenhill, Anita. (2009) Conflict and Identity Shape Shifting in an Online Financial Community, Information Systems Journal. (for imformation https://www.escholar.manchester.ac.uk/uk-ac-man-scw:1g334 )
  • Goffman, Erving. (1959) The presentation of self in everyday life. Garden City, NY: Doubleday. (for online http://www.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=I_xpc2SJX0C&oi=fnd&pg=PA46&dq=Goffman,+Erving,+(1959)+The+presentation+of+self+in+everyd ay+life.+Garden+City,+NY:+Doubleday.&ots=_AekVna51x&sig=TsCbJtqgV1zj8VoPb5I9Yo4RiPo
  • &redir_esc=y#v=onepage&q&f=false ) Hakan, Fikret. (2012) Türk Sinema Tarihi, İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
  • Küçükerdoğan, Bülent. ve Yengin, Deniz. (2013) Sinema Kuramları I, Su Yayınevi, İstanbul.
  • McCabe, John. (1992) Charlie Chaplin, Robson Books, UK
  • Nişanyan, Sevan. (2002) Sözlerin Soyağacı Çağdaş Türkçenin Etimolojik Sözlük, Adam Yayınları, İstanbul.
  • Özgüç, Agâh. (1995) “Türk Sineması’nda Güldürü Filmleri”, Güldiken Mizah Kültürü Dergisi, İris Yayıncılık, sayı:8, İstanbul.
  • Propp, Viladimir. (1969) Morphology of the Folk Tale. Texas: University of Texas Pres.
  • Pudovkin, Vsevolod. İ. (2004) Sinemada Oyuncu, Pencere Yayınları, İstanbul.
  • Teksoy, Rekin. (2005) Sinema Tarihi, Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
  • Topçu, Aslıhan Doğan. (2006) Kahkaha ve Hüzün: Sadri Alışık (kolektif), Dost Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • Türk Dil Kurumu. (1998) Türkçe Sözlük, Türk Tarih Kurumu Basım Evi, İstanbul.
  • Yağız, Nebat. (2009) Türk Sinemasında Karakterler ve Tipler, İşaret Yayınları, İstanbul.

SİNEMADA KARAKTER OLGUSU: BİR KARAKTER OYUNCUSU OLARAK SADRİ ALIŞIK

Year 2014, Volume: 4 Issue: 2, 105 - 122, 22.07.2014

Abstract

Sinema, güzel sanatların dalı olarak, yansıtılmaya uygun olan filmleri gerçekleştirme ve yaratma sanatıdır. (TDK, 1998, syf. 1987) Bu sanatın oluşma sürecinde büyük acılar, fedakarlıklar ve emekler gösterilmiştir. Bugün özellikle Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde sinema sanatının yaratılma koşulları oldukça sıradışı, bugün bile korunamayan ve kırılgan bir durumdadır. Ancak tüm bu zorlu koşullara rağmen bu sanatın içinde ışıldayan ve bu sanata verdiği emekle halkın kalbini kazanan sinema emekçileri bulunmaktadır. Karakter ve tipleme oyuncuları gibi dünyada da ender olarak bulunan bu yetenekli kimseler ortaya koydukları yapıtlarla sinema tarihini öğrenmek isteyen veya bu sanat dalı içinde çalışmayı arzu eden herkese ilham kaynağı olmuşlardır. Bu çalışmada karakter ve tipleme oyunculuğunun ne anlama geldiği, nasıl meydana gelip şekillendiği ele alınmaktadır. Türk sinema tarihinde karakter ve tipleme oyunculuğunun en iyi örneklerinden biri olan Sadri Alışık ve onun ortaya koyduğu karakter örnekleri de incelenmektedir. Yöntem olarak öncelikle karakter ve tipleme olgusunun etimolojik kökeni, sinemada doğuşu, yeri ve önemi incelenmektedir. Birtakım karakter ve tipleme teorileri ve bu teoriler ışığında Sadri Alışık ve oynadığı “Fıstık Gibi Maşallah” filmi hareket devinimleri doğrultusunda incelenerek sinema tarihine ilgi duyan herkese fikir vermek amaçlanmaktadır.

References

  • Bartle, Richard. (1996) Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players Who suit MUDs. (for online http://www.mud.co.uk/richard/hcds.htm )
  • Campbell, John. Fletcher, Gordon. and Greenhill, Anita. (2002) Tribalism, Conflict and Shape-shifting Identities in Online Communities. In the Proceedings of the 13th Australasia Conference on Information Systems, Melbourne Australia, 7–9 December 2002 (for online http://aisel.aisnet.org/acis2002/93/ ).
  • Campbell, John. Fletcher, Gordon. and Greenhill, Anita. (2009) Conflict and Identity Shape Shifting in an Online Financial Community, Information Systems Journal. (for imformation https://www.escholar.manchester.ac.uk/uk-ac-man-scw:1g334 )
  • Goffman, Erving. (1959) The presentation of self in everyday life. Garden City, NY: Doubleday. (for online http://www.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=I_xpc2SJX0C&oi=fnd&pg=PA46&dq=Goffman,+Erving,+(1959)+The+presentation+of+self+in+everyd ay+life.+Garden+City,+NY:+Doubleday.&ots=_AekVna51x&sig=TsCbJtqgV1zj8VoPb5I9Yo4RiPo
  • &redir_esc=y#v=onepage&q&f=false ) Hakan, Fikret. (2012) Türk Sinema Tarihi, İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
  • Küçükerdoğan, Bülent. ve Yengin, Deniz. (2013) Sinema Kuramları I, Su Yayınevi, İstanbul.
  • McCabe, John. (1992) Charlie Chaplin, Robson Books, UK
  • Nişanyan, Sevan. (2002) Sözlerin Soyağacı Çağdaş Türkçenin Etimolojik Sözlük, Adam Yayınları, İstanbul.
  • Özgüç, Agâh. (1995) “Türk Sineması’nda Güldürü Filmleri”, Güldiken Mizah Kültürü Dergisi, İris Yayıncılık, sayı:8, İstanbul.
  • Propp, Viladimir. (1969) Morphology of the Folk Tale. Texas: University of Texas Pres.
  • Pudovkin, Vsevolod. İ. (2004) Sinemada Oyuncu, Pencere Yayınları, İstanbul.
  • Teksoy, Rekin. (2005) Sinema Tarihi, Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
  • Topçu, Aslıhan Doğan. (2006) Kahkaha ve Hüzün: Sadri Alışık (kolektif), Dost Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • Türk Dil Kurumu. (1998) Türkçe Sözlük, Türk Tarih Kurumu Basım Evi, İstanbul.
  • Yağız, Nebat. (2009) Türk Sinemasında Karakterler ve Tipler, İşaret Yayınları, İstanbul.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Tamer Bayrak This is me

Publication Date July 22, 2014
Submission Date July 22, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Bayrak, T. (2014). SİNEMADA KARAKTER OLGUSU: BİR KARAKTER OYUNCUSU OLARAK SADRİ ALIŞIK. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4(2), 105-122.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png