Bourse, M. ve Bourse Yücel H. (2012), İletişim Bilimlerinin Serüveni, İstanbul, Ayrıntı Yayınları
Budak, B. (2018), Bilmeniz Gerekenler: Cambridge Analytica Hikayesi, Facebook Ve Büyük Veri,
https://webrazzi.com/2018/03/22/cambridge-analytica-hikayesi-facebook-ve-buyuk-veri/ (Erişim
Tarihi: 04.05.2019)
Castells, M. (2016), İletişimin Gücü, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Chayko, M. (2018), Süper Bağ(lantı)lı: İnternet, Dijital Medya & Tekno-Sosyal Hayat (Çev: Berkan
Bayındır, Deniz Yengin, Tamer Bayrak). İstanbul: Der Yayınları.
Christian, F. (2010), Social Networking Sites and Complex Technology Assessment, International
Journal of E-Politics, 1 (3), 19-38.
Christian, F. (2016), Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş, Nota Bene Yayıncılık, Ankara.
Couldry N. & Mejias U. (2018), Data Colonialism: Rethinking Big Data’s Relation to the
Contemporary Subject, 20 (4), SAGE Journals Television and New Media, 336-349
Couldry N. & Powell A. (2014), Big Data From The Bottom Up, Big Data & Society, 1 (2), 1-5
Creamer, M. (2008), It's Web 3.0, and Someone Else's Content Is King,
https://adage.com/article/digital/web-3-0-s-content-king/126364, E.T: 01.05.2019
Ellison, N., Steinfeld, C., and Lampe, C. (2006). Spatially Bounded Online Social Networks And
Social Capital: The Role Of Facebook. Annual Conference of the International Communication
Association (ICA), June 19-23, Dresden, Germany.
Erdoğan, İ. & Alemdar, K., (2005), Öteki Kuram, Erk Yayınları, Ankara.
Ergen, Y . (2018). Büyük Veri, Sosyal Medya Ve Etik: Facebook Örneğinde Bir Değerlendirme. Ege
Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (10), 53-64.
Gencer, Kasap, D. (2014), Çevrimiçi Müzakere Alanı Olarak Sosyal Medya Uygulamaları, Sosyal
Medya Devrimi. (Der.) B. Çoban, İstanbul, Su Yayınları. 117-138
Gerodimos, R. & Justinussen, J. (2014), Obama’s 2012 Facebook Campaign: Political
Communication in the Age of the Like Button, Journal of Information Technology \& Politics, (12) 3,
113-132
Kennedy, G. (2016), Social Media: Master Social Media Marketing - Facebook, Twitter, YouTube &
Instagram, ABD, CreateSpace Independent Publishing Platform
Kuş, O. (2016), Dijital Dönüşümün Kıyısında: Büyük Veri, Bilgi Keşfi ve Halkla İlişkiler, (ed. Nilüfer
Timisi), Dijital, İstanbul: Kalkedon Yayınevi, 109-126.
Luttrell, R. (2018), Social Media: How to Engage, Share and Connect, London, Rowman & Littlefield
Of Human Sciences, 9(2), 1132-1152, erişim tarihi: 25.09.2013
Özdemir S. , Özdemir M. , Polat E., Aksoy R. (2014), Sosyal Medya Kavramı ve Sosyal Medyada Yer
Alan Online Reklam Uygulamalarının İncelenmesi, Elektronic Journal of Vocational Colleges.
Özsoy S (2012), Kulüp Taraftarlarının Twitter Kullanımları, International Journal
Polat, D. (2016), Sosyal Medya İle Başım Dertte, İstanbul, Yediveren Yayınları
Postman, N. (1993), Technopoly. The Surrender Of Culture To Technology. New York: Vintage.
Saka E & Sayan A. (2016), Büyük Veri Nedir? Olanaklar ve Sınırlar, (ed. Nilüfer Timisi), Dijital,
İstanbul: Kalkedon Yayınevi, 87-108.
Sütçü C & Aytekin Ç. (2019), Veri Bilimi, İstanbul: Paloma Yayınevi.
Türkoğlu, Nurçay (2010). Toplumsal İletişim. İstanbul: Urban.
Üçer, N. (2016). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Gençlerin Sosyal Media
Kullanımına Yönelik Niteliksel Bir Araştırma, Global Media Journal TR Edition, 6 (12), 1-26.
Vural B. & Bat M. (2010), Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya, Ege Üniversitesi İletişim
Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, 20 (5), 3348-3382
Yanık, A. (2016). Yeni Medya Nedir Ne Değildir, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (45),
898-910
Yengin, D. (2017). Yeni Medyada Boş Zamanın Dönüşümü: Tıkınmalı İzleme, Yeni Medya Elektronik
Dergisi, 7 (1), 1-14
SOSYAL MEDYADA VERİ SÖMÜRGECİLİĞİNİN FACEBOOK UYGULAMASI ÜZERİNDEN İNCELENMESİ
Year 2020,
Volume: 10 Issue: 1, 45 - 57, 01.01.2020
Web 2.0 ile başlayan süreç internet kullanıcılarına aktif olmanın yolunu açarak sosyal medya denilen
bir olgunun da başlatıcısı olmuştur. Başlangıçta adından da yola çıkarak bireyleri "sosyal" yapacağı
düşünülen bu uygulamalar zamanla bireylerin bilgilerini depolayan, onların bilgilerini üçüncü derece
kişilerle paylaşan ve tüm bunları yaparken bireyleri kendine bağımlı duruma getiren bir hal almıştır.
Bunlardan dolayı sosyal medyanın araştırılması, etkilerinin ortaya konularak önlemlerinin alınması
üzerine yoğunlaşılması gerekli bir hal almıştır. Bu çalışmada, bireylerin sosyal medyaya olan
bağımlılıklarının sebebinin neler olduğu, sosyal medyanın bireylerin hayatlarına ne getirip onlardan ne
götürdüğü incelenecektir. Çalışmada, sosyal medyanın gizli kalmış taraflarından biri olan veri
sömürgeciliği de Facebook uygulaması analiziyle ortaya konulacaktır.
Bourse, M. ve Bourse Yücel H. (2012), İletişim Bilimlerinin Serüveni, İstanbul, Ayrıntı Yayınları
Budak, B. (2018), Bilmeniz Gerekenler: Cambridge Analytica Hikayesi, Facebook Ve Büyük Veri,
https://webrazzi.com/2018/03/22/cambridge-analytica-hikayesi-facebook-ve-buyuk-veri/ (Erişim
Tarihi: 04.05.2019)
Castells, M. (2016), İletişimin Gücü, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Chayko, M. (2018), Süper Bağ(lantı)lı: İnternet, Dijital Medya & Tekno-Sosyal Hayat (Çev: Berkan
Bayındır, Deniz Yengin, Tamer Bayrak). İstanbul: Der Yayınları.
Christian, F. (2010), Social Networking Sites and Complex Technology Assessment, International
Journal of E-Politics, 1 (3), 19-38.
Christian, F. (2016), Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş, Nota Bene Yayıncılık, Ankara.
Couldry N. & Mejias U. (2018), Data Colonialism: Rethinking Big Data’s Relation to the
Contemporary Subject, 20 (4), SAGE Journals Television and New Media, 336-349
Couldry N. & Powell A. (2014), Big Data From The Bottom Up, Big Data & Society, 1 (2), 1-5
Creamer, M. (2008), It's Web 3.0, and Someone Else's Content Is King,
https://adage.com/article/digital/web-3-0-s-content-king/126364, E.T: 01.05.2019
Ellison, N., Steinfeld, C., and Lampe, C. (2006). Spatially Bounded Online Social Networks And
Social Capital: The Role Of Facebook. Annual Conference of the International Communication
Association (ICA), June 19-23, Dresden, Germany.
Erdoğan, İ. & Alemdar, K., (2005), Öteki Kuram, Erk Yayınları, Ankara.
Ergen, Y . (2018). Büyük Veri, Sosyal Medya Ve Etik: Facebook Örneğinde Bir Değerlendirme. Ege
Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (10), 53-64.
Gencer, Kasap, D. (2014), Çevrimiçi Müzakere Alanı Olarak Sosyal Medya Uygulamaları, Sosyal
Medya Devrimi. (Der.) B. Çoban, İstanbul, Su Yayınları. 117-138
Gerodimos, R. & Justinussen, J. (2014), Obama’s 2012 Facebook Campaign: Political
Communication in the Age of the Like Button, Journal of Information Technology \& Politics, (12) 3,
113-132
Kennedy, G. (2016), Social Media: Master Social Media Marketing - Facebook, Twitter, YouTube &
Instagram, ABD, CreateSpace Independent Publishing Platform
Kuş, O. (2016), Dijital Dönüşümün Kıyısında: Büyük Veri, Bilgi Keşfi ve Halkla İlişkiler, (ed. Nilüfer
Timisi), Dijital, İstanbul: Kalkedon Yayınevi, 109-126.
Luttrell, R. (2018), Social Media: How to Engage, Share and Connect, London, Rowman & Littlefield
Of Human Sciences, 9(2), 1132-1152, erişim tarihi: 25.09.2013
Özdemir S. , Özdemir M. , Polat E., Aksoy R. (2014), Sosyal Medya Kavramı ve Sosyal Medyada Yer
Alan Online Reklam Uygulamalarının İncelenmesi, Elektronic Journal of Vocational Colleges.
Özsoy S (2012), Kulüp Taraftarlarının Twitter Kullanımları, International Journal
Polat, D. (2016), Sosyal Medya İle Başım Dertte, İstanbul, Yediveren Yayınları
Postman, N. (1993), Technopoly. The Surrender Of Culture To Technology. New York: Vintage.
Saka E & Sayan A. (2016), Büyük Veri Nedir? Olanaklar ve Sınırlar, (ed. Nilüfer Timisi), Dijital,
İstanbul: Kalkedon Yayınevi, 87-108.
Sütçü C & Aytekin Ç. (2019), Veri Bilimi, İstanbul: Paloma Yayınevi.
Türkoğlu, Nurçay (2010). Toplumsal İletişim. İstanbul: Urban.
Üçer, N. (2016). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Gençlerin Sosyal Media
Kullanımına Yönelik Niteliksel Bir Araştırma, Global Media Journal TR Edition, 6 (12), 1-26.
Vural B. & Bat M. (2010), Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya, Ege Üniversitesi İletişim
Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, 20 (5), 3348-3382
Yanık, A. (2016). Yeni Medya Nedir Ne Değildir, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (45),
898-910
Yengin, D. (2017). Yeni Medyada Boş Zamanın Dönüşümü: Tıkınmalı İzleme, Yeni Medya Elektronik
Dergisi, 7 (1), 1-14
Yeniceler, İ. (2020). SOSYAL MEDYADA VERİ SÖMÜRGECİLİĞİNİN FACEBOOK UYGULAMASI ÜZERİNDEN İNCELENMESİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 10(1), 45-57.