Farklı medeniyetler tarafından kuşlara önem verilmiş ve söz konusu ilgi sanat eserlerinde kuş temasına yer verilerek gösterilmiştir. Uçabilmeleri nedeniyle hayranlık duyulmuş, Tanrı’ya yaklaşabildikleri gerekçesiyle kutsal sayılmışlardır. Gübrelerinin tarımsal üretim açısından önemli olması, etlerinin besin maddesi olarak tüketilmeleri gibi nedenlerle kuşlardan farklı şekillerde yararlanılmıştır. Tüketim amacıyla kendilerine ve gübrelerine daha kolay erişebilmek ve sistematik olarak toplayabilmek için çeşitli yuvalar yapılmıştır. Söz konusu barınma yerleri çeşitli medeniyetler tarafından Milattan Önceki Çağlardan başlanılarak yapılmıştır. Osmanlı Toplumu’nda da bu bağlamda kuşlar için yapılar inşa edilmiştir. Bunun yanı sıra diğer medeniyetlerde görülmeyip sadece Osmanlı Devleti bünyesinde görülen bir uygulama vardır. Burada kuşlardan fayda sağlanması düşünülmez. Bu yapılardaki amaç sadece kuşların barınması isteğidir. Kuşlar için yapılan kuşevi şeklinde ifade edilen yapıların diğer özelliği, insanların kullandıkları yapıların cephelerinde yer almalarıdır. Bazen cami, bazen görkemli bir konutu andıran kuşevleri, yüzyıllar içinde Osmanlı Mimarisi’nin bir unsuru haline gelmiştir. Osmanlı Toplumu’nda yaygın bir uygulama alanı bulan kuşevlerinin günümüz Türk Toplumu’nda ve Mimarisi’nde uygulanmaması ise düşündürücüdür.
Kuşevlerinin tekrar hatırlanması ve yeniden tasarlanması için Mimarlık Bölümü, birinci sınıfta okuyan 37 öğrencinin katılımı ile bir çalışma yapılmıştır. Çalışma 2019-2020 Eğitim öğretim Yılı, Güz Yarıyılı’nda gerçekleşmiştir. Çalışma kapsamında öğrenciler kuşevleri ile ilgili metin okumaları yapıp farklı malzemeleri kullanarak kuşevi maketleri yapmıştır. Ayrıca konuyla bağlantılı destekleyici uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Bu makale kapsamında, bu süreçte amaçlanan, öğrenilen ve meydana getirilen ürünler ile ilgili bilgi paylaşılmaktadır. Makalede öncelikle kuşevlerinin temel özellikleri aktarılmış ve Osmanlı Toplumu ile Mimarisi açısından önemi üzerinde durulmuştur. Ardından kuşevleri ile ilgili öğrencilerle gerçekleştirilen çalışma hakkında bilgi verilmiştir. Söz konusu ürünlerden örneklere ait görseller sunulmuştur. Amaçlananlar, elde edilenler ve çalışmanın öğrencilere katkısı değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Submission Date | July 6, 2020 |
Acceptance Date | September 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 4 |