Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 11 Issue: 1, 213 - 231, 01.01.2021

Abstract

Coronavirus disease Covid-19, started affecting the world as of December 2019, and Turkey as of 2020. The disease became a global crisis threatening the whole world in the context of public health. All the countries made attempts on protecting the society and on informing the public in the right direction in the process of fighting against the disease. Public service advertising aiming to change the behavior of people and to attract attention on public issues gained specific importance among these attempts. Providing successful examples in many aspects such as combating social and public problems, raising awareness, and informing, public service advertisements managed to create an agenda at a level that cannot be ignored with the themes covered during the Covid-19 pandemic.

In this context, the main subject of this study consists of public service advertisements with Covid-19 content. In the study, it was aimed to analyze the effectiveness of the public service advertisements published by the Ministry of Health of Turkey after detecting the first official case in our country in March 2020. Using the phenomenology method; the study group of the research consists of 8 male and 8 female volunteers between the ages of 25-65, and of undergraduate and postgraduate education level.

References

  • Akova, S. (2017). Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1(2), s. 15-36.
  • Aytekin, H. (2016). Görsel-İşitsel Medyada Sağlık - Güvenlik Halleri: Tartışılması Gereken Bir Alan Olarak Kamu Spotu. Selçuk İletişim. 9(3), s. 249-275.
  • Bagozzi, P. R. ve Moore, J. D. (2006). Public Service Advertisements: Emotions and Emphaty Guide Prosocial Behavior. Journal of Marketing. 58(1), s. 56-70.
  • Belch, E. G. ve Belch, M. A. (2003). Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective. McGraw-Hill Companies
  • Creswell, J. W., (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri, Çev. M. Bütün ve S. B. Demir. Ankara: Siyasal Kitabevi. Davies, M. (1993). Developing Combinations of Message Appeals for Campaign Management. European Journal of Marketing, 27(1), s. 45-63.
  • Derinözlü, E. ve Duru, N. (2019). Lüks marka tercihinde duygusal reklam çekiciliklerinin etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 43, s. 281-291.
  • Dey, I. (1993). Qualitative Data Analysis: A User-Friendly Guide for Social Scientists. London: Routledge Publications.
  • Elden, M. ve Bakır, U. (2010). Reklam Çekicilikleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eşiyok, E. (2017). Dergi Reklamlarındaki Reklam Çekiciliklerine Yönelik Bir İnceleme: All Dergisi Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi E-Dergisi, 5(2), s. 642-656.
  • Ezhova, E. ve Zamozhnykh, E. (2018). Communication strategies in public service advertising. 2018 IEEE Communication Strategies in Digital Society Workshop (ComSDS), St. Petersburg, s. 15-18. https://ieeexplore.ieee.org/document/8354955 Erişim Tarihi: 12:06.2020
  • Gazi, M. A. ve Çakı, C. (2019). Şili Ulusal İnsan Hakları Örgütü’nün Göçmen Ayrımcılığına Karşı Hazırlanan Kamu Spotu Reklamları Üzerine İnceleme. Göç Araştırmaları Dergisi. Sayı: 5(1), s. 50-70.
  • Gazi, M. A. ve Çakı, C. (2018). Siyahi Ayrımcılığa Karşı Hazırlanan Kamu Spotu Reklamları. International Journal of Labour, Life and Social Policy. 1(2), s. 48-62.
  • Gençoğlu, P., Bağlıtaş, H. H. ve Kuşkaya, S. (2017). Sosyal Pazarlama Aracı Olarak Kamu Spotlarının Birey Davranışları Üzerindeki Etkileri: Parametrik Olmayan İstatistiksel Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 10(48), s. 622-629.
  • Gülada, M . (2018). Korku Çekiciliği Kavramının Trafik Kazalarını Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. International Journal of Social Science. Sayı: 1(2), s. 131-143.
  • Klimes-Dougan B. and Lee, C. S. (2010). Suicide Prevention Public Service Announcements Perception of Young Adults. Crisis, 31(5), s. 247-254.
  • Kocabaş, F. ve Elden, M. (1997). Reklamcılık, İstanbul: İletişimi Yayınları
  • Kutlu, A. ve Doğan, E. (2018). İş Kazalarının Medyada Temsili; Kamu Spotu Analizi. II. Ulusal Şişli Sempozyumu, s. 144-170. https://www.sisli.edu.tr/wp-content/uploads/2019/12/Symposium-03.07.2018.pdf Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2020
  • Litvinov, A., Kizyan E. ve Beletskaya, O. (2019). The Phenomenon of Pun in Public Service Advertising. 6th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts. ss. 351-358.
  • Martiniuk, A. L. C., Secco, M., Yake, L. ve Speecley, K. N. (2010). Evaluation the Effect of Television Public Service Announcement About Epilepsy. Advance Accsess Publication. 25(6), s. 1050-1060.
  • Mazıcı, E. T. ve Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi akademia. 5(3), s. 290-306.
  • Merriam, S. B., (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Çev. Selahattin Turan. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Moorman, C. ve Matulich, E. (1993). A Model of Consumers' Preventive Health Behaviors: The role of health motivation and health ability. Journal of Consumer Research, 20(2), s. 208-228.
  • Oktay, M. (1996). Halkla İlişkiler Mesleğinin İletişim Yöntem ve Araçları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Ornell, F., Schuch, B.J., Sordi, O. A. ve Kessler, P. H. F. (2020). “Pandemic fear” and COVID-19: mental health burden and strategies. Brazilian Journal of Psychiatry, 42(3), s. 232-235.
  • Özbük, M. Y. Ve Öz Y. (2017). Türkiye’de Yayınlanmış Olan Kamu Spotlarının İçerik Analizi Yöntemi İle İncelenmesi. Business and Economics Research Journal, 8(3). s. 575-589.
  • Punch K. F., (2014). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Çev. Dursun Bayrak, H. Bader Arslan ve Zeynep Akyüz. Ankara: Siyasal Kitabevi Yayınları.
  • Ross, C. E. ve Wu, C. L. (1995). The Links Between Education and Health. American Sociological Review, 60 (5), s. 719-745.
  • Schiavo, R. (2007). Health Communication: From Theory to Practice. San Fransisco: Jossey-Bass. Smith, J. A., Flowers, P. and Larkin, M., (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research, Sage Publication.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Sage Publications
  • Ti, L., Fast, D., Small, W. ve Kerr, T. (2017). Perceptions of a drug prevention public service announcement campaign among street-involved youth in Vancouver, Canada: A qualitative study. Harm Reduct Journal. 14(3), https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/facultyresearchandpublications/52383/items/1.0362026 Erişim Tarihi: 10.05.2020
  • Xi, S. Ve Li, Y. (2020). Beware of the second wave of COVID-19. The Lancet. 395, 1321-1322.
  • Yaman, F. ve Göçkan, İ. (2015). Kamu Spotu Reklamlarının Sigara Kullanıcıları Üzerindeki Etkisi: Afyonkarahisar İlinde Bir Uygulama. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 6(11), s. 53-66.
  • Zajacova, A. ve Lawrence, E. M. (2018). The Relationship Between Education and Health: Reducing Disparities Through a Contextual Approach. Annual Review of Public Health, 39, s. 273-289.
  • URL-1 European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). (2020). COVID-19 Situation update worldwide. https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases Erişim Tarihi: 10.06.2020
  • URL-2 WHO (11 Mart 2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020#:~:text=WHO%20has%20been%20assessing%20this,to%20use%20lightly%20or%20carelessly. Erişim Tarihi: 15.11.2020.
  • URL-3 Weber, A., Iannelli, F. Ve Gonçalves, S. (2020). Trend analysis of the COVID-19 pandemic in China and the rest of the World. https://arxiv.org/abs/2003.09032 Erişim Tarihi: 15.11.2020.
  • URL-4 RTÜK (2012), https://www.rtuk.gov.tr/kamu-spotlari/5029/3985/kamu-spotlari-yonergesi, Erişim Tarihi 09.05.2020.
  • URL-5 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı. (2020). https://sggm.saglik.gov.tr/TR,4316/yayinda-olmayan-kamu-spotlari.html, Erişim Tarihi: 10.07.2020
  • URL-6 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı (2020). https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66174/kamu-spotlari.html?Sayfa=1 Erişim Tarihi: 15.06.2020
  • URL-7 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı (2020). https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66174/kamu-spotlari.html?Sayfa=2. Erişim Tarihi: 15.06.2020

COVID-19 PANDEMİSİ VE KAMU SPOTU REKLAMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2021, Volume: 11 Issue: 1, 213 - 231, 01.01.2021

Abstract

Koronavirüs hastalığı Covid-19, dünyada Aralık 2019, ülkemizde ise Mart 2020’den itibaren etkilerini göstermeye başladı. Hastalık hızla tüm dünyayı halk sağlığı boyutuyla tehdit eden küresel bir krize dönüştü. Küresel salgınla mücadele sürecinde tüm ülkeler toplumu doğru yönde bilgilendirmek ve korumak amacıyla birçok girişimde bulundu. Bu girişimler arasında, insanların davranış şekillerini değiştirmeyi ve toplumsal sorunlara dikkat çekmeyi hedefleyen kamu spotu reklamları özellikle önem kazandı. Sosyal ve toplumsal sorunlar ile mücadele, farkındalık oluşturma, bilgilendirme gibi birçok noktada başarılı örnekler veren kamu spotu reklamları, Covid-19 pandemi sürecinde de işlenen temaları ile göz ardı edilemeyecek düzeyde gündem oluşturmayı başardı.
Bu bağlamda çalışmanın temel konusunu Covid-19 konulu kamu spotu reklamları oluşturmaktadır. Kamu spotu reklamları incelenirken fenomenoloji yöntemi kullanılmış ve kamu spotları reklamlarının etkinliğinin analizi hedeflenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu; lisans ve üstü eğitim düzeyinde, 25-65 yaş arası, 8 erkek ve 8 kadın gönüllüden oluşmuştur.

References

  • Akova, S. (2017). Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1(2), s. 15-36.
  • Aytekin, H. (2016). Görsel-İşitsel Medyada Sağlık - Güvenlik Halleri: Tartışılması Gereken Bir Alan Olarak Kamu Spotu. Selçuk İletişim. 9(3), s. 249-275.
  • Bagozzi, P. R. ve Moore, J. D. (2006). Public Service Advertisements: Emotions and Emphaty Guide Prosocial Behavior. Journal of Marketing. 58(1), s. 56-70.
  • Belch, E. G. ve Belch, M. A. (2003). Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective. McGraw-Hill Companies
  • Creswell, J. W., (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri, Çev. M. Bütün ve S. B. Demir. Ankara: Siyasal Kitabevi. Davies, M. (1993). Developing Combinations of Message Appeals for Campaign Management. European Journal of Marketing, 27(1), s. 45-63.
  • Derinözlü, E. ve Duru, N. (2019). Lüks marka tercihinde duygusal reklam çekiciliklerinin etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 43, s. 281-291.
  • Dey, I. (1993). Qualitative Data Analysis: A User-Friendly Guide for Social Scientists. London: Routledge Publications.
  • Elden, M. ve Bakır, U. (2010). Reklam Çekicilikleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eşiyok, E. (2017). Dergi Reklamlarındaki Reklam Çekiciliklerine Yönelik Bir İnceleme: All Dergisi Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi E-Dergisi, 5(2), s. 642-656.
  • Ezhova, E. ve Zamozhnykh, E. (2018). Communication strategies in public service advertising. 2018 IEEE Communication Strategies in Digital Society Workshop (ComSDS), St. Petersburg, s. 15-18. https://ieeexplore.ieee.org/document/8354955 Erişim Tarihi: 12:06.2020
  • Gazi, M. A. ve Çakı, C. (2019). Şili Ulusal İnsan Hakları Örgütü’nün Göçmen Ayrımcılığına Karşı Hazırlanan Kamu Spotu Reklamları Üzerine İnceleme. Göç Araştırmaları Dergisi. Sayı: 5(1), s. 50-70.
  • Gazi, M. A. ve Çakı, C. (2018). Siyahi Ayrımcılığa Karşı Hazırlanan Kamu Spotu Reklamları. International Journal of Labour, Life and Social Policy. 1(2), s. 48-62.
  • Gençoğlu, P., Bağlıtaş, H. H. ve Kuşkaya, S. (2017). Sosyal Pazarlama Aracı Olarak Kamu Spotlarının Birey Davranışları Üzerindeki Etkileri: Parametrik Olmayan İstatistiksel Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 10(48), s. 622-629.
  • Gülada, M . (2018). Korku Çekiciliği Kavramının Trafik Kazalarını Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. International Journal of Social Science. Sayı: 1(2), s. 131-143.
  • Klimes-Dougan B. and Lee, C. S. (2010). Suicide Prevention Public Service Announcements Perception of Young Adults. Crisis, 31(5), s. 247-254.
  • Kocabaş, F. ve Elden, M. (1997). Reklamcılık, İstanbul: İletişimi Yayınları
  • Kutlu, A. ve Doğan, E. (2018). İş Kazalarının Medyada Temsili; Kamu Spotu Analizi. II. Ulusal Şişli Sempozyumu, s. 144-170. https://www.sisli.edu.tr/wp-content/uploads/2019/12/Symposium-03.07.2018.pdf Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2020
  • Litvinov, A., Kizyan E. ve Beletskaya, O. (2019). The Phenomenon of Pun in Public Service Advertising. 6th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts. ss. 351-358.
  • Martiniuk, A. L. C., Secco, M., Yake, L. ve Speecley, K. N. (2010). Evaluation the Effect of Television Public Service Announcement About Epilepsy. Advance Accsess Publication. 25(6), s. 1050-1060.
  • Mazıcı, E. T. ve Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi akademia. 5(3), s. 290-306.
  • Merriam, S. B., (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Çev. Selahattin Turan. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Moorman, C. ve Matulich, E. (1993). A Model of Consumers' Preventive Health Behaviors: The role of health motivation and health ability. Journal of Consumer Research, 20(2), s. 208-228.
  • Oktay, M. (1996). Halkla İlişkiler Mesleğinin İletişim Yöntem ve Araçları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Ornell, F., Schuch, B.J., Sordi, O. A. ve Kessler, P. H. F. (2020). “Pandemic fear” and COVID-19: mental health burden and strategies. Brazilian Journal of Psychiatry, 42(3), s. 232-235.
  • Özbük, M. Y. Ve Öz Y. (2017). Türkiye’de Yayınlanmış Olan Kamu Spotlarının İçerik Analizi Yöntemi İle İncelenmesi. Business and Economics Research Journal, 8(3). s. 575-589.
  • Punch K. F., (2014). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Çev. Dursun Bayrak, H. Bader Arslan ve Zeynep Akyüz. Ankara: Siyasal Kitabevi Yayınları.
  • Ross, C. E. ve Wu, C. L. (1995). The Links Between Education and Health. American Sociological Review, 60 (5), s. 719-745.
  • Schiavo, R. (2007). Health Communication: From Theory to Practice. San Fransisco: Jossey-Bass. Smith, J. A., Flowers, P. and Larkin, M., (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research, Sage Publication.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Sage Publications
  • Ti, L., Fast, D., Small, W. ve Kerr, T. (2017). Perceptions of a drug prevention public service announcement campaign among street-involved youth in Vancouver, Canada: A qualitative study. Harm Reduct Journal. 14(3), https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/facultyresearchandpublications/52383/items/1.0362026 Erişim Tarihi: 10.05.2020
  • Xi, S. Ve Li, Y. (2020). Beware of the second wave of COVID-19. The Lancet. 395, 1321-1322.
  • Yaman, F. ve Göçkan, İ. (2015). Kamu Spotu Reklamlarının Sigara Kullanıcıları Üzerindeki Etkisi: Afyonkarahisar İlinde Bir Uygulama. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 6(11), s. 53-66.
  • Zajacova, A. ve Lawrence, E. M. (2018). The Relationship Between Education and Health: Reducing Disparities Through a Contextual Approach. Annual Review of Public Health, 39, s. 273-289.
  • URL-1 European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). (2020). COVID-19 Situation update worldwide. https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases Erişim Tarihi: 10.06.2020
  • URL-2 WHO (11 Mart 2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020#:~:text=WHO%20has%20been%20assessing%20this,to%20use%20lightly%20or%20carelessly. Erişim Tarihi: 15.11.2020.
  • URL-3 Weber, A., Iannelli, F. Ve Gonçalves, S. (2020). Trend analysis of the COVID-19 pandemic in China and the rest of the World. https://arxiv.org/abs/2003.09032 Erişim Tarihi: 15.11.2020.
  • URL-4 RTÜK (2012), https://www.rtuk.gov.tr/kamu-spotlari/5029/3985/kamu-spotlari-yonergesi, Erişim Tarihi 09.05.2020.
  • URL-5 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı. (2020). https://sggm.saglik.gov.tr/TR,4316/yayinda-olmayan-kamu-spotlari.html, Erişim Tarihi: 10.07.2020
  • URL-6 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı (2020). https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66174/kamu-spotlari.html?Sayfa=1 Erişim Tarihi: 15.06.2020
  • URL-7 Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı (2020). https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66174/kamu-spotlari.html?Sayfa=2. Erişim Tarihi: 15.06.2020
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Özge Uluğ Yurttaş 0000-0002-5304-6948

Publication Date January 1, 2021
Submission Date November 4, 2020
Acceptance Date November 24, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Uluğ Yurttaş, Ö. (2021). COVID-19 PANDEMİSİ VE KAMU SPOTU REKLAMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(1), 213-231.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png