Research Article
BibTex RIS Cite

MİTOLOJİ ,TANRILAR, MEDYA ve YENİ MEDYA : AMERICAN GODS DİZİSİ ÜZERİNE BİR ÇÖZÜMLEME

Year 2021, Volume: 11 Issue: 3, 1148 - 1161, 01.07.2021

Abstract

İnsanoğlunun on binlerce yıllık düşü; toplumlara istediği mesajları iletme ve onları istediği gibi manipüle etme, günümüz toplumlarında medyanın, dijitalleşmenin ve sosyal medyanın yaygın kullanımı ile tam anlamıyla gerçeğe dönüşmüş gibi görünmektedir. American Gods isimli çok izlenen dijital platform draması, Nail Gaiman’ın aynı adlı kült romanından uyarlanmış, fantastik eğlencelik bir dizi görünümünün altında medyanın ve yeni medyanın insanı kontrol altına alması, manipüle etmesi, bir bağımlılık haline gelmesi, insanın insani olan her türlü ihtiyacına dijital bir ortamda cevap araması ve dolayısıyla insanlığını unutması, egemen olanın ötekileştirdiği her türlü kavram ve olguyu toplumlara dayatması, yeni olan her şeyin sığ, duygusuz ve bilgelikten uzak olması, dijitalleşmenin ve onun sonucu olan küreselleşmenin ise insanlığın sonunu getirecek olması gibi eleştirileriyle ön plana çıkmaktadır. Dizide yeni ve eski, geleneksel ve modern, iyi ve kötü arasında olan sonsuz savaş tanrı metaforu üzerinden işlenmiş, eski tanrılar iyi yeni tanrılarsa kötü olarak karakterize edilmiş, Medya ve Yeni Medya ise kötüler arasında yer alan en güçlü kötücül silah olarak gösterilmiştir. Bu çalışma American Gods dizisinin gerek içeriğinin gerekse söyleminin medya ve yeni medya kavramlarına eleştirel bakış açısını çözümlemek amacıyla, içerik ve söylem analizi yöntemleri kullanılarak yapılmıştır. Çalışmanın neticesinde elde edilen veriler ışığında dizinin genel olarak ağır bir modernizm , küreselleşme ve dijitalleşme eleştirisi olma özelliği taşıdığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • And, M. (1962). Dionisos ve Anadolu Köylüsü. İstanbul: Elif Yayınları.
  • Boyd, D.M. (2008). American Teen Sociality in Networked Publics. Kaliforniya: Berkley Üniversitesi Yayınları.
  • Colum, P. (2002). The Children of Odin: The Book of Northern Myths. New York: Macmillan Yayınevi.
  • Dixon-Kennedy, M. (1997). European Myth and Legend: an A-Z of People and Places. Londra: Blandford Press.
  • Eliade, M. (1989). Shamanism: Archaic Techniques of Ecstasy. Londra: Arkana.
  • Erdoğan, İ. Alemdar, K. (2010). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Gaiman,N. (2918). İskandinav Mitolojisi. İstanbul: İthaki Yayınevi
  • Gökler, M. E. & Aydın, R. & Ünal, E. & Metintaş, S. (2015) Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeğinin Türkçe Sürümünün Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi, Anadolu Psikiyatri Dergisi. S:17(1).
  • Ingemann, J. E. (2016) İskandinav Mitolojisi. İstanbul: Mitoloji Tarihi Yayınları.
  • İrvan, S. (1997). Medya Kültür Siyaset. Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Kejanlıoğlu, D. B. (2004). Türkiye’de Medyanın Dönüşümü. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Mazzucco, R. (1998). African Myths and What They Teach. Cultures and Their Myths.Yale University Press Mutlu, E. (2012). İletişim Sözlüğü. Ankara: Sofos Yayınları.
  • Özkan, S. (2018). Viking Mitolojisinin Temelleri ve Tarihsel Kaynakları. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi. C.1. S.1 Pinch, G. (2002). Handbook of Egyptian Mythology. Santa Barbara: ABC-CLIO.
  • Robertson,R. (1999). Küreselleşme,Toplum Kuramı ve Küresel Kültür. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Skocpol, T. (1985). Bringing The State Back In. New York: Cambrige University Press.
  • Swingewood, A. (1996). Kitle Kültürü Efsanesi. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Wan,Y. and Chang,J. and Chen,R. and Wang,S. (2018). Feature Selection Based Ransomware Detection with Machine Learning of Data Analysis. 3rd International Conference on Computer and Communication Systems.
  • Yücetürk, 0. S. (1992), Belkıs Maddesi. c.5. İstanbul: TDVİA.
  • ELEKTRONİK KAYNAKLAR URL-1 https://sozluk.gov.tr (Erişim Tarihi:12.04.2021)
  • URL-2 https://sozluk.gov.tr (Erişim Tarihi:12.04.2021)
  • URL-3 https://islamansiklopedisi.org.tr/belkis (Erişim Tarihi:12.04.2021)
  • URL-4 https://www.kutsalkitap.org/online-tevrat-oku (Erişim Tarihi:15.04.2021)

MYTHOLOGY, GODS, MEDIA AND NEW MEDIA : AN ANALYSIS ON THE AMERICAN GODS SERIES

Year 2021, Volume: 11 Issue: 3, 1148 - 1161, 01.07.2021

Abstract

Human beings’ dream of tens of thousands of years; to convey the messages they want to societies and manipulate them as they want seems to have literally become reality with the widespread use of media, digitalization and social media in today's societies. American Gods is a highly watched digital platform drama based on Nail Gaiman's cult novel of the same name. Although it looks like a fantastic fun series, it has been critical of media and new media for controling and manipulating people, becoming an addiction, seeking answers to all human needs in a digital environment and therefore forgeting how to be human, imposing all kinds of concepts and phenomena othered by the sovereign on societies, it also criticizes digitalization and its result; globalization, for bringing the end of humanity. In the series, the endless war between new and old, traditional and modern, good and evil is processed through the metaphor of Gods, the Old Gods are characterized as good and New Gods as bad, and Media and New Media are shown as the most powerful evil weapon among the bad ones. This study was conducted using content and rhetorical analysis methods to analyze the critical perspective of both the content and discourse of the American Gods series on Media and New Media Concepts.

References

  • And, M. (1962). Dionisos ve Anadolu Köylüsü. İstanbul: Elif Yayınları.
  • Boyd, D.M. (2008). American Teen Sociality in Networked Publics. Kaliforniya: Berkley Üniversitesi Yayınları.
  • Colum, P. (2002). The Children of Odin: The Book of Northern Myths. New York: Macmillan Yayınevi.
  • Dixon-Kennedy, M. (1997). European Myth and Legend: an A-Z of People and Places. Londra: Blandford Press.
  • Eliade, M. (1989). Shamanism: Archaic Techniques of Ecstasy. Londra: Arkana.
  • Erdoğan, İ. Alemdar, K. (2010). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Gaiman,N. (2918). İskandinav Mitolojisi. İstanbul: İthaki Yayınevi
  • Gökler, M. E. & Aydın, R. & Ünal, E. & Metintaş, S. (2015) Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeğinin Türkçe Sürümünün Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Değerlendirilmesi, Anadolu Psikiyatri Dergisi. S:17(1).
  • Ingemann, J. E. (2016) İskandinav Mitolojisi. İstanbul: Mitoloji Tarihi Yayınları.
  • İrvan, S. (1997). Medya Kültür Siyaset. Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Kejanlıoğlu, D. B. (2004). Türkiye’de Medyanın Dönüşümü. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Mazzucco, R. (1998). African Myths and What They Teach. Cultures and Their Myths.Yale University Press Mutlu, E. (2012). İletişim Sözlüğü. Ankara: Sofos Yayınları.
  • Özkan, S. (2018). Viking Mitolojisinin Temelleri ve Tarihsel Kaynakları. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi. C.1. S.1 Pinch, G. (2002). Handbook of Egyptian Mythology. Santa Barbara: ABC-CLIO.
  • Robertson,R. (1999). Küreselleşme,Toplum Kuramı ve Küresel Kültür. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Skocpol, T. (1985). Bringing The State Back In. New York: Cambrige University Press.
  • Swingewood, A. (1996). Kitle Kültürü Efsanesi. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Wan,Y. and Chang,J. and Chen,R. and Wang,S. (2018). Feature Selection Based Ransomware Detection with Machine Learning of Data Analysis. 3rd International Conference on Computer and Communication Systems.
  • Yücetürk, 0. S. (1992), Belkıs Maddesi. c.5. İstanbul: TDVİA.
  • ELEKTRONİK KAYNAKLAR URL-1 https://sozluk.gov.tr (Erişim Tarihi:12.04.2021)
  • URL-2 https://sozluk.gov.tr (Erişim Tarihi:12.04.2021)
  • URL-3 https://islamansiklopedisi.org.tr/belkis (Erişim Tarihi:12.04.2021)
  • URL-4 https://www.kutsalkitap.org/online-tevrat-oku (Erişim Tarihi:15.04.2021)
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Yelda Yanat Bağcı 0000-0001-9586-7130

Publication Date July 1, 2021
Submission Date April 18, 2021
Acceptance Date May 18, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Yanat Bağcı, Y. (2021). MİTOLOJİ ,TANRILAR, MEDYA ve YENİ MEDYA : AMERICAN GODS DİZİSİ ÜZERİNE BİR ÇÖZÜMLEME. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(3), 1148-1161.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png