Research Article
BibTex RIS Cite

ANİMASYON YAPIMLARDA GÖRSEL KİMLİK TASARIMI: BATMAN SERİSİ ÖRNEĞİ (1992-1995)

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 479 - 492, 01.04.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1419402

Abstract

Televizyona yönelik animasyon serilerinin geçmişi oldukça uzun bir tarihe sahiptir. İlk animasyon denemeleri, 1920’lerde ve 1930’larda, sinema için üretilen kısa çizgi filmlerle başlamıştır. Ancak televizyon ortamında animasyonun yaygınlaşması ve popülerlik kazanması biraz daha zaman almıştır. 1950’ler ve 1960’lar, televizyonun evlere girmesiyle birlikte animasyonun televizyon platformunda da yaygınlaştığı dönemler olmuştur. Walt Disney, Warner Bros. ve Hanna-Barbera gibi stüdyolar, çeşitli animasyon serilerini televizyon izleyicilerine sunmaya başlamış; özellikle Hanna-Barbera stüdyosunun ürettiği seriler, televizyon izleyicilerinin büyük ilgisini çekmiş ve birçok klasikleşmiş yapım bu dönemde ortaya çıkmıştır. Bu süreçte animasyon serileri için ilk görsel kimlik tasarımlarının üretildiği de görülmektedir. Görsel kimlik, popüler kültürde kalıcı bir etki bırakma gücüne sahiptir ve animasyon serilerinin başarısında önemli bir rol oynadığı düşünülmektedir. Çalışmanın sınırlılıkları kapsamında yalnızca Amerika Birleşik Devletleri’nde üretilmiş kilometre taşı sayılabilecek animasyon serileri ele alınmış, betimsel analiz yöntemi çerçevesinde örnek incelemesi ve uzman görüşlerinin aktarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini oluşturan Batman: Animasyon Serisi (1992-1995) logo, tipografi, bölüm kapakları, renk paleti gibi görsel kimlik elemanları açısından irdelenmiştir. Animasyon serilerinin markalaşma sürecinde öykü, senaryo, kurgu, grafik benzeri teknik detayların yanında görsel kimlik unsurlarının da önemli olduğu sonucuna varılmış; bunlara ek olarak konuyla ilgili paydaşlara bir Türkçe kaynak oluşturulması hedeflenmiştir.

References

  • Allen, T. & Simmons, J. (2013). Visual And Verbal Identity. R, Clifton and J, Simmons (Ed.), Brands And Branding. (p. 113-126). The Economist in association with Profile Books ltd.
  • Anderson, A. & Ward, J. (Creators) Crusader Rabbit. Season 01 Episode 01. [Animation Series]. Warner Bross. Television Arts Productions.
  • Barrett, T. (2014). Sanatı Eleştirmek, Günceli Anlamak (G. Metin, Trans.). Hayalperest Yayınevi.
  • Barrier, M. (2009). Hollywood Cartoons American Animation In Its Golden Age. Oxford University Press.
  • Becer, E. (2013). İletişim Ve Grafik Tasarım (9th ed.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bendazzi, G. (2015). Animation A World History Volume 2. Focal Press.
  • Benzeray, S. (2021, 11 Kasım). Görsel Kimlik Nedir Ve Markanız İçin Neden Önemlidir?, https://tr.wix.com/blog/makale/gorsel-kimlik
  • Blair, P. (2018). Animasyon Yapım Teknikleri. (M. Kılıç, Trans.). Es Yayınları.
  • Burnett, A., Radomski, E. & Timm, W. B. (Producers), Kirkland, B. (Director). (1992). Batman: The Animated Series. Season 01 Episode 09. Pretty Poison [Animation Series]. Warner Bross.
  • Cavalier, S. (2011). The World History Of Animation. University of California Press.
  • Dorfman A. & Mattelart A. (1977). Emperyalist Kültür Sanayii Ve W. Disney - Vakvak Amca Nasıl Okunmalı?. Gözlem Yayınları.
  • Freeman, M. (2014). Transmediating Tim Burton’s Gotham City: Brand Convergence, Child Audiences, And Batman: The Animated Series. Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, 7(1). https://doi.org/10.31165/nk.2014.71.329.
  • Furniss, M. (2016). A New History Of Animation. Thammes & Hudson.
  • Gitlin M. & Wos J. (2018). A Celebration Of Animation: The 100 Greatest Cartoon Characters In Televison History. Lyons Press.
  • Gray, A. (2018). (Producer and Director). The Story Of Batman The Animated Series The Heart Of Batman. [Documentary]. United States: DC Entertainment, https://www.youtube.com/watch?v=PIfq88s4lzM
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. & Taşğın, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • IMDb. (n.d.). Varyemez Amca: DuckTales TV Series 1987-1990. https://www.imdb.com/title/tt0092345/
  • Measimer, J. (2022, 25 Mart). History Of Hanna-Barbera: “The Flintstones” (1960). ReelRundown. https://reelrundown.com/animation/History-of-Hanna-Barbera-Part-4-The-Flintstones
  • Moritz, W. (2008). Canlandırma. N. S. Geoffrey (Ed.), Dünya sinema tarihi (2nd ed.). (A. Fethi, Trans.) (p. 312-321). Kabalcı Yayınları.
  • Özodaşık, M. (2018). Halkla İlişkiler Ve İletişim. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Perlmutter, D. (2014). America Toons In A History Of Television Animation. McFarland & Company, Inc., Publishers.
  • Sevindi, K. (2022). Animasyon Sineması Tarih, Kuram, Uygulama. Urzeni Yayınevi.
  • Slade, C. (2016). Creating A Brand Identity. Laurence King Publishing.
  • Wheeler, A. (2018). Designing Brand Identity. John Wiley & Sons, Inc.
  • White, M. D. (2019) Batman And Ethics. John Wiley & Sons, Ltd.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları Egemen Ve Eleştirel Yaklaşımlar. Dipnot Yayınları.
  • Yaylagül, L. (2018). Herbert Schiller’in İletişim Kuram Ve Araştırmalarına Katkısı. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26 (2), 11-23.
  • Youtube. (2024, 2 Ocak). Crusader Rabbit. Season 01 Episode 02. [Animation Series]. https://www.youtube.com/watch?v=LMyhH81IV9o

VISUAL IDENTITY DESIGN IN ANIMATION PRODUCTIONS: EXAMPLE OF THE BATMAN SERIES (1992-1995)

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 479 - 492, 01.04.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1419402

Abstract

Animated series for television have a long history. The first animation experiments began with short cartoons produced for the cinema in the 1920s and 1930s. However, it took a little longer for animation to become widespread and popular in the television environment. The 1950s and 1960s were the periods when animation became widespread on the television platform as television entered homes. During this period, Walt Disney, Warner Bros. Studios such as Hanna-Barbera and Hanna-Barbera began to present various animated series to television audiences; Especially the series produced by the Hanna-Barbera studio attracted great attention from television viewers, and many classic productions appeared during this period. It is also seen that the first visual identity designs for animation series were produced during this process. Visual identity has the power to leave a lasting impact on popular culture and is thought to play a key role in the success of animated series. From this perspective, research constitutes an important issue. Within the scope of the limitations of the study, only milestone animation series produced in the United States were discussed, and the aim was to analyze samples and convey expert opinions within the framework of the descriptive analysis method. Batman: The Animated Series (1992-1995), which constitutes the sample of the research, was examined in terms of visual identity elements such as logo, typography, episode covers, and color palette. It has been concluded that visual identity elements are also important in the branding process of animation series, in addition to technical details such as story, scenario, fiction and graphics; In addition, it is aimed to create a Turkish resource for relevant stakeholders.

References

  • Allen, T. & Simmons, J. (2013). Visual And Verbal Identity. R, Clifton and J, Simmons (Ed.), Brands And Branding. (p. 113-126). The Economist in association with Profile Books ltd.
  • Anderson, A. & Ward, J. (Creators) Crusader Rabbit. Season 01 Episode 01. [Animation Series]. Warner Bross. Television Arts Productions.
  • Barrett, T. (2014). Sanatı Eleştirmek, Günceli Anlamak (G. Metin, Trans.). Hayalperest Yayınevi.
  • Barrier, M. (2009). Hollywood Cartoons American Animation In Its Golden Age. Oxford University Press.
  • Becer, E. (2013). İletişim Ve Grafik Tasarım (9th ed.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bendazzi, G. (2015). Animation A World History Volume 2. Focal Press.
  • Benzeray, S. (2021, 11 Kasım). Görsel Kimlik Nedir Ve Markanız İçin Neden Önemlidir?, https://tr.wix.com/blog/makale/gorsel-kimlik
  • Blair, P. (2018). Animasyon Yapım Teknikleri. (M. Kılıç, Trans.). Es Yayınları.
  • Burnett, A., Radomski, E. & Timm, W. B. (Producers), Kirkland, B. (Director). (1992). Batman: The Animated Series. Season 01 Episode 09. Pretty Poison [Animation Series]. Warner Bross.
  • Cavalier, S. (2011). The World History Of Animation. University of California Press.
  • Dorfman A. & Mattelart A. (1977). Emperyalist Kültür Sanayii Ve W. Disney - Vakvak Amca Nasıl Okunmalı?. Gözlem Yayınları.
  • Freeman, M. (2014). Transmediating Tim Burton’s Gotham City: Brand Convergence, Child Audiences, And Batman: The Animated Series. Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, 7(1). https://doi.org/10.31165/nk.2014.71.329.
  • Furniss, M. (2016). A New History Of Animation. Thammes & Hudson.
  • Gitlin M. & Wos J. (2018). A Celebration Of Animation: The 100 Greatest Cartoon Characters In Televison History. Lyons Press.
  • Gray, A. (2018). (Producer and Director). The Story Of Batman The Animated Series The Heart Of Batman. [Documentary]. United States: DC Entertainment, https://www.youtube.com/watch?v=PIfq88s4lzM
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. & Taşğın, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • IMDb. (n.d.). Varyemez Amca: DuckTales TV Series 1987-1990. https://www.imdb.com/title/tt0092345/
  • Measimer, J. (2022, 25 Mart). History Of Hanna-Barbera: “The Flintstones” (1960). ReelRundown. https://reelrundown.com/animation/History-of-Hanna-Barbera-Part-4-The-Flintstones
  • Moritz, W. (2008). Canlandırma. N. S. Geoffrey (Ed.), Dünya sinema tarihi (2nd ed.). (A. Fethi, Trans.) (p. 312-321). Kabalcı Yayınları.
  • Özodaşık, M. (2018). Halkla İlişkiler Ve İletişim. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Perlmutter, D. (2014). America Toons In A History Of Television Animation. McFarland & Company, Inc., Publishers.
  • Sevindi, K. (2022). Animasyon Sineması Tarih, Kuram, Uygulama. Urzeni Yayınevi.
  • Slade, C. (2016). Creating A Brand Identity. Laurence King Publishing.
  • Wheeler, A. (2018). Designing Brand Identity. John Wiley & Sons, Inc.
  • White, M. D. (2019) Batman And Ethics. John Wiley & Sons, Ltd.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları Egemen Ve Eleştirel Yaklaşımlar. Dipnot Yayınları.
  • Yaylagül, L. (2018). Herbert Schiller’in İletişim Kuram Ve Araştırmalarına Katkısı. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26 (2), 11-23.
  • Youtube. (2024, 2 Ocak). Crusader Rabbit. Season 01 Episode 02. [Animation Series]. https://www.youtube.com/watch?v=LMyhH81IV9o
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Animation
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Şadi Karaşahinoğlu 0000-0001-8616-1996

Ahmet Dönmez 0000-0003-1010-3516

Early Pub Date March 13, 2024
Publication Date April 1, 2024
Submission Date January 14, 2024
Acceptance Date March 9, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Karaşahinoğlu, Ş., & Dönmez, A. (2024). VISUAL IDENTITY DESIGN IN ANIMATION PRODUCTIONS: EXAMPLE OF THE BATMAN SERIES (1992-1995). Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(2), 479-492. https://doi.org/10.7456/tojdac.1419402


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png