Bu çalışma, özellikle toplumsal çalkantıların başrol oynadığı seçim dönemlerinde algoritmik toplumların propaganda faaliyetlerinde hükümetlerin ve aşırılık yanlısı grupların yapay zekâ, büyük veri ve algoritmalarla ürettikleri propaganda görsellerini analiz etmektedir. Çalışmanın odak noktası bu görsel modellerin dezenformasyon süreçlerine katkısıdır. Bu bağlamda örneklem, Amerika Birleşik Devletleri eski Başkanı Donald Trump için yapay zekâ görüntü modelleri ile üretilen dezenformatif görsel ve videolardan oluşmaktadır. Ayrıca, Türkiye'de merkez sol siyasi yelpazede yer alan Cumhuriyet Halk Partisi'nin (CHP) eski lideri Kemal Kılıçdaroğlu için üretilen ve sosyal medyada yayılan dezenformatif görsel ve videolardan oluşmaktadır. Söz konusu üretilen görsel içerikler araştırmacılar tarafından betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiş ve yapay zekâ destekli bu görsellerin doğruluğu tespit edilerek etik ve mahremiyet açısından değerlendirilmiştir. Çalışmanın amacı ise, yapay zekâ ile üretilen görsellerin seçim süreçlerinde nasıl bir etkiye sahip olduğunu anlamak ve bu teknolojilerin fayda ve zararlarını ortaya koymaktır. Ayrıca kullanıcıların dezenformatif ve manipülatif bilgileri doğru okuyabilmelerine katkı sağlayarak literatüre yeni bir katkı sunmayı hedeflemektedir.
ABSTRACT
This study analyses the propaganda visuals produced by governments and extremist groups with artificial intelligence, big data, and algorithms in the propaganda activities of algorithmic societies, especially during election periods when social turmoil plays a leading role. The focus of the study is on the contribution of these visual models to disinformation processes. In this context, the sample consists of disinformative images and videos produced with artificial intelligence image models for Donald Trump, the former President of the United States of America. Furthermore, it consists of Kemal Kılıçdaroğlu, the former leader of the Republican People's Party (CHP), a center-left political spectrum in Turkey, and disseminated on social media. The visual contents produced in question were analyzed by the researchers with descriptive analysis method and these artificial intelligence-supported visuals were evaluated in terms of ethics and privacy by determining the accuracy of these visuals. The study aims to understand how the visuals produced with artificial intelligence have an impact on the selection processes and to reveal the benefits and harms of these technologies. It also aims to make a new contribution to the literature by contributin.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Media Literacy, New Media, Photography, Visual Design |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | June 24, 2024 |
Publication Date | July 1, 2024 |
Submission Date | April 3, 2024 |
Acceptance Date | May 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 3 |