Günümüzde, dijitalleşme süreci firmaların iş yapış biçimlerini ve stratejik karar alma mekanizmalarını derinden etkileyen bir dönüşüm yaşamaktadır. Ancak bu dönüşüm, sadece teknolojik yeniliklerin benimsenmesiyle sınırlı kalmayıp, aynı zamanda yöneticilerin karar alma süreçlerinde etkili olan bilişsel önyargıları da kapsamaktadır. Çalışmanın amacı, bilişsel önyargıların ve dijitalleşme sürecinin firma performansı üzerindeki etkilerini derinlemesine anlamaktır. Dijitalleşmenin firmalar üzerindeki dönüşüm etkilerini ve bilişsel önyargıların bu süreçteki rolünü keşfetmek amacıyla, nitel veri toplama ve analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma için, dijitalleşme sürecini benimsemiş olan ve bu süreçte bilişsel önyargılardan etkilenen firmalar seçilmiştir. Dijitalleşme sürecine dair katılımcıların algıları, karşılaştıkları zorluklar ve bilişsel önyargıların bu süreçteki etkileri hakkında ayrıntılı bilgi edinmek amacıyla, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Toplanan veriler, tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiş, ve belirlenen temalar, dijitalleşme ve bilişsel önyargılar arasındaki ilişkiyi anlamak amacıyla yorumlanmıştır. Araştırma bulguları, bilişsel önyargıların dijitalleşme süreçlerinde önemli bir engel oluşturduğunu ortaya koymaktadır. Çalışma sonucunda, firmalardaki bilişsel önyargıları azaltmaya ve dijitalleşme sürecini etkinleştirmeye yönelik stratejiler ve öneriler sunulmuştur.
In today's world, the digitalization process is profoundly transforming firms' business practices and strategic decision-making mechanisms. However, this transformation is not confined to the adoption of technological innovations; it also encompasses the cognitive biases that significantly influence managers' decision-making processes. The purpose of this study is to thoroughly understand the effects of cognitive biases and the digitalization process on firm performance.To explore the transformative effects of digitalization on firms and the role of cognitive biases in this process, qualitative data collection and analysis methods were employed. Firms that had embraced the digitalization process and were influenced by cognitive biases during this journey were selected for the study.The perceptions of participants regarding the digitalization process, the challenges they faced, and the influence of cognitive biases in this context were investigated using a semi-structured interview technique during the data collection phase. The collected data were analyzed through thematic analysis, and the identified themes were interpreted to understand the relationship between digitalization and cognitive biases.The findings of the research reveal that cognitive biases present a significant obstacle in digitalization processes. As a result, the study proposes strategies and recommendations aimed at reducing cognitive biases in firms and enhancing the efficiency of the digitalization process.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Integrated Marketing Communication |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | March 19, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 18, 2025 |
Acceptance Date | March 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |