This study explores how literary spatial descriptions can be visualized within the context of interior architecture education. A workshop was conducted with senior students of the Department of Interior Architecture at Selçuk University, where participants visualized selected novel spaces first with 3D Max and then with three AI tools: Midjourney, Designer Image Creator, and NightCafe Studio. The generated images were evaluated according to six criteria: fidelity to description, visual composition, spatial perception and depth, use of light, color and atmosphere, and realism. Findings revealed that 3D Max provided more successful results in terms of detail, realism, and spatial accuracy, while AI tools were more effective in producing dramatic atmospheres and aesthetic interpretations. However, the frequent superficiality and inconsistencies in AI-generated images highlighted the indispensability of design knowledge. In conclusion, it is suggested that hybrid analysis methods and pedagogical applications can enhance students’ analytical, critical, and creative thinking skills.
Bu çalışma, edebi mekânsal betimlemelerin iç mimarlık eğitimi bağlamında nasıl görselleştirilebileceğini incelemektedir. Selçuk Üniversitesi İç Mimarlık Bölümü son sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilen atölye çalışmasında, öğrenciler seçtikleri romanlardaki mekân betimlemelerini önce 3D Max programında, ardından Midjourney, Designer Image Creator ve NightCafe Studio gibi üç farklı yapay zekâ aracıyla üretmişlerdir. Elde edilen görseller, altı ölçüte göre karşılaştırılmıştır: betimlemeye sadakat, görsel kompozisyon, mekân algısı ve derinlik, ışık kullanımı, renk-atmosfer ve gerçekçilik. Bulgular, 3D Max’in detay, gerçekçilik ve mekânsal algı bakımından daha başarılı olduğunu; yapay zekâ araçlarının ise dramatik atmosfer ve estetik yorum gücünde öne çıktığını göstermiştir. Bununla birlikte, yapay zekâ görsellerinde sıkça karşılaşılan yüzeysellik ve tutarsızlıklar, tasarımcı bilgisinin vazgeçilmezliğini ortaya koymaktadır. Sonuç olarak, hibrit analiz yöntemleri ve pedagojik uygulamalar aracılığıyla öğrencilerin analitik, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesi önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Visual Communication Design (Other) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | July 6, 2025 |
Acceptance Date | September 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 4 |