This study explores how literary spatial descriptions can be visualized within the context of interior architecture education. A workshop was conducted with senior students of the Department of Interior Architecture at Selçuk University, where participants visualized selected novel spaces first with 3D Max and then with three AI tools: Midjourney, Designer Image Creator, and NightCafe Studio. The generated images were evaluated according to six criteria: fidelity to description, visual composition, spatial perception and depth, use of light, color and atmosphere, and realism. Findings revealed that 3D Max provided more successful results in terms of detail, realism, and spatial accuracy, while AI tools were more effective in producing dramatic atmospheres and aesthetic interpretations. However, the frequent superficiality and inconsistencies in AI-generated images highlighted the indispensability of design knowledge. In conclusion, it is suggested that hybrid analysis methods and pedagogical applications can enhance students’ analytical, critical, and creative thinking skills.
Descriptive space Artificial intelligence Interior architecture education
Bu çalışma, edebi mekânsal betimlemelerin iç mimarlık eğitimi bağlamında nasıl görselleştirilebileceğini incelemektedir. Selçuk Üniversitesi İç Mimarlık Bölümü son sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilen atölye çalışmasında, öğrenciler seçtikleri romanlardaki mekân betimlemelerini önce 3D Max programında, ardından Midjourney, Designer Image Creator ve NightCafe Studio gibi üç farklı yapay zekâ aracıyla üretmişlerdir. Elde edilen görseller, altı ölçüte göre karşılaştırılmıştır: betimlemeye sadakat, görsel kompozisyon, mekân algısı ve derinlik, ışık kullanımı, renk-atmosfer ve gerçekçilik. Bulgular, 3D Max’in detay, gerçekçilik ve mekânsal algı bakımından daha başarılı olduğunu; yapay zekâ araçlarının ise dramatik atmosfer ve estetik yorum gücünde öne çıktığını göstermiştir. Bununla birlikte, yapay zekâ görsellerinde sıkça karşılaşılan yüzeysellik ve tutarsızlıklar, tasarımcı bilgisinin vazgeçilmezliğini ortaya koymaktadır. Sonuç olarak, hibrit analiz yöntemleri ve pedagojik uygulamalar aracılığıyla öğrencilerin analitik, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Görsel İletişim Tasarımı (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 4 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)