Infographics, which are widely used in graphic design, enable the information to be presented in a more effective and remarkable design by using text and graphic shapes together. Boring and long information is shortened and complemented with more concise and visual support, making it easier to understand and more effective in the form of infographics. Especially current and important issues that concern a wider target audience are visualised by supporting them with numbers, figures and pictures through infographics. In addition, the use of graphical and visual elements in conveying information provides a faster effect on visual memory. Gestalt Principles are utilised in the creation of infographics. Simplicity, similarity, shape-ground relationship, completion, continuity and proximity are among the main Gestalt Principles. It is seen that infographics are used to inform the public on many issues in health communication and health education. In this study, "smoke-free airspace" themed posters and brochures published by the General Directorate of Public Health on the website of the Ministry of Health under the name of information for the public were analysed according to Gestalt perception principles. Among the infographics on the website published for informing the public, 22 posters and brochures were analysed and interpreted according to Gestalt perception principles. It is seen that infographics are mostly designed according to the principles of simplicity and shape-ground, information in the visuals is presented in a short, clear, clear and remarkable way, and harmonious and meaningful perception designs are created with the colours and visuals used to support the information with visuals. As a result of the study, it was understood that Gestalt principles, especially simplicity, were utilised while presenting information to the public.
yok
Grafik tasarımında yaygın olarak kullanılan infografikler, metin ve grafik şekillerinin birlikte kullanılmasıyla bilginin daha etkili ve dikkat çekici bir tasarım şeklinde sunulmasını sağlamaktadır. Sıkıcı ve uzun bilgiler kısaltılarak daha öz ve görsel destekle tamamlanarak İnfografik halinde daha kolay anlaşılır ve daha etkili hale getirilmektedir. Özellikle geniş kitleleri ilgilendiren güncel ve önemli konular, infografik yoluyla metin ile birlikte sayılarla, şekillerle ve resimlerle desteklenerek görselleştirilmektedir. Ayrıca bilginin iletilmesinde grafiksel ve görsel öğelerin kullanılması ile görsel hafızada daha hızlı bir etki sağlanmaktadır. İnfografiklerin oluşturulmasında, görsel algıyı düzenlemeye yönelik çeşitli yaklaşımlardan biri olarak Gestalt İlkeleri sıklıkla kullanılmaktadır. Sadelik, benzerlik, şekil zemin ilişkisi, tamamlama, devamlılık ve yakınlık başlıca Gestalt algı ilkeleri arasında yer almaktadır. Sağlık iletişiminde ve sağlık eğitiminde de birçok konuda halkı bilgilendirmeye yönelik infografikler kullanıldığı görülmektedir. Bu çalışmada, Sağlık Bakanlığı (SB) Halk Sağlığı Genel Müdürlüğünün internet sitesinde halka yönelik bilgiler adı altında yayınlanan dumansız hava sahası temalı afişler ve broşürler, Gestalt algı ilkelerine göre incelenmiştir. İnternet sitesinde halkı bilgilendirmeye yönelik yayınlanan infografiklerden 22 afiş ve broşür Gestalt algı ilkelerine göre analiz edilerek yorumlanmıştır. Çalışmanın sonucunda, dumansız hava saha sahası temalı halkı bilgilendirme amaçlı hazırlanan infografiklerin en çok sadelik ve şekil-zemin ilkelerine göre tasarlandığı görülmüştür. Görsellerde bilgilerin kısa, net, açık ve dikkat çekici bir şekilde sunulduğu, bilgilerin görsellerle desteklenmesinde kullanılan renk ve görsellerle uyumlu ve anlamlı algı tasarımları oluşturulduğu tespit edilmiştir. Sağlık iletişiminde kullanılan infografiklerin, halkı sigara bıraktırmaya yönelik bilgilendirme ve bilinçlendirme işlevi ile etkileyici bir tasarımla hazırlandığı anlaşılmıştır.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | July 6, 2025 |
Acceptance Date | September 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 4 |