Variations and Breezes on an Old Istanbul Folk Song (Üsküdar) written for solo violin in line with Saim Akçıl's contributions to Turkish violin music as a conductor, violinist and composer, this study aims to examine the variation form techniques and violin performance characteristics. The research is an example of a case study from qualitative research methods. Based on the different variation examples made by Turkish composers for the folk song Katibim (Üsküdar’a Gider iken), the study work was determined by criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods. Based on the theme of a folk song, among the pieces created with the variation technique, the ones written for solo violin were determined as criteria. In this respect, the development of the variation form in the historical process and Saim Akçıl’s contributions to the Turkish violin ecole were presented, and a descriptive analysis of the artist’s Variations and Inspirations on an Old Istanbul Folk Song (Üsküdar) was made. The work was analyzed in two stages: variation form characteristics and violin techniques. As a result, it has been observed that the variations in this piece, which is written in the type of fragmentary variation, form a multi-layered texture that combines thematic exploration and technical skill through a virtuosic performance with characteristic, figural and melodic variation types.
Bu çalışma, Saim Akçıl’ın şef, kemancı ve besteci olarak Türk keman müziğine katkıları doğrultusunda solo keman için yazdığı Eski Bir İstanbul Türküsü (Üsküdar) Üzerine Çeşitlemeler ve Esintiler adlı eserin çeşitleme form tekniklerini ve keman icra özelliklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden bir durum çalışması örneğidir. Türk bestecilerinin Katibim (Üsküdar’a Gider iken) türküsü için yapmış oldukları farklı çeşitleme örneklerinden yola çıkılarak, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile çalışma alanı belirlenmiştir. Bir türkünün temasından yola çıkılarak varyasyon tekniği ile oluşturulmuş eserler arasından solo keman için yazılmış olanlar ölçüt olarak belirlenmiştir. Bu doğrultuda varyasyon formunun tarihsel süreçteki gelişimi ve Saim Akçıl’ın Türk keman ekolüne katkıları ortaya konulmuş, sanatçının Eski Bir İstanbul Türküsü Üzerine Çeşitlemeler ve Esintiler (Üsküdar) adlı eserinin betimsel analizi yapılmıştır. Eser, varyasyon form özellikleri ve keman teknikleri olmak üzere iki aşamada incelenmiştir. Sonuç olarak, parçalı varyasyon türünde yazılmış olan bu eserdeki varyasyonların karakteristik, figürlü ve melodik varyasyon türleri ile virtüözik bir icra aracılığıyla tematik keşif ve teknik beceriyi birleştiren çok katmanlı bir doku oluşturduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Theories of Music |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | July 7, 2025 |
Acceptance Date | September 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 4 |