In an increasingly competitive environment, businesses need marketing strategies to introduce their goods and services to consumers, increase sales of existing products, and compete with rival brands. Among these strategies, creative, eye-catching and memorable advertisements are particularly important in familiarizing consumers with products, encouraging purchases and fostering brand loyalty. With advancing technology and creativity, product promotions are no longer limited to conventional and digital ads. In addition to these advertisements, there have emerged subconscious advertising strategies that work by implanting messages into the consumer's mind, even if they are not consciously aware of the advertisement In this application, known as product placement, products are usually integrated into the screenplay and the flow of the film in a harmonious manner. The aim of this study was determined as measuring consumers' attitudes and perceptions towards brands through product placements made during and after the filming of movies. Focus group technique was applied within the scope of the research, participants were shown clips from films with product placements, and their thoughts were taken by asking questions about these topics. When the participants' views were examined, it was concluded that they paid the most attention to naturalness in productions with product placements and they stated that they would have a positive attitude towards both the production and the brand that made the product placement if the product placement was compatible with the screenplay and the film. There are similar opinions for product placements that will be made later.
Artan rekabet şartlarında işletmeler mal ve hizmetlerini tüketicilere tanıtmak, var olan ürünlerin satışlarını artırmak, rakip markalarla rekabet edebilmek adına pazarlama stratejilerine ihtiyaç duymaktadır. Söz konusu stratejiler içinde özellikle yaratıcı, dikkat çekici, akılda kalıcı reklamlar tüketicilerin ürünleri tanımasında, satın almasında ve ürünlere sadakat duymasında önem arz etmektedir. Gelişen teknoloji ve yaratıcılıkla birlikte ürün tanıtımları geleneksel ve dijital reklamlarla sınırlı kalmamıştır. Bu reklamlara ek olarak tüketicinin reklamı gördüğü ancak farkına varamasa da zihnine işleyen, bilinçaltına yerleşen reklam stratejileri de ortaya çıkmıştır. Örneğin filmlerde ve dizilerde gösterilen ürünlerin yapıma bilinçli şekilde yerleştirilmesi söz konusu reklamlardan stratejilerinden biridir. Ürün yerleştirme adı verilen bu uygulamada ürünler çoğunlukla senaryonun ve filmin akışıyla uyumlu olarak yerleştirilmektedir. Çalışmanın amacı filmlere çekim sırasında ve sonrasında yapılan ürün yerleştirmelerin tüketicilerin markalara karşı tutum ve düşüncelerini ölçmek olarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında odak grup tekniği uygulanmış, katılımcılara ürün yerleştirme yapılan filmlerden kesitler izletilmiş ve bu konularla ilgili sorular sorularak düşünceleri alınmıştır. Katılımcıların görüşleri incelendiğinde ürün yerleştirme yapılan yapımlarda en çok doğallığa dikkat ettikleri sonucuna varılmış, yapılan ürün yerleştirmenin senaryo ve film ile uyumlu olması durumunda hem yapıma hem de ürün yerleştirme yapan markaya olumlu bir tutum takınacaklarını belirtmişlerdir. Sonradan yapılacak ürün yerleştirmeler için aynı şekilde görüşler mevcuttur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Advertising Studies, Advertising Strategies |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | July 13, 2025 |
Acceptance Date | September 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 4 |