Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin bilgi kaynağı olarak internete yaklaşımlarının, bilgi arama sürecinde internetin sunduğu üstünlüklere ilişkin düşüncelerinin, internet ortamında bilgi ararken karşılaştıkları problemlerin ve elde ettikleri bilgiyi kullanma sürecinde kaynak gösterme özelliklerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiş nitel bir çalışmadır. Çalışmanın amacını gerçekleştirmek için ortaokul beşinci ve altıncı sınıf öğrencileri seçilmiştir. Araştırmanın gerçekleştirildiği ortaokulda öğrenim gören öğrencilerden çalışmaya katılmayı kabul eden 165 öğrenciye 10 adet açık uçlu sorudan oluşan bir form uygulanmış ve elde edilen veriler içerik analizi tekniğinden yararlanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda; öğrencilerin interneti bir bilgi kaynağı olarak nasıl değerlendirdikleri, bilgiye erişiminde internetin sunduğu üstünlükler ve karşılaşılan problemler, öğrencilerin bilgi arama sürecinde internette tercih ettikleri öncelikli kaynaklar ve öğrencilerin kaynak gösterme özellikleri ve kaynak gösterme konusundaki farkındalıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgular öğrencilerin bilgiye erişimde interneti öncelikli olarak tercih ettiklerini; interneti kolay ulaşılabilen, bilgiye daha hızlı ve rahat bir şekilde erişim olanağı sağlayan ve aranan her türlü bilginin bulunabileceği bir ortam olarak algıladıklarını; internetin sunduğu üstünlüklerin yanı sıra bilgiye erişimde bireyden ve ortamdan kaynaklanan birtakım problemleri de beraberinde getirdiğini ve öğrencilerin internetten bulunan bilgileri ödevlerinde kullanırken kaynak belirtme konusunda yeterli bilince sahip olmadıklarını ortaya koymaktadır.
The aim of this study is to determine the middle school students’ approaches to the internet as an information tool, the advantages of the internet while searching information, what kinds of problems students encounter searching information on the internet, and their referencing patterns. The study was designed in the form qualitative research. Fifth and sixth grade students from one state school were selected to achieve the objective of the study. A form consisting of ten openended questions were conducted to a total of 165 students, who were volunteers to participate in the study. The data obtained from the study was analyzed using the content analysis. With the analysis of data, it was aimed to determine middle school students’ approaches to internet as an information tool, what they think about the advantages internet provide them while accessing information, what kinds of problems they encounter while searching for information on the internet and their awareness of referencing while using the information. The results show that middle school students prefer the internet as the first information source to the other sources, and perceive the internet as an up-to-date and easily accessible information source where they could find any kind of information they need. However, in addition to the perceived benefits, the internet causes many problems for the students in accessing information, too. When presenting the obtained information as a research product, students usually tend to cite the internet resources from which they gather information. However, this does not mean that students are aware of the ethical issues. Students cite the internet resources in their research products because they are usually instructed to do so and citing seems to be an obligation for them.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Submission Date | February 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |