Bu araştırmanın amacı matematik öğretmenlerinin irrasyonel sayılara
yönelik bilgi düzeylerini incelemektir. Araştırmanın verileri Türkiyenin İç
Anadolu Bölgesinde görev yapan sekiz ilköğretim matematik öğretmeni ile yapılan
yarı yapılandırılmış görüşmeler yardımıyla toplanmıştır. Öğretmenlerle yapılan mülakatlar ortalama 45 dakika sürmüştür. Yapılan
mülakatlar öğretmenlerin izinleri alınarak ses kayıt cihazı ile kayıt
edilmiştir. Mülakatların tamamlanmasının ardından ses kayıtları yazıya
dökülerek verilerin analizine başlanmıştır. Veriler nitel içerik analizi
yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmacı tarafından görüşme formunun
hazırlanması aşamasında ilk olarak literatürde yer alan çalışmalar ve Milli
Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından hazırlanan ortaokul ve lise ders kitapları
incelenmiştir. Araştırma sonucunda, matematik öğretmenlerinin irrasyonel
sayıları tanımlama, tanıma, sayı doğrusu üzerinde irrasyonel sayıların tam
yerinin bulunması ve irrasyonel sayılar kümesi üzerinde yaptıkları işlemlere
yönelik güçlüklerinin olduğu görülmüştür. Öğretmenler formel matematiksel
bilgiler kullanmak yerine daha çok sezgisel yanıtlar vermişlerdir. Matematik
öğretmenlerinin irrasyonel sayılara yönelik bilgi düzeylerinin düşük olduğu ve
kavram yanılgılarına sahip oldukları görülmüştür. Öğretmenlerin irrasyonel sayılarla ilgili tanımlama, tanıma, sayı doğrusu
üzerinde irrasyonel sayıların tam yerinin göstermesi ve irrasyonel sayılar
kümesi üzerinde yaptıkları işlemlere yönelik yaşadıkları güçlükler dikkate
alınarak daha geniş katılımlı araştırmaların yapılması önerilmiştir.
The
objective of this study was to examine mathematics teachers’ conceptual
understanding of irrational numbers. Data were gathered from semi-structured
interviews with eight primary school mathematics teachers in Central Anatolia,
Turkey. The interviews carried on with the teachers lasted about 45 minutes. To
be able to record the interviews, permissions were taken from the teachers.
After the interviews had been completed, they were decoded and begun to be
analyzed. The data were analyzed via content analysis method. At the stage
during which the interview form was prepared, at first the studies in the
literature and the books prepared by the Ministry of National Education (MNE)
for the secondary and high schools were examined.The results show that teachers
have difficulty defining and recognizing irrational numbers, placing them on
the number line, and doing operations with them. The teachers gave intuitive
answers instead of using formal mathematics knowledge. Teachers’ knowledge
about irrational numbers is insufficient and they have misconceptions. The
teachers’ definitions, knowing of irrational numbers, showing the exact place
of irrational numbers on number line and the difficulties they faced while
doing operations on irrational set are taken into consideration so as to
recommend providing studies involving a large number of participants.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 19, 2017 |
Submission Date | November 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 |