Bu
çalışmanın amacı, programlama ile ilgili belirlenen bir öğrenme görevinde
acemi, yarı uzman ve uzman olarak sınıflandırılan öğrencilerin sözde kod
oluşturma esnasındaki zihinsel süreçlerinin nasıl farklılaştığını
araştırmaktır. Bu amacı gerçekleştirebilmek için bilişsel etnografya araştırma deseni
olarak tercih edilmiştir. Çalışmada, Bilgisayar Eğitimi ve Öğretim
Teknolojileri (CEIT) bölümünden üç lisans öğrencisi katılımcı olarak yer
almıştır. Bu öğrenciler, öncelikle aldıkları dersler ve programlama konusundaki
deneyimlerini göz önünde bulundurarak sınıflandırılmıştır. Katılımcı seçerken,
amaçlı ve kartopu örnekleme yöntemleri kullanıldı. Verilerin toplanması için
yarı yapılandırılmış görüşmeler, video kaydı, yüksek sesli düşünme, geriye
dönük inceleme, gözlem ve doküman analizi kullanılmıştır. Sonuçlar,
katılımcıların karar verme ve görev tamamlama süreleri, takip ettikleri yol ve
bu soruları ele alma perspektifleri açısından farklılaştıklarını göstermiştir.
The
aim of the current study is to investigate how cognitive processes of students
categorized as novice, semi-expert and expert differ in terms of creating
pseudocode for a given programming task. To conduct this aim, cognitive
ethnography research design was employed to reveal the cognitive process of the
participants behind the specified task. In the study, three undergraduate
students from a Computer Education and Instructional Technology (CEIT)
department were included as participants. These students were categorized based
on two parameters. The first one was the courses that took and the second on
was their experiences on programming. While selecting participants, purposeful
and snowball sampling methods were used. To collect data, semi-structured
interviews, video recording, think aloud procedure, retrospective reviews,
observations and document analysis were used. The results showed that
participants differed in terms of their decision making and task completion
durations, the path they followed, and their perspectives about handling the
question.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2019 |
Submission Date | May 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |