Bu araştırmanın amacı ortaöğretim programlarının dijital vatandaşlığın
alt boyutları açısından analiz edilmesidir. Araştırmada 2017-2018
eğitim-öğretim yılında, ortaöğretim düzeyinde (Lise 1, 2, 3, 4 sınıf) uygulanan öğretim programları veri kaynağı
olarak kullanılmıştır. Bu kapsamda incelenen ortaöğretim programları:
Bilgisayar Bilimi, İngilizce, Coğrafya, Demokrasi ve İnsan Hakları, Din Kültürü
ve Ahlak Bilgisi, Felsefe, Fransızca, Görsel Sanatlar, Müzik, Sağlık Bilgisi ve
Trafik, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Tarih, Türk Dili ve Edebiyatı,
Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi dersleridir. Araştırma, nitel araştırma yöntemiyle
gerçekleştirilmiş, araştırma verileri doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde, Kuş, Güneş, Başarmak ve Yakar (2017) tarafından
geliştirilen “Gençlere Yönelik Dijital Vatandaşlık Ölçeği” esas alınarak
tümevarım analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, dijital
vatandaşlıkla ilgili en fazla içeriğe “bilgisayar bilimi” ile “demokrasi ve
insan hakları” öğretim programında yer verildiği görülmektedir. Bilgisayar
bilimi dersi öğretim programında dijital becerilere geniş yer bir şekilde
verilmesine ragmen; dijital ortamdaki hak ve sorumluluk, etik ve eleştirel
düşünme becerilerine çok az yer verilmiştir. Diğer derslerin öğretim
programında ise dijital vatandaşlıkla ilgili oldukça sınırlı içeriğe
rastlanılmaktadır.
The aim of this study is to analyze the
secondary education curricula in terms of the subdimensions of digital
citizenship. Curricula used for secondary education (High School 1st,
2nd, 3rd and 4th Grades) in the 2017-2018
academic year were used as data source. The curricula examined in this scope
belong to the following courses: Computer Science, English, Geopgraphy,
Democracy and Human Rights, Religion and Ethics, Philosophy, French, Visual
Arts, Music, Medical Knowledge and Traffic, Revolution History and Atatürkism,
History, Turkish Language and Literature and Contemporary Turkish and World
History. The study was carried out with qualitative research methods, and data
were collected through document review. In the analysis of the data, induction
analysis method was used on the basis of “Digital Citizenship Scale for the
Young” developed by Kuş, Güneş, Başarmak and Yakar (2017). The present study
reveals that the courses having the highest number of references to digital
citizenship in the curricula are “computer science” and “democracy and human
rights”. Although computer science curriculum gives wide coverage to digital
skills, the coverage of rights and responsibilities in the digital environment
and ethical and critical thinking skills is limited. In the curricula of the
other courses, contents related digital citizenship are highly limited
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2019 |
Submission Date | June 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |