Bu çalışmanın amacı, Pecha Kucha sunum tekniğinin İngilizce öğretmeni
olacak İngilizce öğrencileri için potansiyelini araştırmaktır. Çalışmanın
katılımcılarını 2016 ile 2018 yılları arasında Türkiyedeki bir devlet
üniversitesinin İngilizce Öğretmenliği bölümünde ileri düzey bir konuşma dersi
alan öğrenciler oluşturmuştur. Öğrencilerden hızlı tempolu ve zaman sınırlamalı
bir sunum tekniği olan Pecha Kucha formatını kullanarak sunum yapmaları
istenmiştir. Çalışma kapsamında 102 öğrenci açık uçlu bir anket doldurmuş,
farklı yıllarda bu dersi alan öğrencileri temsilen oluşturulan toplam 12
öğrenci ise yarı yapılandırılmış odak grup görüşmesinde yer almıştır. Tematik
veri analizi, bu sunum tekniğinin konuşma, özgüven, zaman yönetimi ve sunum
becerileri alanlarında pozitif bir gelişime, kaygı düzeyinde artış, zorlu
öğrenme süreci ve formatın sınırlılıkları gibi hususlarda ise negatif bir
etkiye sahip olduğunu açığa çıkarmıştır. Bunun yanı sıra, bulgular İngilizce
öğretmen adaylarının tekniğin potansiyelinin farkına vardıklarını ve tekniği
gelecekteki dil öğretim pedagojilerine dâhil etme konusunda yüksek oranda bir
niyete sahip olduklarını belirttiklerini göstermiştir. Çalışma,
yükseköğretimdeki eğitmenler, yabancı dil öğretmen adayları ve yabancı dil
öğrencileri için çıkarımların tartışmasıyla sonuçlandırılmıştır.
The
goal of this study is to examine the potential of Pecha Kucha presentation
style for English language learners who are prospective teachers of English.
The participants were students enrolled in an advanced-level speaking course in
the English language teaching department of a state university in Turkey
between 2016 and 2018. Students were required to make presentations in Pecha
Kucha format, a fast-paced, time-constrained presentation technique. As part of
the study, 102 students completed an open-ended survey and a total of 12
students representing cohorts from each year participated in semi-structured
focus group interviews. Thematic data analysis illustrated benefits of using
the presentation style such as perceived development in speaking,
self-confidence, time management and presentation skills, and drawbacks
including an increase in anxiety, steep learning curve, and constraints due to
the format. In addition, the findings
showed that English language teacher candidates recognized the technique’s
potential and reported a high rate of intention to integrate it into their
future language teaching pedagogies. The study is concluded with the discussion
of implications for EFL learners, pre-service language teachers, and educators
in higher education context.
English as a foreign language Pecha Kucha pre-service English language teachers teaching speaking
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | July 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |