Mentorship applications are commonly implemented in many European countries and America. Parallel with the developments in technology, e-mentorship programs, along with conventional and face-to-face mentorship, have become widespread. In this study we tried to determine the provincial education supervisors’ and their assistant supervisors’ perceptions on their roles over mentorship/e-mentorship. With this respect, interview forms carrying the aims of the study were developed by revising the interview forms Cantimer (2008) and Clouse (2007) used. Participants stated that provincial education supervisors and their assistant supervisors had occupational assistance and guidance, inspection and investigation, leadership, counseling and researching roles in accordance with their mentorship/e-mentorship roles.
Keywords: Mentorship, E-Mentorship, Educational Inspection, Provincial Education Supervisor
Öz
Mentorluk uygulamaları birçok Avrupa ülkesi ve Amerika’da yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Özellikle teknolojik alanda yaşanan gelişmelere paralel olarak geleneksel ya da yüz-yüze mentorluk programlarının yanı sıra e-mentorluk programları da yaygınlaşmaya başlamıştır. Bu çalışmada il eğitim denetmen ve yardımcılarının mentorluk/e-mentorluk rolleri üzerine algıları belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Cantimer (2008)’in ve Clouse (2007)’nin kullandıkları görüşme formları araştırmanın amaçları doğrultusunda araştırmacılar tarafından revize edilerek geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Katılımcılar il eğitim denetmen ve yardımcılarının mentorluk/e-mentorluk rollerine ilişkin mesleki yardım ve rehberlik, inceleme ve soruşturma, liderlik, danışmanlık ve araştırmacılık rollerinin olduğunu ifade etmişlerdir.
Anahtar Sözcükler: Mentorluk, E-mentorluk, Eğitim Denetimi, İl eğitim Denetmeni
Mentorluk uygulamaları birçok Avrupa ülkesi ve Amerika’da yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Özellikle teknolojik alanda yaşanan gelişmelere paralel olarak geleneksel ya da yüz-yüze mentorluk programlarının yanı sıra e-mentorluk programları da yaygınlaşmaya başlamıştır. Bu çalışmada il eğitim denetmen ve yardımcılarının mentorluk/e-mentorluk rolleri üzerine algıları belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Cantimer (2008)’in ve Clouse (2007)’nin kullandıkları görüşme formları araştırmanın amaçları doğrultusunda araştırmacılar tarafından revize edilerek geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Katılımcılar il eğitim denetmen ve yardımcılarının mentorluk/e-mentorluk rollerine ilişkin mesleki yardım ve rehberlik, inceleme ve soruşturma, liderlik, danışmanlık ve araştırmacılık rollerinin olduğunu ifade etmişlerdir.
Anahtar Sözcükler: Mentorluk, E-mentorluk, Eğitim Denetimi, İl eğitim Denetmeni
Abstract
Mentorship applications are commonly implemented in many European countries and America. Parallel with the developments in technology, e-mentorship programs, along with conventional and face-to-face mentorship, have become widespread. In this study we tried to determine the provincial education supervisors’ and their assistant supervisors’ perceptions on their roles over mentorship/e-mentorship. With this respect, interview forms carrying the aims of the study were developed by revising the interview forms Cantimer (2008) and Clouse (2007) used. Participants stated that provincial education supervisors and their assistant supervisors had occupational assistance and guidance, inspection and investigation, leadership, counseling and researching roles in accordance with their mentorship/e-mentorship roles.
Keywords: Mentorship, E-Mentorship, Educational Inspection, Provincial Education Supervisor
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2015 |
Submission Date | July 8, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 6 Issue: 3 |