The purpose of this study is to determine the behaviors that secondary school students feel uncomfortable while using the internet. A total of 93 students including 51 boys and 42 girls studying at a secondary school in the Karatay district of Konya province were surveyed by taking their opinions in a written form. Students who were asked for their opinion were studying in the 6th, 7th and 8th grades and had been using the internet at least for a year. At the end of the research, the descriptive analysis technique was used in the analysis of the data obtained. As a result, most of the students reported opinions under the “Unintentional Notification and Pages" theme. Under this theme, students expressed opinion the most about "Bad Content Mail Receiving", "Unintentional Pop-up -Ad “and "Unintentional Request and Offers". In addition, students stated opinions a lot about the "Harmful Content and Advertising" theme. Obtained findings at the end the research were discussed and compared with the related literature.
Keywords: Internet, secondary school students, internet ethic, disturbing behaviour on the internet
Öz
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin internet kullanırken rahatsızlık duydukları davranışları belirlemektir Araştırma kapsamında Konya ili merkez Karatay ilçesinde 51’i erkek ve 42’si kız olmak üzere toplam 93 ortaokul öğrencisinden yazılı olarak görüşleri alınmıştır. Görüşleri alınan öğrenciler, 6, 7 ve 8. sınıflarda öğrenim görmekte ve en az bir yıldır internet kullanmaktadırlar. Araştırmanın sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde, betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrenciler en çok “İstemsiz Bildirim ve Sayfalar” teması altında görüş bildirmişlerdir. Bu tema altında da öğrenciler en çok “Kötü İçerikli Mail Alma”, “İstemsiz Açılır Pencere-Reklam” ve “İstemsiz Talep ve Davetler” ile ilgili görüş belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler “Zararlı İçerik ve Reklam” teması ile ilgili çok sayıda görüş belirtmişlerdir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, ilgili alan yazın ile karşılaştırılmış ve tartışılmıştır.
Anahtar Sözcükler: İnternet, ortaokul öğrencileri, internet etiği, internette rahatsız eden davranışlar
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin internet kullanırken rahatsızlık duydukları davranışları belirlemektir Araştırma kapsamında Konya ili merkez Karatay ilçesinde 51’i erkek ve 42’si kız olmak üzere toplam 93 ortaokul öğrencisinden yazılı olarak görüşleri alınmıştır. Görüşleri alınan öğrenciler, 6, 7 ve 8. sınıflarda öğrenim görmekte ve en az bir yıldır internet kullanmaktadırlar. Araştırmanın sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde, betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrenciler en çok “İstemsiz Bildirim ve Sayfalar” teması altında görüş bildirmişlerdir. Bu tema altında da öğrenciler en çok “Kötü İçerikli Mail Alma”, “İstemsiz Açılır Pencere-Reklam” ve “İstemsiz Talep ve Davetler” ile ilgili görüş belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler “Zararlı İçerik ve Reklam” teması ile ilgili çok sayıda görüş belirtmişlerdir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, ilgili alan yazın ile karşılaştırılmış ve tartışılmıştır.
Anahtar Sözcükler: İnternet, ortaokul öğrencileri, internet etiği, internette rahatsız eden davranışlar
Abstract
The purpose of this study is to determine the behaviors that secondary school students feel uncomfortable while using the internet. A total of 93 students including 51 boys and 42 girls studying at a secondary school in the Karatay district of Konya province were surveyed by taking their opinions in a written form. Students who were asked for their opinion were studying in the 6th, 7th and 8th grades and had been using the internet at least for a year. At the end of the research, the descriptive analysis technique was used in the analysis of the data obtained. As a result, most of the students reported opinions under the “Unintentional Notification and Pages" theme. Under this theme, students expressed opinion the most about "Bad Content Mail Receiving", "Unintentional Pop-up -Ad “and "Unintentional Request and Offers". In addition, students stated opinions a lot about the "Harmful Content and Advertising" theme. Obtained findings at the end the research were discussed and compared with the related literature.
Keywords: Internet, secondary school students, internet ethic, disturbing behaviour on the internet
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2015 |
Submission Date | July 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 6 Issue: 3 |