The aim of this study is to reveal pre-service elementary teachers' views
about the role of the Social Studies course in creating a society with skilled
citizens. An interpretive research design was adopted in the study. The
participants of the study were senior students attending the department of
Elementary School Teaching at the Education Faculty of Anadolu University. The data were collected through focus group interview,
open-ended survey and elementary school pre-service teachers’ lesson plans. The
data were analysed through inductive analysis. In this study, the results of
the analyses revealed several themes such as “perception of being
skilled", "skilled citizens and society with skilled citizens",
"importance of Social Studies course in creating society with skilled
citizens", "problems experienced" and "suggested
solutions". As a result of this study, which examined the elementary
school pre-service teachers’ views about the importance of the Social Studies
course in creating a society with skilled citizens, it was concluded that
elementary school pre-service teachers gave importance to the course. Moreover,
elementary school pre-service teachers determined problems about the content of
the Social Studies course and about the implementation of the curriculum, and
they put forward suggestions related to the teaching-learning process, content
and the stakeholders.
Elementary school education social studies society with skilled citizens pre-service teacher
Bu
araştırmanın amacı, nitelikli toplumları oluşturmada Sosyal Bilgiler dersinin
rolünü sınıf öğretmeni adaylarına göre ortaya koymaktır. Araştırmada
yorumlayıcı araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmaya Anadolu Üniversitesi
Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği programı 4. sınıf öğrencileriyle
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri odak grup görüşmesi, açık uçlu
anket ve sınıf öğretmeni adaylarının ders planları aracılığıyla toplanmıştır.
Veriler tümevarım analizi yoluyla analiz edilmiştir. Bu araştırma yapılan
analizler sonucunda “nitelik algısı”, “nitelikli vatandaş ve nitelikli toplum”,
nitelikli toplumları oluşturmada Sosyal Bilgiler dersinin önemi”, “karşılaşılan
sorunlar” ve “çözüm önerileri” temaları ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda
sınıf öğretmeni adaylarının nitelikli toplumları oluşturmada Sosyal bilgiler
dersine önem verdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sınıf öğretmeni adayları
Sosyal Bilgiler dersinin içeriği ve programın uygulanması konusunda sorunların
olduğunu belirtmişler ve öğretme-öğrenme süreci, içerik ve paydaşlara ilişkin
çözüm önerileri getirmişlerdir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2016 |
Submission Date | October 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 4 |