Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitim Örgütlerinde Hesap Verebilirliğe İlişkin Okul Yöneticilerinin Görüşleri

Year 2017, Volume: 8 Issue: 1, 39 - 68, 29.01.2017
https://doi.org/10.17569/tojqi.288852

Abstract

Bu araştırmada, okullarda hesap verebilirliğe ilişkin okul
yöneticilerinin görüş ve önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma
nitel bir araştırma olup, olgubilim
modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu maksimum çeşitlilik
örneklemesi tekniği ile belirlenmiş olan toplamda 10 okul müdürü ve okul müdür
yardımcısı
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılarak toplanmış ve içerik analizi tekniği ile analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda; okul yöneticilerinin
hesap
verebilirlik kavramını; gerekçelerin açıklanması, şeffaflık, işlerin sorgulanması,
bilgi verme sorumluluğu, sorumluluk bilinci ile ilişkilendirerek açıkladıkları
belirlenmiştir. Okul yöneticileri, okullarda hesap verebilirliğin
sağlanmasının; öğrencileri yeteneklerine göre yönlendirme, okulda düzeni
sağlama, başarının artması, okulun tercih edilme düzeyinin yükselmesi, mevcut
durumun ortaya konulabilmesi ve toplumun modernleşmesine katkıda bulunulması
gibi olumlu sonuçlar doğuracağını belirtmişlerdir. Ayrıca okul yöneticileri;
okullarda hesap verebilirliğin sağlanması ve arttırılması için katılım ve
bilgilendirme yapılması, farkındalık eğitimi verilmesi, yasal yükümlülüklerin
belirlenmesi, standartların netleştirilmesi, bilgi ve belge kaydının yapılması
ve performansın değerlendirilmesi şeklinde önerilerde bulunmuşlardır.

References

  • Acar, M. (2013). Eğitimde hesapverebilirlik. In S. Özdemir (Ed.), Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama (pp.381-409). Ankara: Pegem Akademi.
  • Adams, J.E., & Hill, P.T. (2006). Educational accountability in a regulated market. Peabody Journal of Education, 81(1), 217-235.
  • Anderson, J.A. (2005). Accountability in education. Paris: International Academy of Education.
  • Arslan, N.T. (2010). Klasik-neoklasik dönüşüm süreci: “Yeni kamu yönetimi”. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 21-38.
  • Atamtürk, D. (2009). Bilgi edinme hakkı ve Niğde Üniversitesi uygulaması. Unpublished Master’s Thesis. Niğde: Niğde University.
  • Babaoğlan, E., & Ertürk, E. (2013). Öğretmenlerin örgütsel adalet algısı ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 87-101.
  • Bayrak, C. (2013). Sistem kavramı ve önemi. In C. Bayrak, (Ed.), Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (2. Baskı)(pp.1-25). Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Berg, B.L. (2009). Qualitative research methods for the social sciences. (7th Edition). Boston: Allyn & Bacon.
  • Biricikoğlu, H. (2011). Yerel yönetimlerde hesap verebilirlik: Marmara bölgesi örneği. Unpublished Doctoral Dissertation. Sakarya: Sakarya University.
  • Burke, C.S., Sims, D.A., Lazzar, E.H., & Salas, E. (2007). Trust in leadership: A multi-level review and integration. The Leadership Quarterly, 18, 606-632.

Opinions of School Administrators about Accountability in Educational Organizations

Year 2017, Volume: 8 Issue: 1, 39 - 68, 29.01.2017
https://doi.org/10.17569/tojqi.288852

Abstract

The aim of this study is
to examine the opinions and suggestions of school administrators about school
accountability. The study, a qualitative research,
was designed with phenomenological research
model. The participants of study consisted of 10 school administrators selected
by using maximum variation sampling. Data of the study were collected through
semi-structured interview form and were analyzed with content analysis.
The
results showed that school administrators define the concept of accountability
by using such terms as explaining reasons, transparency, asking for the results
of assignments, responsibility of informing, having the sense of responsibility.
School administrators stated that a good school accountability system will
probably have positive results such as guiding students’ choice of profession,
, increasing success, increasing school’s popularity among students and
parents, revealing present situation of the school and contributing to the
modernization of the society. Besides, administrators had suggestions to
establish amd improve accountability in schools such as increasing
participation, informing stakeholders, increasing awareness about
accountability by training people, defining legal responsibilities, clarifying
the standards, recording and storing information and documents, and evaluating
performance.

References

  • Acar, M. (2013). Eğitimde hesapverebilirlik. In S. Özdemir (Ed.), Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama (pp.381-409). Ankara: Pegem Akademi.
  • Adams, J.E., & Hill, P.T. (2006). Educational accountability in a regulated market. Peabody Journal of Education, 81(1), 217-235.
  • Anderson, J.A. (2005). Accountability in education. Paris: International Academy of Education.
  • Arslan, N.T. (2010). Klasik-neoklasik dönüşüm süreci: “Yeni kamu yönetimi”. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 21-38.
  • Atamtürk, D. (2009). Bilgi edinme hakkı ve Niğde Üniversitesi uygulaması. Unpublished Master’s Thesis. Niğde: Niğde University.
  • Babaoğlan, E., & Ertürk, E. (2013). Öğretmenlerin örgütsel adalet algısı ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 87-101.
  • Bayrak, C. (2013). Sistem kavramı ve önemi. In C. Bayrak, (Ed.), Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (2. Baskı)(pp.1-25). Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Berg, B.L. (2009). Qualitative research methods for the social sciences. (7th Edition). Boston: Allyn & Bacon.
  • Biricikoğlu, H. (2011). Yerel yönetimlerde hesap verebilirlik: Marmara bölgesi örneği. Unpublished Doctoral Dissertation. Sakarya: Sakarya University.
  • Burke, C.S., Sims, D.A., Lazzar, E.H., & Salas, E. (2007). Trust in leadership: A multi-level review and integration. The Leadership Quarterly, 18, 606-632.
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Beyza Himmetoğlu

Damla Ayduğ

Coşkun Bayrak

Publication Date January 29, 2017
Submission Date May 17, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Himmetoğlu, B., Ayduğ, D., & Bayrak, C. (2017). Opinions of School Administrators about Accountability in Educational Organizations. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 39-68. https://doi.org/10.17569/tojqi.288852
AMA Himmetoğlu B, Ayduğ D, Bayrak C. Opinions of School Administrators about Accountability in Educational Organizations. TOJQI. January 2017;8(1):39-68. doi:10.17569/tojqi.288852
Chicago Himmetoğlu, Beyza, Damla Ayduğ, and Coşkun Bayrak. “Opinions of School Administrators about Accountability in Educational Organizations”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8, no. 1 (January 2017): 39-68. https://doi.org/10.17569/tojqi.288852.
EndNote Himmetoğlu B, Ayduğ D, Bayrak C (January 1, 2017) Opinions of School Administrators about Accountability in Educational Organizations. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8 1 39–68.
IEEE B. Himmetoğlu, D. Ayduğ, and C. Bayrak, “Opinions of School Administrators about Accountability in Educational Organizations”, TOJQI, vol. 8, no. 1, pp. 39–68, 2017, doi: 10.17569/tojqi.288852.
ISNAD Himmetoğlu, Beyza et al. “Opinions of School Administrators about Accountability in Educational Organizations”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8/1 (January 2017), 39-68. https://doi.org/10.17569/tojqi.288852.
JAMA Himmetoğlu B, Ayduğ D, Bayrak C. Opinions of School Administrators about Accountability in Educational Organizations. TOJQI. 2017;8:39–68.
MLA Himmetoğlu, Beyza et al. “Opinions of School Administrators about Accountability in Educational Organizations”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, vol. 8, no. 1, 2017, pp. 39-68, doi:10.17569/tojqi.288852.
Vancouver Himmetoğlu B, Ayduğ D, Bayrak C. Opinions of School Administrators about Accountability in Educational Organizations. TOJQI. 2017;8(1):39-68.