The aim of
this research is to determine the values that social studies teacher candidates
reflect on social media. Phenomenological design has been employed in this
study. The participants are
students studying at Program in Social Studies Education of an Education
Faculty affiliated with a state university in Turkey. Research data was
collected through semi-structured interviews conducted with 12 teacher candidates
and was analyzed via inductive analysis. Research results have shown that “respect”,
“privacy”, “objectivity”, “being patient”, and “ethics” are among the most
neglected values by individuals on the social media. On the contrary the list
of values that the participants believe that individuals reflect on social
media include “solidarity”, “respect”, “alturism”, “sensitivity”, and “love”. As
for participating teacher candidates, the values that they, themselves, generally
ignore on social media are “ethical values”, “being patient”, “objectivity”, “patriotizm”,
“being considerate”, and “sensitivity”. Again, as far as the particiapants are
concerned, “respect”, “sensitivity”, “ethical values”, “alturism”, and
“honesty” are those that they, themselves, often reflect on social media. Based
on the research results, relevant suggestions have been made about how to
reflect values on social media.
Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal medyadaki değerlerini ve bu değerlerini nasıl yansıttıklarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı kapsamında fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Türkiye’de bir devlet üniversitesinde Eğitim Fakültesinde Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programına devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma verileri 12 öğretmen adayı ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiş ve verilerin analizinde tümevarımsal analiz yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma sonunda öğretmen adaylarına göre bireylerin sosyal medyada ihmal ettikleri değerler “saygı”, “özel yaşamın gizliliği”, “tarafsızlık”, “sabırlı olma” ve “etik değerler” biçiminde sıralanmıştır. Bireylerin yansıttıklarını düşündükleri değerler arasında ise öncelikli olarak “dayanışma”, “saygı”, “yardımseverlik”, “duyarlılık” ve “sevgi” değerinin bulunduğu belirlenmiştir. Öğretmen adayları kendilerinin sosyal medyada ihmal ettiği değerleri “etik değerler”, “sabırlı olma”, “tarafsızlık”, “vatanseverlik”, “başkalarını düşünme” ve “duyarlılık” olarak belirtmiştir. Sosyal medyada yansıttıklarını düşündükleri değerlerin başında ise “saygı”, “duyarlılık”, “etik değerler”, “yardımseverlik” ve “dürüstlük” gelmektedir. Araştırmada elde edilen sonuçlar ışığında sosyal medyada değerlerin yansıtılması konusunda öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2017 |
Submission Date | November 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 2 |