Okul öncesi eğitim kurumlarındaki eğitsel faaliyetler ilköğretim müfettişleri tarafından denetlenmekteydi. Fakat müfettişler, okul müdürleri ve öğretmenler okul öncesi eğitimdeki bu denetim sürecinde çeşitli sorunlar yaşamaktaydılar. Bu sorunları ortadan kaldırmak için Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) yeni bir yönerge yayınladı ve okul öncesi öğretmenlerini denetleme sorumluluğunu ilköğretim müfettişlerinden alarak okul müdürlerine geçirdi. Bu çalışma okul öncesi eğitimdeki yeni denetim sürecinin işleyen ya da işlemeyen yönlerini açığa çıkarma üzere yapılmıştır. Çalışmanın verileri Van ilinde çalışan sekiz bağımsız anaokulu müdürü ile gerçekleştirilen yarı-yapılandırılmış görüşmelerden oluşmaktadır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan enstrümantal vaka çalışması metodu benimsenmiştir. Bu çalışmada müdürlerin yeni denetim yönergesini okul öncesi eğitimde anlayıp uygulaması vaka olarak belirlenmiştir. Bu çalışmadaki vaka hem zaman (denetim ve rehberlikle ilgili yeni yönerge çıkarılır çıkarılmaz başlamış) hem de bağlam (sadece bağımsız anaokullarında çalışan müdürleri çalışmaya katmıştır) açısından sınırlandırılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın bulguları, eski denetim süreci iyi işlememesine rağmen müdürlerin yeni denetim süreci ile ilgili de çekincelerinin olduğunu göstermiştir.
It was the responsibility of primary education supervisors to oversee the activities of pre-school education (PE) schools. All stakeholders in the education system, including teachers, principals and supervisors, were used to experiencing problems in the supervisory process related to early education. To address the issue, the Ministry of National Education (MONE) enacted new legislation that took the responsibility for auditing pre-school education teachers away from primary education supervisors, passing the duty to school principals. In the study, instrumental case study method, one of the qualitative research designs, has been adopted. The current study aims to shed light on functional and dysfunctional aspects of supervision in pre-school education. In order to scrutinize the new regulations related to the supervisory process in pre-school education, the researcher conducted semi-structured interviews with eight independent pre-school principals working in Van, Turkey. The current study utilized the instrumental case study approach, with the case being the principals’ understanding and implementation of new regulations in the supervisory process in a pre-school setting. This case is bounded by both time, having started immediately after Ministry of National Education issued a new regulation on supervisory processes, and by context, being the accounts of principals who work only in independent schools. The data obtained from the study were subjected to content analysis. The findings of the study revealed that while the previous supervisory process did not function as intended, the respondent principals had some reservations related to the new supervisory process.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 30, 2017 |
Submission Date | July 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 3 |