The
main purpose of this research is to examine the effects of a technology-based
project (ALIS-T) for hearing impaired students on the educational change
processes. This qualitative study, where the case study method was applied, was
conducted in a hearing impaired primary school. Participants of the study
consisted of a school administrator, a vice school administrator, thirteen
teachers and the parents of four students in the 3rd and 4th grades.
Semi-structured interviews, unstructured observations and documents were used
as data collection tools, with data analyzed by descriptive and interpretive analysis.
The findings are grouped under the personal change, internal change, and
external change model, based on Goodson's educational change model. Teachers,
who believe that the technology support is necessary in the education of the
hearing impaired, are an important indicator of individual change during the
project. The internal change have appeared in six different themes. These
themes are respectively understanding of education, in-school interaction,
change in school, teaching methods, the structure of school and school's
success themes. Also, the external change category has appeared in three
different themes. These themes are dissemination, cooperation and organization,
and the political importance of the school themes.
Araştırmanın
amacı, işitme engelli öğrencilere yönelik yürütülen teknoloji tabanlı bir
projenin (İşitme Engelli Bireyler İçin Grafik Sembolleri Temel Alan Teknoloji
ile Desteklenmiş Öğrenme Ortamları Tasarımı: ALİS-T) okul üzerindeki
etkilerinin eğitimde değişim süreçleri çerçevesinde incelenmesidir. Durum
çalışması yönteminin uygulandığı bu çalışma, 2014 - 2015 ve 2015 - 2016 eğitim
öğretim yıllarında Doğu Karadeniz Bölgesinde yer alan bir İşitme Engelliler
İlköğretim okulunda yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcıları belirtilen okulda
görev yapan bir okul müdürü, bir okul müdür yardımcısı, on üç öğretmen ve bu
okulda 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan dört öğrencinin velisinden
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış mülakatlar,
yapılandırılmamış gözlemler ve dokümanlar kullanılmıştır. Veri toplama
araçlarından elde edilen veriler betimsel ve yorumlayıcı analiz yoluyla analiz
edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgular Goodson’ın
Eğitimde Değişim Süreçleri Modeli temel alınarak “Bireysel Değişim”, “İçsel
Değişim” ve “Dışsal Değişim” olmak üzere üç kategori altında toplanmıştır.
İşitme engelliler ilkokulunda teknoloji tabanlı olarak yürütülen projenin, okul
üyelerinde meydana getirdiği bireysel değişimlerin, kişilerin projenin işitme
engelliler eğitimindeki ihtiyacına yönelik inançları üzerinde meydana gelen
değişimler olduğu görülmüştür. Teknoloji desteğinin işitme engelliler
eğitiminde gerekli olduğuna inanan öğretmenlerin proje süresi boyunca bireysel
olarak çaba göstermeleri bireysel değişimin önemli bir göstergesidir. İçsel değişimin,
kişilerin eğitim anlayışlarında meydana gelen değişimlerin, okul içi
etkileşimlerin yönünün, okul içinde oluşan değişimlerin, projenin öğretim
yöntemlerine katkılarının, okulun yapısı ve nihayet tüm sürecin bir çıktısı
olan okulun başarısı üzerindeki değişimlerden meydana geldiği görülmüştür.
Dışsal değişim açısından ise projenin Milli Eğitim Bakanlığı’nın EBA sisteminde
yer almasıyla okul içerisinde yürütülen teknoloji destekli eğitim öğretim
faaliyetlerinin ülkedeki işitme engelliler eğitimine farklı bir boyut
kazandırdığı anlaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | April 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 2 |