Örgütlerin yaşamını etkileyen ve yaşamalarına biçim veren eylemlerin
anlaşılması, örgütü anlama noktasında önemlidir. Araştırmanın amacı, okul müdürlerinin
perspektifinden okul kültürünün oluşumunda proje tabanlı çalışmaların yerini ve
önemini tespit etmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi ve fenomenolojik
desen kullanılmıştır. Araştırmaya on bir okul müdürü katılmıştır. Katılımcılar
belirlenirken amaçlı örnekleme stratejilerinden ölçüt örnekleme ve kolay
ulaşılabilir durum örneklemesinden yararlanılmıştır. Veriler görüşmeler ve
gözlemler yoluyla elde edilmiştir. Araştırmanın geçerlik-güvenirlik aşamasında
veri çeşitlemesi, kapsamlı alan çalışması, dış denetim ve doğrudan alıntı
stratejilerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda dört temanın, on iki
kategorinin ve yirmi sekiz alt kategorinin ortaya çıktığı anlaşılmıştır. Araştırmada
verilerden hareketle dört temanın ortaya çıktığı anlaşılmaktadır. Bunlar: Okul
kültürü, okul kültürü oluşturulması, proje tabanlı çalışmalar ve proje-okul
kültürü ilişkisidir. Araştırma sonucunda, okul kültürünün ve projelerin okulda eğitim
öğretim faaliyetlerinde uygun bir ortamın sağlanması ve belli bir düzenin
hayata geçirilmesi adına önemsendiği anlaşılmaktadır. Proje tabanlı
çalışmaların yakından uzağa bir özellik gösterdiği anlaşılmaktadır. Projelerden
çeşitli kazanımların olduğu görülmektedir. Araştırmanın son bölümünde önerilere
yer verilmiştir.
Understanding the actions that affect and form the presence
of the organizations is important in understanding the organization itself. The
purpose of this research is to determine the place and importance of project-based
studies in the formation of school culture from the perspective of principals.
Qualitative research method and phenomenological design were conducted in the
study. Eleven principals participated in the research. Criterion sampling and convenience
sampling among the purposeful sampling strategies were used in order to
determine the participants. The data were obtained through the interviews and
observations. The data triangulation, comprehensive field survey, external
audit, and direct citation strategies were utilized for the
validity-reliability aspect of the study. As a result of the research, it was observed
that four themes, twelve categories, and twenty-eight sub-categories emerged.
Based on the data, it is comprehended that four themes existed. These are:
School culture, creation of school culture, project-based studies, and
project-school culture relationship. As a result of the research, it is concluded
that the school culture and projects are important in providing a suitable
environment for educational activities in school and in implementing a certain organization.
It is also understood that the project-based studies display a proximodistal characteristic.
In addition, it is observed that there are various gains from the projects. Some
recommendations are given in the last part of the research.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | March 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 4 |