Bu çalışmada, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin çalıştıkları kurum ikliminin, mesleki motivasyonları ve mesleki doyum düzeyleri üzerindeki etkisini araştırmak amaçlanmaktadır. Araştırmaya Türkiye’de devlet okullarında görev yapan 412 gönüllü beden eğitimi ve spor öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu, Canlı, Demirtaş ve Özer’in (2018) geliştirdiği “Okul İklimi Ölçeği”, Uğraş (2018) tarafından geliştirilen “Beden Eğitimi Öğretmeni Mesleki Motivasyon Ölçeği” ve Kuzgun, Aydemir-Sevim ve Hamamcı (1999) tarafından geliştirilen “Mesleki Doyum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tanımlayıcı bilgileri için “frekans ve yüzde analizi”; okul iklimi, mesleki motivasyon ve mesleki doyum düzeylerini belirlemek için aritmetik ortalama ve standart sapma; cinsiyet, yaş, hizmet yılı ve okul kademesi değişkenlerine göre okul iklimi, mesleki motivasyon ve mesleki doyumları arasındaki farklılıkları belirlemek için varyans analizi (t testi, tek yönlü ANOVA), ilişkiyi incelemek için “pearson kolerasyon katsayısı testi”; mesleki motivasyon ve mesleki doyumlarının okul iklimini yordama düzeyi belirlemek için “çoklu doğrusal regresyon analizi” kullanılmıştır. Çalışmada, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin okul iklimi, mesleki motivasyon ve mesleki doyum düzeylerinin yüksek olduğu; cinsiyet, yaş, hizmet yılı ve okul kademesi değişkenlerinde anlamlı farklılıklara rastlandığı; mesleki motivasyon ve mesleki doyum ile okul iklimi, mesleki doyum ile mesleki motivasyon arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu, ayrıca mesleki motivasyon ve mesleki doyumun okul ikliminin yordayıcısı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
This study aims to investigate the impact of the institutional climate where physical education teachers work on their professional motivation and job satisfaction levels. The study included 412 voluntary physical education teachers working in state schools in Türkiye. In the research, data collection tools included a personal information form, the "School Climate Scale" developed by Canlı, Demirtaş, and Özer (2018), the "Physical Education Teacher Professional Motivation Scale" developed by Uğraş (2018), and the "Job Satisfaction Scale" developed by Kuzgun, Aydemir-Sevim, and Hamamcı (1999). In the data analysis, frequency and percentage analysis were used for descriptive information of physical education teachers. Arithmetic mean and standard deviation were employed to determine the levels of school climate, professional motivation, and job satisfaction. Variance analysis (t-test, one-way ANOVA) was conducted to identify differences in school climate, professional motivation, and job satisfaction based on gender, age, years of service, and school level variables. Pearson correlation coefficient test was utilized to examine the relationships. Multiple linear regression analysis was employed to determine the predictive level of school climate on professional motivation and job satisfaction. The study concluded that the levels of school climate, professional motivation, and job satisfaction among physical education and sports teachers were high. Significant differences were found in gender, age, years of service, and school level variables. There was a positive relationship between professional motivation and job satisfaction with school climate, as well as between job satisfaction and professional motivation. Additionally, it was concluded that professional motivation and job satisfaction were predictors of school climate.
Physical education teacher school climate professional motivation professional satisfaction relationship impact
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | March 12, 2024 |
Acceptance Date | June 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |