The aim of the research is to reveal the relationship between mindfulness and life satisfaction levels among students studying at the university according to certain variables. In line with this purpose, primary data were obtained through a quantitative data collection method, namely a questionnaire. The data were obtained using the "Personal Information Form", "Recreation Awareness Scale (RAS)", and "Higher Education Life Satisfaction Scale (HELSS)" prepared by the researcher. The sample group of the study consists of 978 voluntary students, 351 female and 627 male, studying at the Faculty of Sports Sciences of Bartın University and the Faculty of Sports Sciences of Gazi University during the 2020-2021 academic year. Descriptive statistics were examined to determine frequency and percentage distributions using the data transferred to the SPSS 25.0 package program. Additionally, independent group t-Test, Mann Whitney-U, one-way variance ANOVA, Kruskal Wallis and Spearman Correlation analyzes were used. According to the findings, there was a significant difference between the total scores and sub-dimensions of RAS and HELSS according to the gender variable. It was found that students in the age group of "21-23 years" had higher scores in the "Social Achievement" sub-dimension of RAS compared to students aged "24 and over". According to the age variable, students in the age groups of "18-20 years" and "21-23 years" had a higher level of life satisfaction compared to students aged "24 and over" according to HELSS. As a result of the examination conducted to determine the relationship between RAS and HELSS, a positively low level of significant relationship was found between the total scores of recreation awareness and the sub-dimensions of higher education life satisfaction, namely pleasure, social achievement, and self-development. As a result, it can be said that as the recreation awareness level of university students increases as a result of their participation in various activities, their higher education life satisfaction level will also increase.
Araştırmanın amacı üniversitede öğrenim gören öğrencilerin farkındalık ve yaşam doyum seviyeleri arasındaki ilişkiyi belirli değişkenler doğrultusunda ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda birincil verilerin elde edilmesi nicel veri toplama yöntemlerinden anket ile gerçekleştirilmiştir. Veriler araştırmacı tarafından düzenlenen “Kişisel Bilgi Formu”, “Rekreasyon Farkındalık Ölçeği (FRÖ)” ve “Yükseköğrenim Yaşam Doyum Ölçeği (YYDÖ)” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Bartın Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi ile Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 351 kadın, 627 erkek olmak üzere 978 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. SPSS 25.0 paket programına aktarılan veriler ile tanımlayıcı istatistikleri belirlemek amacıyla frekans ve yüzde dağılımları incelenmiştir. Ayrıca bağımsız grup t-Testi, Mann Whitney-U, tek yönlü varyans ANOVA, Kruskal Wallis ve Spearman Korelasyon analizleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, cinsiyet değişkenine göre RFÖ toplam puan ortalamaları ve alt boyutları ile YYDÖ arasında anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Yaş değişkenine göre RFÖ “Sosyal Başarı” alt boyutunda “21-23 yaş” aralığındaki öğrencilerin “24 yaş ve üzeri” öğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Yaş değişkenine göre YYDÖ “18-20 yaş” ve “21-23 yaş” aralığındaki öğrencilerin “24 yaş ve üzeri” öğrencilere göre daha yüksek oranda yaşam doyum düzeyine sahip olduğu ortaya çıkmaktadır. RFÖ ve YYDÖ arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla yapılan inceleme sonucunda ise yükseköğrenim yaşam doyumu alt boyutlarından; haz-eğlence, sosyal-başarı ve kendini geliştirme ile rekreasyon farkındalık toplam puanlarında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır. Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin çeşitli etkinliklere katılımı sonucunda rekreasyon farkındalık düzeyi arttıkça yükseköğrenim yaşam doyum düzeyinin artacağı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | March 19, 2024 |
Acceptance Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |