Araştırmanın amacı, spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin, teknoloji bağımlılıkları ile spora bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma kapsamında ilişkisel tarama modelinden faydalanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 302 (131 kadın, 171 erkek) katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği (TBÖ)”, “Spora Bağlılık Ölçeği (SBÖ)” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilmiş olan veriler; bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve pearson korelasyon analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde; spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin teknoloji bağımlılığı ölçeği ortalama puanlarının cinsiyet değişkenine göre çevrimiçi oyun alt boyutunda anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür (p<,05). Sınıf düzeyi değişkeninde ise anlamlı düzeyde farklılık tespit edilememiştir (p>,05). Katılımcıların spora bağlılık ölçeği ortalama puanları cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği (p>,05), sınıf düzeyi değişkenine göre ise birinci sınıfta yer alan katılımcıların lehine anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir (p<,05). Araştırmanın ana problemine ilişkin analiz sonuçları incelendiğinde ise teknoloji bağımlılığı ölçeği alt boyutları ile spora bağlılık ölçeği alt boyutları arasında anlamlı düzeyde ilişki tespit edilmiştir (p<,05). Teknoloji bağımlılığı ölçeği alt boyutu sosyal ağ ile spora bağlılık ölçeği alt boyutları; zinde olma, adanma ve içselleştirme alt boyutları arasında negatif yönde düşük düzeyde, sosyal ağ alt boyutu ile zinde olma alt boyutu arasında negatif yönde düşük düzeyde, web siteleri alt boyutu ile ise adanma ve içselleştirme alt boyutu arasında negatif yönde ve düşük düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<,05). Sonuç olarak, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin teknoloji bağımlılıkları ile spora bağlılık düzeyleri arasında anlamlı düzeyde ilişkiler olduğu tespit edilmiştir.
The aim of the study is to examine the relationship between technology addiction and sports commitment levels of students studying at the faculty of sports sciences. Relational screening model was used within the scope of the research. The sample group of the study consists of 302 (131 female, 171 male) participants selected by convenience sampling method. In the research, "Technology Addiction Scale", "Sport Engagement Scale" and "Personal Information Form" were used as data collection tools. The data obtained within the scope of the research; Independent groups were analyzed using t-test, one-way variance (ANOVA) and Pearson Correlation analysis. When the research findings are examined; It was seen that the mean scores of the technology addiction scale of the students of the faculty of sports sciences differed significantly in the online game sub-dimension according to the gender variable (p<,05). No significant difference was found in the grade level variable (p>,05). It was determined that the mean scores of the participants' sports commitment scale did not show a significant difference according to the gender variable (p>,05), but according to the class level variable, it differed significantly in favor of the first class participants (p<,05). When the results of the analysis regarding the main problem of the research were examined, a significant relationship was found between the sub-dimensions of the technology addiction scale and the sub-dimensions of the scale of commitment to sports (p<,05). Technology addiction scale sub-dimension, social network and sports commitment scale sub-dimensions; A low level of negative correlation was found between the sub-dimensions of vitality, dedication and internalization, a low negative correlation between the social network sub-dimension and the sub-dimension of vitality, and a negative and low-level significant relationship between the websites sub-dimension and the sub-dimension of dedication and internalization. (p<,05). As a result, it has been determined that there is a significant relationship between the technology addiction of the students of the faculty of sports sciences and their level of commitment to sports.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | February 8, 2024 |
Acceptance Date | July 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 3 |