The Oratory and Professional Practice course is a course that is taught in the faculties of theology and can be considered as the showcase of the faculty. Because the theoretical and practical subjects covered in this course are the most visible face of the faculty. Many subjects such as performing prayers, performing the muezzin, reading the sermon, preaching, praying in certain ceremonies are within the scope of this course. The Oratory and Professional Practice course, which assumes an important function for all theology students regardless of which institution they will work in after graduation, is a 2-credit compulsory course taught only for one semester in the faculty curriculum. However, both the researcher's own determinations and many other studies on the subject show that the expected function from this course is not fully realized, so there is a problem. By determining the source of this problem, "How can we make the related course more functional in the current conditions?" This question is the starting point of the research. Researches generally attribute the failure of this course to fully serve the expected purpose, due to the lack of practice. How will this practice be possible in the faculty of theology, where the number of students is quite high? This is an important question to ponder. This research, which was conducted to seek answers to these questions, is a qualitative study and was carried out in the scanning model. As a data collection technique, literature review, which is a type of documentary review, was used. At the end of the study, suggestions were made regarding the solution of the problem.
Hitabet ve Mesleki Uygulama dersi, ilahiyat fakültelerinde okutulmakta olan ve adeta fakültenin vitrini olarak kabul edilebilecek bir derstir. Zira bu ders kapsamında ele alınan teorik ve uygulama yönü bulunan konular, fakültenin en çok görünen yüzüdür. Usulüne uygun namaz kıldırma, müezzinlik yapma, hutbe okuma, vaaz etme, birtakım merasimlerde dua yapma gibi pek çok konu bu dersin kapsamına girmektedir. Mezun olduktan sonra hangi kurumda çalışacaklarına bakılmaksızın tüm ilahiyat öğrencileri için önemli bir işlev üstlenen Hitabet ve Mesleki Uygulama dersi, fakülte müfredatında sadece bir yarıyıl okutulan 2 kredilik zorunlu bir derstir. Ancak gerek araştırmacının kendi tespitleri gerekse konuyla ilgili yapılan başka pek çok çalışma, bu dersten beklenen işlevin tam olarak gerçekleşmediğini dolayısıyla ortada bir problem olduğunu göstermektedir. Bu problemin nereden kaynaklandığını tespit ederek “mevcut şartlar içerisinde ilgili dersi nasıl daha fonksiyonel duruma getirebiliriz?” sorusu, araştırmanın temel çıkış noktasıdır. Yapılan araştırmalar, bu dersin kendisinden beklenen amaca tam olarak hizmet edememesini genellikle uygulama eksikliğine bağlamaktadırlar. Öğrenci sayısının oldukça fazla olduğu ilahiyat fakültelerinde söz konusu uygulama nasıl mümkün olacaktır? Bu, üzerinde düşünülmesi gereken önemli bir sorudur. İşte bu sorulara cevap aramak amacıyla yapılan bu araştırma nitel bir çalışma olup, tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama tekniği olarak ise bir belgesel tarama türü olan literatür taraması kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda problemin çözümüne ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | TOBİDER - International Journal of Social Sciences Volume 7 Issue 3 |
Authors | |
Early Pub Date | October 20, 2023 |
Publication Date | October 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 3 |