Research Article
BibTex RIS Cite

CONSTRUCTURIST APPROACHES OF PIAGET AND VYGOTSKY AS AN EXAMPLE OF EPISTEMOLOGICAL POSITION DIFFERENCES IN SOCIAL SCIENCE RESEARCH

Year 2023, Volume: 7 Issue: 3, 159 - 169, 21.10.2023

Abstract

As in other fields of science, every researcher in the field of social sciences has a science / knowledge perspective, that is, an epistemological position, in which she/he positions herself while conducting her/his studies. This position is effective before, during and after the scientist's work and is evident in every detail of the pattern that emerges from the work. Both her/his own individual baggage and the perspectives guided / structured by the religious, political, ethical, economic and scientific authorities dominant in the geography where he/she was born, lived and worked -despite the desire and claim to conduct the research objectively and impartially-directly affect and direct the researcher. In this study, the different perspectives of Jean William Fritz Piaget and Lev Semyonovich Vygotsky, who are considered to be the two poles of the constructivist approach, which is one of the contemporary learning theories and has a strong influence in the field of pedagogy, are discussed. Researchers' designs for the same theory are examined in terms of their epistemological positions beyond theoretical evaluations and comparisons.

References

  • BAYHAN, V. (2016) Sosyal bilimlerde objektiflik efsanesi, Mukaddime, 7 (2), 217-242.
  • CEVİZCİ, A. (2012). Bilgi Felsefesi, 2. Baskı, Say Yayınları, İstanbul.
  • CROTTY, M. (1998). The foundations of social research: meaning and perspectives in the research process. Sage, London.
  • FOUCAULT, M. (2022 ). Bilginin Arkeolojisi , Çev: Veli Urhan, 5. Basım, Ayrıntı Yay, İstanbul.
  • GÖKSOY, S. (2019) Pradigma ve Paradigmalar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), Cilt 1(1).
  • MOON, K. and BLACKMAN, D. (2014). A guide to understanding social science research for natural scientists, Conservation Biology, Volume 00, No. 0, 1–11.
  • KUHN, T. (2014). Bilimsel devrimlerin yapısı. Kırmızı Yayınları, İstanbul.
  • MANNHEIM, K. (2016). İdeoloji ve ütopya (M. Okyayuz, Çev.) Nika Yayınevi, Ankara.
  • URAL, Ş. (2012). Pozitivist Felsefe, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • VITALY V. And RUBTSOV (2020). Two Approaches to the Problem of Development in the Context of Social Interactions: L. S. Vygotsky vs J. Piaget (Ed: K. Plakitsi, and O.V. Rubtsova). Cultural-Historical Psychology, Vol. 16, no. 3, p. 5-14.
  • SÖZERİ, F. (2021). SSCB’de Bilimin Örgütlenmesi ve Ekonomik Planlama -I http://bilimveaydinlanma.org/sscbde-bilimin-orgutlenmesi-ve-ekonomik-planlama-i-birinci-plan-oncesi-donem/ Erişim Tarihi: 20.09.2023.
  • SCHWARTZ, R., S., LEDERMAN, N. G.and Crawford, B. A. (2004) Developing Views of Nature of Science in an Authentic Context: An Explicit Approach to Bridging the Gap Between Nature of Science and Scientific Inquiry, (www.interscience.wiley.com). Erişim Tarihi: 22.09.2023.

SOSYAL BİLİM ARAŞTIRMALARINDA EPİSTEMOLOJİK POZİSYON FARKLILIKLARINA BİR ÖRNEK OLARAK PİAGET ve VYGOTSKY’NİN YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMLARI

Year 2023, Volume: 7 Issue: 3, 159 - 169, 21.10.2023

Abstract

Bu çalışmada, çağdaş öğrenme kuramlarından biri olan ve yankılarıyla eğitbilim alanında kuvvetli bir etki yaratan yapılandırmacı yaklaşımın iki kutbu kabul edilen Jean William Fritz Piaget ve Lev Semyonovich Vygotsky’nin farklı bakış açıları ele alınmaktadır. Araştırmacıların aynı kurama yönelik tasarımları teorik değerlendirmelerin ve karşılaştırmaların ötesinde kendilerini konumlandırdıkları epistemolojik pozisyonlar açısından irdelenmektedir.

References

  • BAYHAN, V. (2016) Sosyal bilimlerde objektiflik efsanesi, Mukaddime, 7 (2), 217-242.
  • CEVİZCİ, A. (2012). Bilgi Felsefesi, 2. Baskı, Say Yayınları, İstanbul.
  • CROTTY, M. (1998). The foundations of social research: meaning and perspectives in the research process. Sage, London.
  • FOUCAULT, M. (2022 ). Bilginin Arkeolojisi , Çev: Veli Urhan, 5. Basım, Ayrıntı Yay, İstanbul.
  • GÖKSOY, S. (2019) Pradigma ve Paradigmalar. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), Cilt 1(1).
  • MOON, K. and BLACKMAN, D. (2014). A guide to understanding social science research for natural scientists, Conservation Biology, Volume 00, No. 0, 1–11.
  • KUHN, T. (2014). Bilimsel devrimlerin yapısı. Kırmızı Yayınları, İstanbul.
  • MANNHEIM, K. (2016). İdeoloji ve ütopya (M. Okyayuz, Çev.) Nika Yayınevi, Ankara.
  • URAL, Ş. (2012). Pozitivist Felsefe, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • VITALY V. And RUBTSOV (2020). Two Approaches to the Problem of Development in the Context of Social Interactions: L. S. Vygotsky vs J. Piaget (Ed: K. Plakitsi, and O.V. Rubtsova). Cultural-Historical Psychology, Vol. 16, no. 3, p. 5-14.
  • SÖZERİ, F. (2021). SSCB’de Bilimin Örgütlenmesi ve Ekonomik Planlama -I http://bilimveaydinlanma.org/sscbde-bilimin-orgutlenmesi-ve-ekonomik-planlama-i-birinci-plan-oncesi-donem/ Erişim Tarihi: 20.09.2023.
  • SCHWARTZ, R., S., LEDERMAN, N. G.and Crawford, B. A. (2004) Developing Views of Nature of Science in an Authentic Context: An Explicit Approach to Bridging the Gap Between Nature of Science and Scientific Inquiry, (www.interscience.wiley.com). Erişim Tarihi: 22.09.2023.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects French Language, Literature and Culture
Journal Section TOBİDER - International Journal of Social Sciences Volume 7 Issue 3
Authors

Esmeray Ünal 0000-0002-0711-177X

Early Pub Date October 20, 2023
Publication Date October 21, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Ünal, E. (2023). SOSYAL BİLİM ARAŞTIRMALARINDA EPİSTEMOLOJİK POZİSYON FARKLILIKLARINA BİR ÖRNEK OLARAK PİAGET ve VYGOTSKY’NİN YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMLARI. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 7(3), 159-169.