This article explores John Osborne’s Look Back in Anger (1956) as both a landmark of post-war British theatre and a social critique of mid-twentieth-century Britain. The analysis situates Jimmy Porter’s anger and Alison’s silence within a critical discussion of alienation and resistance. Jimmy’s anger is not read as uncontrolled hostility but as a response to social inequalities, cultural exclusion, and the frustrations of a generation rendered marginal by reforms such as the 1944 Education Act. Alison’s silence, often dismissed as passivity, is reinterpreted as a deliberate stance that reflects the distance of privilege and the persistence of class division. By presenting the domestic space of the attic flat as a microcosm of national tensions, the article shows how the disintegration of personal intimacy parallels the erosion of Britain’s authority and the uncertainty of its social order. The strength of the study lies in connecting individual conflict with political and cultural decline, although the emphasis on Osborne’s biography at times risks limiting the structural dimension of the critique. The article demonstrates how anger and silence serve as forms of resistance, revealing the play’s dual status as an intimate marital drama and a reflection of Britain’s post-war crisis.
Bu makale, John Osborne’un Look Back in Anger (1956) eserini hem savaş sonrası İngiliz tiyatrosunun dönüm noktalarından biri hem de yirminci yüzyılın ortalarında Britanya toplumuna yönelik bir eleştiri olarak ele almaktadır. Analiz, Jimmy Porter’ın öfkesini ve Alison’un sessizliğini yabancılaşma ve direniş ekseninde tartışmaya açmaktadır. Jimmy’nin öfkesi, kontrolsüz bir saldırganlık olarak değil, toplumsal eşitsizliklere, kültürel dışlanmaya ve 1944 Eğitim Yasası gibi reformlarla marjinalleştirilen bir kuşağın hayal kırıklıklarına verilen bir tepki olarak değerlendirilmektedir. Çoğunlukla edilgenlik şeklinde yorumlanan Alison’un sessizliği ise ayrıcalığın mesafesini ve sınıf ayrımlarının sürekliliğini yansıtan bilinçli bir tavır olarak yeniden yorumlanmaktadır. Çatı katındaki evsel mekânı ulusal gerilimlerin bir mikrokozmosu olarak sunan makale, kişisel yakınlığın çözülüşünü Britanya’nın otoritesindeki zayıflama ve toplumsal düzenindeki belirsizlik ile paralel okumaktadır. Çalışmanın gücü, bireysel çatışmaları politik ve kültürel çözülme ile ilişkilendirmesinde görülmektedir; ancak Osborne’un biyografisine yapılan yoğun vurgu, kimi zaman yapısal eleştiri boyutunu sınırlama riski taşımaktadır. Makale, öfke ve sessizliğin birer direniş biçimi olarak işlediğini ortaya koyarak, oyunun hem evlilik bağlamında bireysel bir dram hem de savaş sonrası Britanya krizinin yansıması olarak ikili konumunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 12, 2025 |
Publication Date | October 17, 2025 |
Submission Date | August 31, 2025 |
Acceptance Date | September 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 3 |