Objective: The aim of this study is to research the relationship between the healthy lifestyle behaviors and eating attitudes of a group of health high school students. Method and Material: This cross-sectional study has been carried out on 272 students who are studying at Erciyes University Health High school, nutrition and dietetics (130), nursing (103) and midwifery (39) departments between February-March 2008. A survey sheet rating students' demographic socio-cultural characteristics, their behaviors related to nutrition, Eating Attitudes Test (EAT) and The Healthy Lifestyle Behaviors Scale have been used and research data have been collected by face-to-face application of survey by a researcher. During the analysis of data, chi-square test, Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis test, Pearson Correlation analysis and Logistic Regression analysis have been applied. Resulth: The meanpoint of the eating attitudes test and the behaviors of healthy-life-style of the students was 20.9±9.3, 127.8±17.5 respectively. 14 % of students have scored ≥30 point from EAT. Possible eating disorder rates of schoolgirls have been found significantly higher than schoolboys. A significant difference has been found between EAT mean scores according to students accommodations and settlements (p<0.05). Possible eating disorder rates of people in normal weight have been found significantly high. As a result of the applied correlation analysis, it is found that the more EAT total points increase, the more health responsibility points increase significantly. Conclusion: Possibility of eating disorder among schoolgirls, students in normal weight, students staying at dormitory and living in districts is high. University students constitutes the risk grup for eating disorder both because of their age and psyco-social or economic pressure. Than, we recommend to establish, preventive measures and education of students and their parents about eating disorders. Key words: Health High School Students, Eating Attitudes, Healthy Life Style Behavior
Amaç: Bu araştırmanın amacı, sağlık yüksekokulu öğrencilerininyeme tutumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipteki bu araştırma, Şubat-Mart 2008 tarihleri arasında, Erciyes Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu, beslenme ve diyetetik (130), hemşirelik (103) ve ebelik (39) bölümlerinde öğrenim gören 272 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırma verileri; öğrencilerin demografik sosyo-kültürel özellikleri, beslenmeye ilişkin davranışlarını değerlendiren bir anket formu ile Yeme Tutum Testi (YTT) ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği (SYBDÖ) kullanılarak, araştırmacı tarafından yüz yüze anket uygulanarak toplanmıştır. Verilerin analizinde; Ki-kare testi, Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis testi, Pearson Korelasyon analizi ve Lojistik Regresyon analizi uygulandı. Bulgular: Öğrencilerin Yeme Tutum Testi puan ortalaması 20.9±9.3, SYBD puan ortalaması ise 127.8±17.5'dir. Öğrencilerin %14'ü YTT'den ≥30 puan almışlardır. Kız öğrencilerin olası yeme bozukluğu oranları erkek öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin kaldıkları yere ve yerleşim yerine göre; YTT puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmuştur (p<0.05).Normal kilolu olanların olası yeme bozukluğu oranları anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.Uygulanan Pearson korelasyon analizi sonucunda; yeme tutumu testi toplam puanları arttıkça da sağlık sorumluluğu puanlarının da anlamlı düzeyde arttığı tespit edilmiştir (p<0.05). Sonuç ve öneriler: Kız öğrencilerde, normal kilolu öğrencilerde, yurtta kalan, ilçede yaşayan öğrencilerde olası yeme bozukluğu görülme oranı yüksektir. Üniversite öğrencileri hem yaşları gereği hem de psiko-sosyal ve ekonomik zorlanmalar nedeniyle yeme bozuklukları için bir risk grubunu oluşturmaktadır. Bu nedenle öğrencilere ve ailelerine yeme bozukluğu hakkında eğitim verilmesi, koruyucu önlemlerin alınmasını öneriyoruz. Anahtar kelimeler: Sağlık Yüksekokulu Öğrencileri, Yeme Tutumu, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 16 Issue: 2 |