This study has been planned to determine how the people applying to the Bozova Health Center benefit from health services, which health institutions they prefer when they need, and their satisfaction level for the health center. The research was carried out between September 2004 and January 2005. The questionnaire was applied to 400 people who took sevices from health center in working hours on weekdays and for those over the age of 15. The research has shown that majority of the people prefer the health center firstly with a rate of 93.4 % when they and their children become sick. However, 73.7 % of them prefer the private doctors if they have resources such as money and transportation whereas the remaining 3 % prefer the health center. This finding is in accordance with the results of the studies in the literature. The variables such as sex, economical status, family type and social insurance type were not statistically significant from the aspect of per capita health center contact number. The access to the health center was the highest unpleasure item between the respondents (62.7 %). The rate of the respondents complaining of the inadequacy of the services offered by doctors is 34.3%, by nurses is 31.7%. Key words: Health center, Patient satisfaction, Health services utilization
Bu araştırma, Bozova Merkez Sağlık Ocağı'na başvuran kişilerin sağlık ocağı hizmetlerinden ne ölçüde yararlandığını, hastalandıkları zaman hangi sağlık kuruluşlarını tercih ettiklerini ve sağlık ocağından memnuniyet düzeylerini belirleyebilmek amacıyla planlanmıştır. Eylül 2004 ve Ocak 2005 tarihleri arasında, Bozova Merkez Sağlık Ocağına birbirini izleyen beş mesai günü çalışma saatleri içerisinde başvuran 15 yaş üstü 400 kişiye yüz yüze anket uygulanmıştır. Gerek çocuklar ve gerekse yetişkinler hastalandığında bireylerin onda dokuzu ilk önce sağlık ocağına gitmektedir. Ancak her türlü imkan olması (para, ulaşım vb.) durumunda bireylerin dörtte üçünün tercihinin özel doktor olması ve sadece %3'ünün sağlık ocağını tercih edeceğini belirtmesi literatürle uyumludur. Cinsiyet, ekonomik durum, aile tipi, sosyal güvence değişkenleri sağlık ocağına başvuru sayısını etkileyen önemli değişkenler olarak bulunmamıştır. Araştırmaya katılan bireylerin en yüksek oranda memnuniyetsizlik belirttikleri konu, sağlık ocağının ulaşılabilirliğidir (%62,7). Doktorun verdiği hizmeti yetersiz bulanlar %34,3, hemşirenin verdiği hizmeti yetersiz bulanlar ise %31,7'dir. Anahtar kelimeler: Sağlık ocağı, Hasta memnuniyeti, Sağlık hizmetleri kullanımı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 14 Issue: 2 |