BibTex RIS Cite

Utilization of Health Services And Patient Satisfaction In Malatya

Year 2001, Volume: 8 Issue: 2, - , 01.04.2001

Abstract

This cross-sectional study was performed to determine the annual average physician contacts number of people living in central Malatya with influencing factors and also to determine the patients' satisfaction who were hospitalized during last year. Stratified cluster sampling was used according to the socioeconomic status of the localities and 1962 individuals were administered a face to face questionnaire during October-November 1998. Annual average physician contact number was three. The main influencing factor related to contact with physician is the presence of a chronic disease. Within the last 15 days, only three percent of applicants had contacted with the physicians who work outside Malatya. The most applied health institution was SSK Hospital (33.2 %) followed by private physicians (20.3 %) and Malatya State Hospital (16.5%). Median waiting time to see the physician was 52 minutes and 50.0% of the applicants thought that this duration is too long. Median examination time was five minutes and 43.0% of applicants believe that examination time was not sufficient. 4.4% of the participitants were hospitalized during last year. 15.0% of the hospitalized patients were hospitilized in cities outside Malatya. Main complaints against hospitals are, patients' being asked to bring drug and other supply outside hospital, and high costs, meals and cleanliness. To increase the utilization of health services, a better organization of health institutions and taking patient satisfaction into consideration could be suggested. Key words: Physician Contact Number, Patient Satisfaction, Hospitals.

Malatya’da Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı Ve Hasta Memnuniyeti+

Year 2001, Volume: 8 Issue: 2, - , 01.04.2001

Abstract

Bu kesitsel çalışma, Malatya kent merkezinde yaşayan kişilerin yıllık ortalama hekime başvuru sayısı ve bunu etkileyen etmenler ile son bir yılda yatarak tedavi görenlerin hastanelerden memnuniyetlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Malatya'da mahallelerin sosyoekonomik düzeyine göre tabakalı örnekleme yöntemiyle saptanan adreslerde 1962 kişiye Ekim-Kasım 1998'de yüzyüze görüşme yöntemiyle anket uygulanmıştır. Kişi başına yılda ortalama hekime başvuru sayısı üçtür. Hekime başvuruyu etkileyen en önemli etken, kronik hastalık varlığıdır. Son 15 gün içinde hekime başvuranların sadece %3'ü Malatya dışındaki hekimlere başvurmuştur. Başvurulan kurumlar içinde Malatya SSK Hastanesi %33.2 ile en çok başvurulan kurumdur; bunu %20.3 ile özel hekimler ve %16.5 ile Malatya Devlet Hastanesi izlemektedir. Hekime muayene olabilmek için bekleme süresi 52 dakika (ortanca)dır ve başvuranların yarısı bu süreyi uzun bulmaktadır. Muayene süresi ise beş dakika (ortanca) olup, başvuranların %43'ü bu süreyi yetersiz bulmaktadır. Araştırmaya katılanların %4.4'ü son bir yıl içinde hastaneye yatırılmışlardır. Bunların %15'i Malatya'nın dışındaki şehirlerde yatırılmışlardır. Hastanelerden en çok şikayet edilen konular; hastalardan hastane dışından ilaç malzeme getirmelerinin istenmesi, ücretlerin yüksekliği, yemekler ve temizliktir. Sağlık hizmetlerinin kullanımının artırılması için sağlık kuruluşlarının daha iyi organize olmaları ve hastaların memnuniyetine daha çok önem verilmesi önerilebilir. Anahtar kelimeler: Hekime Başvuru Sayısı, Hasta Memnuniyeti, Hastaneler

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Erkan Pehlivan This is me

Metin Genç This is me

Leyla Karaoğlu This is me

Ali Özer This is me

Gülsen Güneş This is me

M.ali Kurçer This is me

Publication Date April 1, 2001
Published in Issue Year 2001 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Pehlivan, E., Genç, M., Karaoğlu, L., Özer, A., et al. (2001). Malatya’da Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı Ve Hasta Memnuniyeti+. Journal of Turgut Ozal Medical Center, 8(2).
AMA Pehlivan E, Genç M, Karaoğlu L, Özer A, Güneş G, Kurçer M. Malatya’da Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı Ve Hasta Memnuniyeti+. J Turgut Ozal Med Cent. April 2001;8(2).
Chicago Pehlivan, Erkan, Metin Genç, Leyla Karaoğlu, Ali Özer, Gülsen Güneş, and M.ali Kurçer. “Malatya’da Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı Ve Hasta Memnuniyeti+”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 8, no. 2 (April 2001).
EndNote Pehlivan E, Genç M, Karaoğlu L, Özer A, Güneş G, Kurçer M (April 1, 2001) Malatya’da Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı Ve Hasta Memnuniyeti+. Journal of Turgut Ozal Medical Center 8 2
IEEE E. Pehlivan, M. Genç, L. Karaoğlu, A. Özer, G. Güneş, and M. Kurçer, “Malatya’da Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı Ve Hasta Memnuniyeti+”, J Turgut Ozal Med Cent, vol. 8, no. 2, 2001.
ISNAD Pehlivan, Erkan et al. “Malatya’da Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı Ve Hasta Memnuniyeti+”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 8/2 (April 2001).
JAMA Pehlivan E, Genç M, Karaoğlu L, Özer A, Güneş G, Kurçer M. Malatya’da Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı Ve Hasta Memnuniyeti+. J Turgut Ozal Med Cent. 2001;8.
MLA Pehlivan, Erkan et al. “Malatya’da Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı Ve Hasta Memnuniyeti+”. Journal of Turgut Ozal Medical Center, vol. 8, no. 2, 2001.
Vancouver Pehlivan E, Genç M, Karaoğlu L, Özer A, Güneş G, Kurçer M. Malatya’da Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı Ve Hasta Memnuniyeti+. J Turgut Ozal Med Cent. 2001;8(2).