BibTex RIS Cite

Test anxiety levels of the students who will join the university entrance exam

Year 1999, Volume: 6 Issue: 1, - , 01.02.1999

Abstract

Aim:In this research, it is aimed to determine the test anxiety levels of the students who will join the university entrance exam and ite relationship between some independent variables. Method: This cross-sectional study was performed on totally 262 students, in the last weerk before 1998 University Entrance Exam. Since it was done in the educational institutions where permission was given, it is a non-randomized study. Descriptive Data Form which was developed by the researchers and Spielberg Test Anxiety Inventory (TAI) which was adapted to our culture by Öner were carried out under control. TAI- Total test points (TAI-T) were handled as dependent variable. The mean of the TAI-T points+ 1 standart deviation value and over was accepted "high", and under was accepted "normal". The cut of point was different for both sexes. In the analysis; descriptive statstics, One Way Analyse of Variance (ANOVA), Students t-Test and Pearson Correlaton Analyse were used. In the research, the means (X) were expressed with Standart Errors (±Se). Findings: While the girls1 average TAI-T point is 43.4+1.0, the boys' is 39.3+0.8. TAI-T points of 217 out of total 262 students were normal, 45 of them were (17.2%>) high. Significant differences were found between sex and subjective high school success with regard to TAI-T point (p<0.05). There was no significant difference with regard to age, morher's education level, father's education level, present attendance of a famLly member to a unLversLty, preparatLon level for the exam, numbers of trial, the number of people in the family, and economical situation (p>0.05). Results: Test anxiety level was found less for boys and for the students whose high school success was high. These findings are in accordance with the results of the similar studies. Key wods: Test anxiety, students

ÖĞRENCİ SEÇME SINAVINA GİRECEK ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGISI DÜZEYLERİ

Year 1999, Volume: 6 Issue: 1, - , 01.02.1999

Abstract

Amaç: Bu çalışma ile, 1998 yılı Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)'na girecek öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerinin saptanması ve bazı bağımsız değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Bu kesitsel çalışma, toplam 262 öğrenci üzerinde, 1998 ÖSS öncesi son haftasında gerçekleştirilmiştir. Araştırma, izin alınabilen eğitim kurumlarında uygulandığı için randomize olmayan bir çalışmadır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen Tanımlayıcı Bilgiler Formu ile Öner tarafından kültürümüze uyarlanan Spielberger Sınav Kaygısı Envanter7 (SKE) gözlem altında uygulanmıştır. SKE- Tümtest puanı (SKE-T), bağımlı değişken olarak alınmıştır. (SKE-T) puanı aritmetik ortalaması (X) + 1 Standart sapma değeri ve üzeri "yüksek", altı ise "normal" olarak kabul edilmiştir (kesme noktası her iki cins için farklı değerlerdir). Analizlerde; tanımlayıcı istatistikler, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), İki Ortalama Arasındaki Farkın Önem Testi ve Pearson Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Çalışmada aritmetik ortalamalar (X), standart hata (±Se) ile verilmiştir. Bulgular: Kızların ortalama SKE-T değeri 43.4+1.0 puan iken, erkeklerin 39.3+0.8'dir. Araştırmaya dahil olan toplam 262 öğrencinin 217'sinin (% 82.8) SKE-T değerleri normal, 45'inin ise (%17.2) yüksektir. Sınav kaygısı puanları yönünden cinsiyet, ve kendi ifadelerine göre lise başarı durumu arasında farklılık bulunmuştur (p<0.05). Sınav kaygısı puanları yönünden yaş, anne öğrenim düzeyi, baba öğrenim düzeyi, ailede üniversitede okuyan birisinin olup olmaması, sınava hazırlanma derecesi, sınava giriş sayısı, hane büyüklüğü, ekonomik duruma göre farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Sonuçlar: Sınav kaygısı erkeklerde ve lise başarı durumu yüksek olanlarda daha az bulunmuştur. Bu bulgu yapılmış benzer çalışmaların sonuçlarıyla uyumludur. Anahtar kelimeler: Sınav kaygısı, öğrenciler

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Dr.metin Genç This is me

Dr.rıfat Karlıdağ This is me

Dr.mücahit Eğri This is me

Dr.gülsen Güneş This is me

Dr.m.ali Kurçer This is me

Dr.erkan Pehlivan This is me

Dr.erkan Özcan This is me

Dr.süheyla Ünal This is me

Publication Date February 1, 1999
Published in Issue Year 1999 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Genç, D., Karlıdağ, D., Eğri, D., Güneş, D., et al. (1999). ÖĞRENCİ SEÇME SINAVINA GİRECEK ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGISI DÜZEYLERİ. Journal of Turgut Ozal Medical Center, 6(1).
AMA Genç D, Karlıdağ D, Eğri D, Güneş D, Kurçer D, Pehlivan D, Özcan D, Ünal D. ÖĞRENCİ SEÇME SINAVINA GİRECEK ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGISI DÜZEYLERİ. J Turgut Ozal Med Cent. February 1999;6(1).
Chicago Genç, Dr.metin, Dr.rıfat Karlıdağ, Dr.mücahit Eğri, Dr.gülsen Güneş, Dr.m.ali Kurçer, Dr.erkan Pehlivan, Dr.erkan Özcan, and Dr.süheyla Ünal. “ÖĞRENCİ SEÇME SINAVINA GİRECEK ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGISI DÜZEYLERİ”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 6, no. 1 (February 1999).
EndNote Genç D, Karlıdağ D, Eğri D, Güneş D, Kurçer D, Pehlivan D, Özcan D, Ünal D (February 1, 1999) ÖĞRENCİ SEÇME SINAVINA GİRECEK ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGISI DÜZEYLERİ. Journal of Turgut Ozal Medical Center 6 1
IEEE D. Genç, “ÖĞRENCİ SEÇME SINAVINA GİRECEK ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGISI DÜZEYLERİ”, J Turgut Ozal Med Cent, vol. 6, no. 1, 1999.
ISNAD Genç, Dr.metin et al. “ÖĞRENCİ SEÇME SINAVINA GİRECEK ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGISI DÜZEYLERİ”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 6/1 (February 1999).
JAMA Genç D, Karlıdağ D, Eğri D, Güneş D, Kurçer D, Pehlivan D, Özcan D, Ünal D. ÖĞRENCİ SEÇME SINAVINA GİRECEK ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGISI DÜZEYLERİ. J Turgut Ozal Med Cent. 1999;6.
MLA Genç, Dr.metin et al. “ÖĞRENCİ SEÇME SINAVINA GİRECEK ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGISI DÜZEYLERİ”. Journal of Turgut Ozal Medical Center, vol. 6, no. 1, 1999.
Vancouver Genç D, Karlıdağ D, Eğri D, Güneş D, Kurçer D, Pehlivan D, Özcan D, Ünal D. ÖĞRENCİ SEÇME SINAVINA GİRECEK ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGISI DÜZEYLERİ. J Turgut Ozal Med Cent. 1999;6(1).