BibTex RIS Cite

Effect of intensive reading on the development of myopia in emmetropic secondary school children: The preliminary results

Year 1998, Volume: 5 Issue: 3, - , 01.06.1998

Abstract

Effect of intensive reading on the development of myopia in emmetropic secondary school children: The preliminary results Purpose: To reveal the effect of intensive reading on myopic development in secondary school children with emmetropic eyes. Methods: Both eyes of 47 male children (n = 94) with mean age of 12.70 years and mean 6 hours of reading (Group 1) were compared prospecti vely with the eyes of 36 children (n = 72) with mean age of 13.31 years without reading (Group 2) by means of cycloplegic refraction and ultrasonic biometric measurements at intervals of 18 months. Results: Myopic shift was present in 68 (72.3%) of 94 eyes by means ofcycloplegic refraction in Group 1. The mean anterior chamber depth (ACD), axial length (AUX), and keratometric (K) readings were significantly higher after 18 months than first measurements (p = .0001 for all) in Group 1. There were no any statistically significant differences between two measurements of these parameters in Group 2 except increasing in keratometric readings. Conclusion: Our preliminary results show that reading and writing, one of the important environmental factor, causes refract ve myop c sh ft n emmetrop c male schoolch ldren, and is related with statistically significant increase in both AUX and K readings Key words: Myopia, myopic shift, progression, emmetropia, reading, close- work, b ometry, refract on1

EMETROP ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE YOĞUN OKUMANIN MİYOPİ OLUŞUMUNA ETKİSİNİN PROSPEKTİF İNCELENMESİ: İLK SONUÇLAR

Year 1998, Volume: 5 Issue: 3, - , 01.06.1998

Abstract

Amaç: Emetrop gözlerde yoğun okumanın miyopi gelişimi üzerindeki etkisinin 7 yıl süreli prospektif araştırılması. Metod: Yaş ortalamaları 12.70 olan, günde ortalama 6 saat okuma-yakın çalışma yapan 77 erkek ortaokul öğrencisinin 97 gözü ile (1. Grup), yaş ortalamaları 13.31 olan, okumayan ve sanayi mesleklerinde çalışan 36 çırağın 72 gözü (2. Grup=kontrol) 18 ay arayla sikloplejik refraksiyon (SKP-R) ve ultrasonik biyometrik ölçümler yapılarak karşılaştırıldı. Bulgular: Birinci grupta sikloplejik refraksiyona göre 97 gözün 68 (%72.3)'inde miyopiye kayma oldu. Yine 1.Grupta 18 ay arayla alınan SKP-R, keratometre (K), ön kamara derinliği (ÖKD) ve aksiyel uzunluk (AU) ölçümlerinde anlamlı artış vardı (her üç değer için p=0.0001). İkinci grupta ise, K değerlerindeki artış dışında hem refraksiyondaki hem de biyometrik parametrelerdeki fark anlamsızdı. Sonuç: Çalışmamızın ön sonuçları, önemlL bLr çevresel faktör olan okuma-yazmanın emetrop öğrencilerde miyopi yönünde refraksiyon değişimi yaptığını ve bu değişimin hem ÖKD ve AU hem de K değerindeki artma ile birlikte olduğunu göstermiştir. Anahtar kelimeler: Miyopi, miyopik kayma, ilerleme, emetropi, okuma, yakın çalışma, biometri, refraksiyon

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Dr.ibrahim F. Hepşen This is me

Dr. Cem Evereklioğlu This is me

Dr.hüseyin Bayramlar This is me

Publication Date June 1, 1998
Published in Issue Year 1998 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Hepşen, D. F., Evereklioğlu, D. C., & Bayramlar, D. (1998). EMETROP ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE YOĞUN OKUMANIN MİYOPİ OLUŞUMUNA ETKİSİNİN PROSPEKTİF İNCELENMESİ: İLK SONUÇLAR. Journal of Turgut Ozal Medical Center, 5(3).
AMA Hepşen DF, Evereklioğlu DC, Bayramlar D. EMETROP ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE YOĞUN OKUMANIN MİYOPİ OLUŞUMUNA ETKİSİNİN PROSPEKTİF İNCELENMESİ: İLK SONUÇLAR. J Turgut Ozal Med Cent. June 1998;5(3).
Chicago Hepşen, Dr.ibrahim F., Dr. Cem Evereklioğlu, and Dr.hüseyin Bayramlar. “EMETROP ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE YOĞUN OKUMANIN MİYOPİ OLUŞUMUNA ETKİSİNİN PROSPEKTİF İNCELENMESİ: İLK SONUÇLAR”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 5, no. 3 (June 1998).
EndNote Hepşen DF, Evereklioğlu DC, Bayramlar D (June 1, 1998) EMETROP ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE YOĞUN OKUMANIN MİYOPİ OLUŞUMUNA ETKİSİNİN PROSPEKTİF İNCELENMESİ: İLK SONUÇLAR. Journal of Turgut Ozal Medical Center 5 3
IEEE D. F. Hepşen, D. C. Evereklioğlu, and D. Bayramlar, “EMETROP ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE YOĞUN OKUMANIN MİYOPİ OLUŞUMUNA ETKİSİNİN PROSPEKTİF İNCELENMESİ: İLK SONUÇLAR”, J Turgut Ozal Med Cent, vol. 5, no. 3, 1998.
ISNAD Hepşen, Dr.ibrahim F. et al. “EMETROP ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE YOĞUN OKUMANIN MİYOPİ OLUŞUMUNA ETKİSİNİN PROSPEKTİF İNCELENMESİ: İLK SONUÇLAR”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 5/3 (June 1998).
JAMA Hepşen DF, Evereklioğlu DC, Bayramlar D. EMETROP ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE YOĞUN OKUMANIN MİYOPİ OLUŞUMUNA ETKİSİNİN PROSPEKTİF İNCELENMESİ: İLK SONUÇLAR. J Turgut Ozal Med Cent. 1998;5.
MLA Hepşen, Dr.ibrahim F. et al. “EMETROP ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE YOĞUN OKUMANIN MİYOPİ OLUŞUMUNA ETKİSİNİN PROSPEKTİF İNCELENMESİ: İLK SONUÇLAR”. Journal of Turgut Ozal Medical Center, vol. 5, no. 3, 1998.
Vancouver Hepşen DF, Evereklioğlu DC, Bayramlar D. EMETROP ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE YOĞUN OKUMANIN MİYOPİ OLUŞUMUNA ETKİSİNİN PROSPEKTİF İNCELENMESİ: İLK SONUÇLAR. J Turgut Ozal Med Cent. 1998;5(3).