The purpose of this study was to determine the value of routine abdominal ultrasound in healthy school age children. A total of 413 children (194 girls, 219 boys) between the ages of 7 and 12, without any disease history and any symptom were included into the study. We have found abdominal pathologies in 56 (13.5%) of these children. Among these pathologies there was diffuse increase in liver echogenicity in 41 children, bilateral increase of renal paranchymal echogenicity in 5 children, pelvicalyceal ectasia (3 unilateral, 2 bilateral) in 5 children, hydronephrosis (unilateral) in 3 children, urolithiasis in one child and right renal agenesis in one child. We suggest the routine use of ultrasonography routinely as a first screening method for the detection of abdominal pathologies in asymptomatic children. [Journal of Turgut Ozal Medical Center 1997:4(2)171-174] Key words: Ultrasound, abdominal findings, healthy children, screening
Bu çalışmada sağlıklı ilkokul çocuklarında rutin batın ultrasonografisinin değerini saptamayı amaçladık. Bunun için halihazırda herhangi bir şikayeti ve geçirilmiş hastalık öyküsü olmayan yaşları 7 ile 12 arasında değişen toplam 413 çocuk (194 kız, 219 erkek) çalışma kapsamına alındı. Bunlardan 56'sında (%13.5) ultrasonografik olarak patoloji bulundu. Bulunan patolojiler arasında 41 çocukta karaciğerde diffüz ekojenite artışı, 5 çocukta bilateral böbrek parankim ekojenitesinde artış, 5 çocukta böbreklerde pelvikalisyel ektazi (3 unilateral, 2 bilateral), 3 çocukta hidronefroz (unilateral), bir çocukta urolithiasis ve bir çocukta da sağ böbrek agenezisi vardı. Ultrasonografinin asemptomatik çocuklarda batın patolojilerinin tespitinde rutin olarak ilk başvurulacak tarama yöntemi olması gerektiğini önermekteyiz. [Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi 1997;4(2): 171-174] Anahtar kelimeler: Ultrason, abdomen bulguları, sağlıklı çocuk, tarama
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 1997 |
Published in Issue | Year 1997 Volume: 4 Issue: 2 |