Şehirler için oluşturulan
logolarda, kültürel değerlerin yeri göz ardı edilememektedir. Çünkü yabancı
ülkeler, yabancı ülkelerde bulunan şehirler, aynı ülke içindeki farklı şehirler
birbirlerini, sahip oldukları kültürel değerler sayesinde tanımakta ve bu
değerlerle karşılaştıklarında sadece o şehir akıllarına gelmektedir. Geçmişten
günümüze bakıldığında, kültürel değerlerine önem vererek bu değerleri ön planda
tutmuş ve kuşaktan kuşağa aktarmış toplumların daha uzun süre hayatta kaldığı
görülmektedir. Bu kadar önemli olan kültürel değerlerin, şehri simgeleyen
logolarda ne derece kullanıldığını belirlemek bu çalışmanın amacını
oluşturmaktadır. Buradan hareketle çalışmada, Türkiye’nin 81 ili için 7 adet
şehir, 78 adet valilik ve 80 adet belediye logosu olmak üzere toplam 165 adet
logo doğal ve kültürel miras unsurları açısından incelemeye tabi tutulmuştur. İncelenen
165 adet logodan 124 tanesinde doğal ve kültürel miras unsurlarından en az
birinin bulunduğu saptanmıştır. Geri kalan 41 logoda ise sözü edilen
unsurlardan herhangi birine rastlanılmamıştır. Şehir, valilik ve belediye
logolarında doğal miras unsurlarından Pamukkale, lale, peribacaları figürleri
ve Yedigöller, Abant’a yer verildiği görülmektedir. Somut kültürel miras
unsurlarından, en fazla kale ve sur, cami, saat kulesi figürleri ile eski Türk
devletlerinde önemli olarak kabul edilen ve günümüzde de hala önemini koruyan
unsurların (Hitit güneşi, çift başlı kartal, koçbaşı, 8 köşeli yıldız, 12
köşeli yıldız, mescit, kervansaray vb.) tercih edildiği dikkat çekmektedir.
Somut olmayan kültürel miras unsurlarından i se halk mimarisi, el sanatları
geleneği, folklorik değerler, yöresel kıyafetler en fazla tercih edilen
figürler arasında yer almaktadır.
The place of cultural values
can’t be ignored in logos created for the cities, since foreign countries, the
cities of foreign countries, different cities of a country recognize each other
by means of their own cultural values and they recall the mentioned city when
they meet these values. When examined from past to present, it is observed that
the societies which kept at these values forefront by giving more importance
and handed them down survived longer. Determining to what extend these values
are used in these logos symbolizing the city is the main focus of this study.
From this point of view, total 165 logos which are the sum of 7 cities’ logos
between 81 cities of Turkey, 78 governors’ logos, and 80 municipalities’ logos
are examined in terms of natural and cultural inheritance elements. At least
one element of natural and cultural values is observed in 124 logos through 165,
while any element is observed in the rest 41 logos. It is seen that the cities,
governors, and the municipalities used the figures of natural beauties such as
travertine terraces of Pamukkale, tulip, fairy chimneys, Seven Lakes, and Abant
Lake. It is highlighted that the figures of the castle and city walls, mosque,
clock tower, and the elements (Hittite sun, double headed eagle, battering ram,
octagonal star, dodecagonal star, masjid, caravansary, etc.) which were crucial
for the Turkish goverments and still keep the importance are mostly selected
through the concrete cultural inheritance elements. On the other hand, public
architecture, handicraft tradition, folkloric values, local clothes are the
most selected elements among the non-concrete cultural inheritance elements.
Subjects | Tourism (Other) |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2018 |
Submission Date | November 29, 2017 |
Acceptance Date | May 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |