Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 7 Issue: 1, 133 - 147, 16.06.2020

Abstract

References

  • Ahuvia, A. C. (1993). I Love İt! Toward a Unifying Theory of Love Across Diverse Love Objects, Doctoral Dissertation. Field of Marketing, Northwestern University.
  • Aksu, A. (2006). Gap Analysis in Customer Loyalty: a Research in 5-Star in the Antalya Region of Turkey, Quality & Quantity, 40, 187-205.
  • Aktuğlu, I, K. & Temel, A. (2006). Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? (Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Tercihini Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 43-59.
  • Albert, N., & Merunka, D. (2013). The Role of Brand Love in Consumer-Brand Relationships. Journal of Consumer Marketing, 30(3), 258-266.
  • Alhaddad, A. (2015). Perceived Quality, Brand Image and Brand Trust as Determinants of Brand Loyalty, Journal of Research İn Business and Management, 3(4), 1-8.
  • Alnawas, I. & Altarifi, S. (2016). Exploring The Role of Brand İdentification and Brand Love in Generating Higher Levels of Brand Loyalty, Journal of Vacation Marketing, 22(2), 111-128.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. 8. Baskı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Amine, A. (1998). Consumers’ True Brand Loyalty: The Central Role of Commitment, Journal of Strategic Marketing, 6 (4), 305-319.Amirghassemi, Y. & Lövgren, J. (2015). The Break-Up: Why Consumers and Their Love Relationships with Brands, Master Thesis, Lunds Universitet Department of Business Administration.
  • Appelroth, E. (2015). Marketing Plan for Restaurant, Tampere University of Applied Sciences Degree Programme in Tourism, Bachelor’s Thesis.
  • Aydin, S., Ozer, G. & Arasil, O. (2005). Customer Loyalty and the Effect of Switching Costs as a Moderator Variable: a Case in the Turkish Mobile Phone Market. Marketing Intelligence And Planning 23(1), 89-103.
  • Back, K. & Parks, S. C. (2003). A Brand Loyalty Model Involving Cognitive, Affective, and Conative Brand Loyalty and Customer Satisfaction, Journal of Hospitality and Tourism Research, 27(4), 419-435.
  • Back, K. J. (2005). The Effects of Image Congruence on Customers’ Brand Loyalty in The Upper Mıddle-Class Hotel Industry, Journal of Hospitality & Tourism Research, 29(4), 448-467.
  • Balmer, J. M. T. & Wilkinson, A. (1991). Building Societies: Change, Strategy and Corporate Identity, Journal of General Management, 17(2), 20-33.
  • Batra, R., Ahuvia, A. C. & Bagozzi, R., P. (2012). Brand Love, Journal of Marketing, 76(2), 1-16.
  • Baycur, G. (2015). The Relatıonship of Lovemarks with Brand Experıence and Brand Equity, Master’s Thesis, Dokuz Eylül University Graduate School of Social Sciences Department, İzmir.
  • Bergkvist, L. & Bech-Larsen, T. (2010). Two Studies of Consequences and Actionable Antecedents of Brand Love, Brand Management, 7(7), 504-518.
  • Campbell, R. M. & Kent, A. (2002). Brand Extension Evaluation: The Cafe of Nfl Europe, Sport Marketing Quarterly, 11(2), 117-121.Canbazoğlu, D. A. (2016). Farklı Marka Sadakat Düzeylerindeki Tüketicilerin Olumsuz Kulaktan Kulağa İletişimi Yayma Davranışları, İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1, 135-156.Canoğlu, M. (2008). Otel Müşterilerinin İmaj ve Hizmet Kalitesi Algıları İle Tekrar Satın Alma Davranışları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Carroll, B. & Ahuvia, A. (2006). Some Antecedents and Outcomes of Brand Love, Marketing Letters, 17(2), 79-89.Cengiz, I. (2013). Müşteri Memnuniyetini Oluşturan Faktörlerin Müşteri Memnuniyetine Etkisinin Lojistik Regresyon Analizi İle İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Chaudhuri, A. (1999). Does Brand Loyalty Mediate Brand Equity Outcomes?, Journal of Marketing Theory And Practice, 7(2), 136-146.
  • Chaudhuri, A. ve Holbrook, M. B. (2001). The Chain of Effects from Brand Trust and Brand Affect to Brand Performance: the Role of Brand Loyalty, Journal of Marketing. 65(2), 81-93.
  • Chen, J. S. & Gursoy, D. (2001). An İnvestigation of Tourists’ Destination Loyalty and Preferences, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(2), 79-85.
  • Chinomona, R. (2016). Brand Communication, Brand İmage and Brand Trust as Antecedents of Brand Loyalty in Gauteng Province of South Africa, African Journal of Economic and Management Studies, 1, 124-139.
  • Çatı, K. & Koçoğlu, C. M. (2008). Müşteri Sadakati ile Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 19, 167-188.
  • Çelik, S. (2018). Marka Aşkının Elektronik Ağızdan Ağıza İletişime ve Tekrar Satın Alma Niyetine Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Çetin, İ. (2009). Otel İşletmelerinde Marka Değeri ve Turistik Tüketici Satınalma Davranışlarına Etkisi: Çeşme Örneği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Çetinsöz, B. C. & Karakeçili, G. (2018). Turistik Destinasyonlarda Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçülmesi: Anamur Üzerine Bir Araştırma, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (1), 147-159.
  • Çetintürk, İ. (2010). Konaklama İşletmelerinde Marka Sadakati: Antalya Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Dick, A. & Basu, K. (1994). Customer Loyalty: Towards an Integrated Conceptual Framework, Journal of The Academy of Marketing Science, 22 (2), 99- 113.
  • Doğanlı, B. (2006). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve Antalya Örneği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Dursun, T. & Arslan, B. (2017). Marka Sadakatinin Demografik Faktörler Bağlamında Değerlendirilmesi: Türkiye Beyaz Eşya Sektöründe Bir Araştırma, Electronic Journal of Vocational Colleges, 18-24.
  • Erbaş, S. (2016). Tüketici İlginliği Bağlamında Marka Sadakati: Dayanıklı Tüketim Mallarına Yönelik Örnek Bir Çalışma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 382-402.
  • Falahat, M., Chuan, C. S.& Kai, S. B. (2018). Brand Loyalty and Determinates of Perceived Quality and Willingness to Order, Academy of Strategic Management Journal, 17(4), 1-10.
  • Freeman, E. & Liedtka, J. (1997). Stakeholder Capitalism and the Value Chain, European Management Journal, 15(3), 286-296.
  • Garg, R., Mukherjee, J. Biswas S. & Kataria, A. (2016). An Investigation into the Concept of Brand Love and its Proximal and Distal Covariates, Journal of Relationship Marketing, 15(3), 135-153.
  • Güreş, N., Arslan, S. & Tun, S. Y. (2014). Customer Expectation, Satisfaction and Loyalty Relationship in Turkish Airline Industry, International Journal of Marketing Studies, 6(1), 66-74.
  • Halitoğulları, H. (2018). Marka Aşkı, Marka Sadakati ve Ağızdan Ağıza Pazarlama İlişkisi: THY Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Han, H., Kim, Y. & Kim, E. K. (2011). Cognitive, Affective, Conative, and Action Loyalty: Testing the Impact of İnertia, International Journal of Hospitality Management 30, 1008-1019.
  • Hardaker, S. & Fill, C. (2005). Corporate Services Brands: the Intellectual and Emotional Engagement of Employees, Corporate Reputation Review, 7(4), 365-376.
  • Henry, C. D. (2000). Is Customer Loyalty a Pernicious Myth?, Business Horizons, 43(4), 3-16.
  • Howard, J. A. & Steth, J. (1969). A Theory of Buyer Behavior, Journal of The American Statistical Association, 467-487.
  • Huang, H. H. & Chiu, C. K. (2006). Exploring Customer Satisfaction, Trust and Destination Loyalty in Tourism. J Am Acad Bus 10(1),156-159.
  • İslamoğlu, H. A. & Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 4. Baskı. İstanbul: Beta Basım.
  • Jiang, K., Potwarka, L. & Havitz, M. (2017). Sub-Dimensions of Destination Brand Love and Their Influences on Destination Brand Loyalty: a Study of First-timers and Repeat Visitors, Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally. 2017 ttra International Conference.
  • Kalyoncuoğlu, S. (2017). Markaya Duyulan Güven ile Marka Sadakati İlişkisinde Marka Aşkının Aracılık Rolü: Starbucks Markası Üzerine Bir Araştırma, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 383-402.
  • Kandampully, J. & Suhartanto, D. (2000). Customer Loyalty in the Hotel Industry: The Role of Customer Satisfaction and Image. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12 (6), 346-351.
  • Kang, A. (2015). Brand Love–Moving Beyond Loyalty an Empirical Investigation of Perceived Brand Love of Indian Consumer. Arab Economic and Business Journal, 10(2), 90-101.
  • Kurtuldu, H. & Çilingir, Z. (2009). Gerçek ve İdeal Öz Kimlik Uyumunun Marka Sadakati Üzerindeki Etkisi: Sigara Sektöründe Bir Uygulama, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23 (1), 247- 263.
  • Kwon, E., & Mattila, A. S. (2015). The Effect of Self–Brand Connection and Self-Construal Oo Brand Lovers’ Word Of Mouth (WOM). Cornell Hospitality Quarterly, 56(4), 427-435.
  • Lai, I. K. W. (2014). The Role of Service Quality, Perceived Value, and Relationship Quality in Enhancing Customer Loyalty in the Travel Agency Sector. Journal of Travel & Tourism Marketing, 31(3), 417- 442.
  • Lee, K. H. & Hyun, S. S. (2016) The Effects of Perceived Destination Ability and Destination Brand Love on Tourists’ Loyalty to Post-Disaster Tourism Destinations: The Case of Korean Tourists to Japan, Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(5), 613-627.
  • Liu, C., Wang, Y. C., Chiu, T. H. & Chen, S. P. (2018). Antecedents and Outcomes of Lifestyle Hotel Brand Attachment and Love: The case of Gen Y, Journal of Hospitality Marketing & Management, 27(3), 281-298.
  • Loureiro, S., Kaufmann, H. R. & Vrontis, D. (2012). Brand Emotional Connection and Loyalty. Jorunal Brand Management, 20 (1), 1-15.
  • Maghzi, A., Abbaspour, B. Eskandarian, M. & Hamid, A. B. A. (2011). Brand Trust in Hotel Industry: Influence of Service Quality and Customer Satisfaction, 2nd International Conference on Business, Economics and Tourism Management, 24, 42-46.
  • McAlexander, J. H., Kim, S. K. & Roberts, S. D. (2003). Loyalty: The İnfluences of Satisfaction and Brand Community İntegration, European Journal of Marketing Theory and Practice, 11(4), 1-11.
  • Meisenzahl, J. (2017). Correlation of Brand Experience and Brand Love using the Example of Flixbus, Master Thesis, Seınäjokı Unıversıty of Applıed Sciences, Finland.
  • Melnyk, V., Osselaer, S. M. J. & Bijmolt, T. H. A. (2009). Are Women More Loyal Customers Than Men? Gender Differences in Loyalty to Firms and Individual.
  • Miller, A. R. & Grazer, W. F. (2003). Complaint Behavior As a Factor in Cruise Line Losses: an Analysis of Brand Loyalty. Journal of Travel & Tourism Marketing, 15(1), 77-91.
  • Moghadam, A. H., Tabriz, A.A., Khorshidi, G.H. & Menhaj, A.M.(2014). Investigating the Influence of Relationship Quality on Passengers’ Loyalty in Airline Industry, International Business and Management,8(2), 34-40.
  • Mutlubaş, C. & Soybalı, H. H. (2017). Müşteri Memnuniyetini Oluşturan Faktörlerin Müşteri Sadakatine Etkisinin Lojistik Regresyon Analizi ile İncelenmesi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(3), 1-15.
  • Nalbant, M. (2017). Tüketici Davranışı Kapsamında Marka Aşkı Kavramı ve Starbucks Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Niyomsart, S. & Khamwon, A. (2016). Brand Love, Brand Loyalty, and Word of Mouth: A Case of Airasia. Conference of the International Journal of Arts & Sciences, 9(1), 263-268.
  • Noble C. H., Sınha, R. K. & Kumar, A. (2002). Market Orientation and Alternative Strategic Orientations: Alongitudinal Assessment of Performance İmplications, Journal of Marketing, 66(4), 25-39.
  • O’neill J. W. & Xıao, Q. (2006). The Role of Brand Affiliation in Hotel Market Value. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 47(3), 210-223.
  • Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty?, Journal of Marketing, 63, 33-44.
  • Onan, G. (2006). Hizmet Sektöründe Marka Sadakati ve Teb Üzerine Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özer, G. & Aydın, S. (2004). GSM Sektöründe Müşteri Sadakati, Memnuniyeti, Değiştirme Maliyeti ve Güven Arasındaki İlişki, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 18(3-4), 157-179.
  • Özyer, G. N. (2015). Marka Aşkının Marka Sadakati ve Ağızdan Ağıza Pazarlamaya Etkisi: Pilot Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pandir, B. & Yasin, B. (2017). Brand Love and Customer Engagement’s Role over Brand Loyalty, Journal of Management, Marketing and Logistics, 4(4), 359-365.
  • Pektaş G. E., Erdem O., Yıldız E. & Karadeniz M. (2015). Sosyal Pazarlama Uygulamalarının Marka Aşkı Aracılığı Rolü İle Tüketici Satın Alma Davranışına Etkisi: Deterjan Pazarı Üzerinde Bir Araştırma, 20. Ulusal Pazarlama Kongresi, 10-13 Haziran. 717-720, Eskişehir.Rauschnabel, P., Ahuvia, A., Ivens, B. & Leischnig, A. (2015). The Personality of Brand Lovers, In Consumer Brand Relationships, 108-122.
  • Reichheld, F. F. & Schefter, P. (2000). E-Loyalty, Harvard Business Review, 78 (4), 105-113.
  • Rizwan, M. (2014). The Relationship of Brand Commitment, Brand Credibility, Perceived Quality, Customer Satisfaction and Brand Loyalty: an Empirical Study on Stylo Shoes, Journal of Sociological Research, 5(1), 377-404.
  • Roberts, K. (2005). Lovemarks: Markaların Ötesindeki Gelecek. Çeviri: İnci Berna Kalınyazgan. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri.
  • Rodrigues, P., Reis, R. & Cantista, I. (2015). Consumer Behavior: How The “Brand Love” Affects You, Ideas in Marketing: Finding The New and Polishing The Old, 583-588.
  • Rossiter, J. R. (2012). A New C-OAR-SE-Based Content-Valid and Predictively Valid Measure That Distinguishes Brand Love from Brand Liking, Marketing Letters, 23(3), 905-916.
  • Rossmann, A. & Wilke, Tim. (2017). Building Brand Love: a Dynamic Capabilities Approach, Digital Enterprise Computing, Lecture Notes in Informatics (LNI), Gesellschaft für Informatik, 135-146.
  • Roy, P., Khandeparkar K. & Motiani M. (2016). A Lovable Personality: The Effect of Brand Personality on Brand Love, Journal of Brand Management, 23(5), 97-113.Sarkar, A. (2014). Brand Love in Emerging Market: a Qualitative Investigation, Qualitative Market Research: an International Journal, 17(4), 481-494.Saxena, S., Barodiya, P. & Soni, M. (2015). Are Women More Loyal Customers than Men? Gender Differences in Loyalty to Firms and Individual Service Providers, International Journal of Management and Social Sciences Research, 4(6), 88-91.
  • Seilov, G. (2009). Zincir Otellerde Markalaşma ve Toplam Kalite Yönetimi: Kazakistan’daki Oteller Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Selvi, M. S. & Ercan, F. (2006). Otel İşletmelerinde Müşteri Sadakatinin Değerlendirilmesi: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9(15), 159-188.
  • Selvi, S. & Temeloğlu, E. (2008). Otel İşletmelerinde Markalaşmanın Tüketici Satınalma Davranışı Üzerindeki Etkilerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış, 8(1), 93-120.
  • Severi, E & Ling, K. C. (2013). The Mediating Effects of Brand Association, Brand Loyalty, Brand Image and Perceived Quality on Brand Equity, Asian Social Science, 9(3), 125-137.
  • Seyhan, E. (2007). Markalaşma Sürecinde Bütünleşik Pazarlama İletişiminin Yeri ve Önemi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Ünv. Sos. Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Shimp, T. & Madden, T. (1988). Consumer-Object Relations: A Conceptual Framework Based Analogously on Sternberg's Triangular Theory of Love. Advances in Consumer Research, 15, 163-168.
  • Skogland, I. & Siguaw, J. A. (2004). Are Your Satisfied Customers Loyal, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 45(3), 221-234.
  • Sloot, L. M. & Verhoef, P. C. (2008). The Impact of Brand Delisting on Store Switching and Brand Switching Intentions, Journal of Retailing 84 (3), 281-296.
  • Sriram, S., Balachande, S. & Kalwani, M.U. (2007). Monitoring the Dynamics of Brand Equity Using Store-Level Data. Journal of Marketing, 71 (2), 61-78.
  • Sternberg, R. (1986). A Triangular Theory of Love. Psychological Review, 93(2), 119-135.
  • Şahin Ö. (2007). Marka Sadakatini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi ve Tüketiciler Üzerinde Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensititüsü, Adana.
  • Tam, J. L. M. (2000). The Effects of Service Quality, Perceived Value and Customer Satisfaction on Behavioral İntentions, Journal of Hospitality & Leisure Marketing 6(4), 31-43.
  • Tatar, Ş. B. & Erdoğmuş, İ. E. (2016). The Effect of Social Media Marketing on Brand Trust and Brand Loyalty for Hotels, Inf Technol Tourism, 16, 249-263.
  • Tayfun, A. & Yayla, Ö. (2014). Turistlerin Otel Seçimlerinde Marka Sadakatini Etkileyen Faktörlerin Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Ankara Örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(4), 159-169.
  • Temeloğlu, E. (2006). Otel İşletmelerinde Markalaşmanın Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkileri: İstanbul’da Ki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Thomson, M., Macinnis, D. J. & Park, C. W. (2005). The Ties That Bind: Measuring The Strength of Consumers’ Emotional Attachments to Brands, Journal of Consumer Psychology, 15(1), 77-91.
  • Tıngır, E. (2006). İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerinin Marka Sadakatine Etkileri Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tsai, S. P. (2011). Strategic Relationship Management & Service Brand Marketing, European Journal of Marketing 45(7/8), 1-19.Turgut, M. U. & Gultekin, B. (2015). The Critical Role of Brand Love in Clothing Brands, Journal of Business, Economics & Finance, 4(1), 126-152.
  • Türker, G. Ö. & Türker, A. (2013). Gsm Operatörleri Sektöründe Marka Sadakatini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi; Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Electronic Journal of Vocational Colleges, 49-67.
  • Türkmendağ, T. & Hassan, A. (2018). Müşteri Sadakati Oluşturmada Algılanan Değerin Etkisi: Bir Cağ Kebap Restoranı Örneği, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 747-775.
  • Uzunkaya, T. (2016). Marka Sadakatinin Tekrar Satın Alma Niyetine Etkisi ve Gsm Sektöründe Bir Araştırma, BUJSS, 9(2), 58-67.
  • Vernuccio, M., Pagani, M., Barbarossa, C. & Pastore, A. (2015). Antecedents of Brand Love in Online Network-Based Communities. A Social Identity Perspective, Journal of Product & Brand Management, 24(7), 706-719.
  • Vinh, T. T. & Nga, V.T.Q. (2015). The Relationship Between Components of Customer-Based Brand Equity for Destination: Conceptual Framework and Preliminary Testing for Scales. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law, 7 (2), 47- 53.
  • Voorn, R. (2013). What’s This Thing Called Love? Exploring the Relationship Between Brand Love, Personality, and the Propensity to Anthropomorphize, Masters Thesis, University of Twente, Holland.
  • Wang, Y. C. (2015). A Three-Component Trıangular Theory of Hotel Brand Love, Submitted to the Faculty of Tte Graduate College of The Oklahoma State University in Partial Fulfillment of The Requirements for the Degree of Doctor of Phılosophy.
  • Wangenheim, F. V. (2003). Situational Characteristics as Moderators of the Satisfaction-Loyalty Link: an İnvestigation in a Business to Business Context, Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 16, 145-156.
  • Yayla, Ö. (2013). Turistlerin Otel Seçimlerinde Marka Sadakatini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, Ö. (2005) Termal Turizm İşletmelerinde Müşteri Sadakati ve Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yılmaz, T. G. (2019). Marka Aşkını Etkileyen Faktörler İle Marka Aşkının Marka Değeri Üzerindeki Etkisi: Bir Havayolu Şirketi Müşterileri Üzerine Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Turistik Tüketicilerde Marka Aşkı ve Marka Sadakati: Otel Müşterileri Örneği

Year 2020, Volume: 7 Issue: 1, 133 - 147, 16.06.2020

Abstract

Sürekli farklılık arayışı içinde olan günümüz tüketicilerini elde tutabilmek her geçen gün zorlaşmaktadır. Günümüzde tüketiciler daha bilgili, daha talepkar ve daha eleştirel bir yaklaşım sergilemektedir. Bu noktada işletmeler kendi markalarına sadık ve aşık olan tüketicilere ulaşmayı hedeflemektedir. Aşk bir markaya derin duygularla bağlanma hissidir. Bu kapsamda araştırmanın amacı: demografik değişkenlere göre marka aşkı ve marka sadakati arasında farklılık olup olmadığını tespit etmektir. Ayrıca turistlerin otel markalarına aşk ile bağlı olup olmadıklarını belirlemek çalışmanın bir diğer amacıdır. Bu çalışmada, TÜROB Zincir Otel Araştırması’nda yer alan İstanbul’da zincir otellerde konaklayan 400 katılımcıya anket uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi için t-testi, tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre erkek katılımcıların kadınlara kıyasla daha fazla marka aşkı ve marka sadakati olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca evli olan katılımcıların marka aşkı ve marka sadakati düzeylerinin daha yüksek olduğu da araştırmanın bir diğer sonucudur. Katılımcıların yaş, gelir ve eğitim düzeyi ile marka aşkı ve marka sadakati arasında herhangi bir farklılık tespit edilmemiştir.

References

  • Ahuvia, A. C. (1993). I Love İt! Toward a Unifying Theory of Love Across Diverse Love Objects, Doctoral Dissertation. Field of Marketing, Northwestern University.
  • Aksu, A. (2006). Gap Analysis in Customer Loyalty: a Research in 5-Star in the Antalya Region of Turkey, Quality & Quantity, 40, 187-205.
  • Aktuğlu, I, K. & Temel, A. (2006). Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? (Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Tercihini Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 43-59.
  • Albert, N., & Merunka, D. (2013). The Role of Brand Love in Consumer-Brand Relationships. Journal of Consumer Marketing, 30(3), 258-266.
  • Alhaddad, A. (2015). Perceived Quality, Brand Image and Brand Trust as Determinants of Brand Loyalty, Journal of Research İn Business and Management, 3(4), 1-8.
  • Alnawas, I. & Altarifi, S. (2016). Exploring The Role of Brand İdentification and Brand Love in Generating Higher Levels of Brand Loyalty, Journal of Vacation Marketing, 22(2), 111-128.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. 8. Baskı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Amine, A. (1998). Consumers’ True Brand Loyalty: The Central Role of Commitment, Journal of Strategic Marketing, 6 (4), 305-319.Amirghassemi, Y. & Lövgren, J. (2015). The Break-Up: Why Consumers and Their Love Relationships with Brands, Master Thesis, Lunds Universitet Department of Business Administration.
  • Appelroth, E. (2015). Marketing Plan for Restaurant, Tampere University of Applied Sciences Degree Programme in Tourism, Bachelor’s Thesis.
  • Aydin, S., Ozer, G. & Arasil, O. (2005). Customer Loyalty and the Effect of Switching Costs as a Moderator Variable: a Case in the Turkish Mobile Phone Market. Marketing Intelligence And Planning 23(1), 89-103.
  • Back, K. & Parks, S. C. (2003). A Brand Loyalty Model Involving Cognitive, Affective, and Conative Brand Loyalty and Customer Satisfaction, Journal of Hospitality and Tourism Research, 27(4), 419-435.
  • Back, K. J. (2005). The Effects of Image Congruence on Customers’ Brand Loyalty in The Upper Mıddle-Class Hotel Industry, Journal of Hospitality & Tourism Research, 29(4), 448-467.
  • Balmer, J. M. T. & Wilkinson, A. (1991). Building Societies: Change, Strategy and Corporate Identity, Journal of General Management, 17(2), 20-33.
  • Batra, R., Ahuvia, A. C. & Bagozzi, R., P. (2012). Brand Love, Journal of Marketing, 76(2), 1-16.
  • Baycur, G. (2015). The Relatıonship of Lovemarks with Brand Experıence and Brand Equity, Master’s Thesis, Dokuz Eylül University Graduate School of Social Sciences Department, İzmir.
  • Bergkvist, L. & Bech-Larsen, T. (2010). Two Studies of Consequences and Actionable Antecedents of Brand Love, Brand Management, 7(7), 504-518.
  • Campbell, R. M. & Kent, A. (2002). Brand Extension Evaluation: The Cafe of Nfl Europe, Sport Marketing Quarterly, 11(2), 117-121.Canbazoğlu, D. A. (2016). Farklı Marka Sadakat Düzeylerindeki Tüketicilerin Olumsuz Kulaktan Kulağa İletişimi Yayma Davranışları, İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1, 135-156.Canoğlu, M. (2008). Otel Müşterilerinin İmaj ve Hizmet Kalitesi Algıları İle Tekrar Satın Alma Davranışları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Carroll, B. & Ahuvia, A. (2006). Some Antecedents and Outcomes of Brand Love, Marketing Letters, 17(2), 79-89.Cengiz, I. (2013). Müşteri Memnuniyetini Oluşturan Faktörlerin Müşteri Memnuniyetine Etkisinin Lojistik Regresyon Analizi İle İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Chaudhuri, A. (1999). Does Brand Loyalty Mediate Brand Equity Outcomes?, Journal of Marketing Theory And Practice, 7(2), 136-146.
  • Chaudhuri, A. ve Holbrook, M. B. (2001). The Chain of Effects from Brand Trust and Brand Affect to Brand Performance: the Role of Brand Loyalty, Journal of Marketing. 65(2), 81-93.
  • Chen, J. S. & Gursoy, D. (2001). An İnvestigation of Tourists’ Destination Loyalty and Preferences, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(2), 79-85.
  • Chinomona, R. (2016). Brand Communication, Brand İmage and Brand Trust as Antecedents of Brand Loyalty in Gauteng Province of South Africa, African Journal of Economic and Management Studies, 1, 124-139.
  • Çatı, K. & Koçoğlu, C. M. (2008). Müşteri Sadakati ile Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 19, 167-188.
  • Çelik, S. (2018). Marka Aşkının Elektronik Ağızdan Ağıza İletişime ve Tekrar Satın Alma Niyetine Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Çetin, İ. (2009). Otel İşletmelerinde Marka Değeri ve Turistik Tüketici Satınalma Davranışlarına Etkisi: Çeşme Örneği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Çetinsöz, B. C. & Karakeçili, G. (2018). Turistik Destinasyonlarda Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçülmesi: Anamur Üzerine Bir Araştırma, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (1), 147-159.
  • Çetintürk, İ. (2010). Konaklama İşletmelerinde Marka Sadakati: Antalya Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Dick, A. & Basu, K. (1994). Customer Loyalty: Towards an Integrated Conceptual Framework, Journal of The Academy of Marketing Science, 22 (2), 99- 113.
  • Doğanlı, B. (2006). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve Antalya Örneği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Dursun, T. & Arslan, B. (2017). Marka Sadakatinin Demografik Faktörler Bağlamında Değerlendirilmesi: Türkiye Beyaz Eşya Sektöründe Bir Araştırma, Electronic Journal of Vocational Colleges, 18-24.
  • Erbaş, S. (2016). Tüketici İlginliği Bağlamında Marka Sadakati: Dayanıklı Tüketim Mallarına Yönelik Örnek Bir Çalışma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 382-402.
  • Falahat, M., Chuan, C. S.& Kai, S. B. (2018). Brand Loyalty and Determinates of Perceived Quality and Willingness to Order, Academy of Strategic Management Journal, 17(4), 1-10.
  • Freeman, E. & Liedtka, J. (1997). Stakeholder Capitalism and the Value Chain, European Management Journal, 15(3), 286-296.
  • Garg, R., Mukherjee, J. Biswas S. & Kataria, A. (2016). An Investigation into the Concept of Brand Love and its Proximal and Distal Covariates, Journal of Relationship Marketing, 15(3), 135-153.
  • Güreş, N., Arslan, S. & Tun, S. Y. (2014). Customer Expectation, Satisfaction and Loyalty Relationship in Turkish Airline Industry, International Journal of Marketing Studies, 6(1), 66-74.
  • Halitoğulları, H. (2018). Marka Aşkı, Marka Sadakati ve Ağızdan Ağıza Pazarlama İlişkisi: THY Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Han, H., Kim, Y. & Kim, E. K. (2011). Cognitive, Affective, Conative, and Action Loyalty: Testing the Impact of İnertia, International Journal of Hospitality Management 30, 1008-1019.
  • Hardaker, S. & Fill, C. (2005). Corporate Services Brands: the Intellectual and Emotional Engagement of Employees, Corporate Reputation Review, 7(4), 365-376.
  • Henry, C. D. (2000). Is Customer Loyalty a Pernicious Myth?, Business Horizons, 43(4), 3-16.
  • Howard, J. A. & Steth, J. (1969). A Theory of Buyer Behavior, Journal of The American Statistical Association, 467-487.
  • Huang, H. H. & Chiu, C. K. (2006). Exploring Customer Satisfaction, Trust and Destination Loyalty in Tourism. J Am Acad Bus 10(1),156-159.
  • İslamoğlu, H. A. & Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 4. Baskı. İstanbul: Beta Basım.
  • Jiang, K., Potwarka, L. & Havitz, M. (2017). Sub-Dimensions of Destination Brand Love and Their Influences on Destination Brand Loyalty: a Study of First-timers and Repeat Visitors, Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally. 2017 ttra International Conference.
  • Kalyoncuoğlu, S. (2017). Markaya Duyulan Güven ile Marka Sadakati İlişkisinde Marka Aşkının Aracılık Rolü: Starbucks Markası Üzerine Bir Araştırma, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 383-402.
  • Kandampully, J. & Suhartanto, D. (2000). Customer Loyalty in the Hotel Industry: The Role of Customer Satisfaction and Image. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12 (6), 346-351.
  • Kang, A. (2015). Brand Love–Moving Beyond Loyalty an Empirical Investigation of Perceived Brand Love of Indian Consumer. Arab Economic and Business Journal, 10(2), 90-101.
  • Kurtuldu, H. & Çilingir, Z. (2009). Gerçek ve İdeal Öz Kimlik Uyumunun Marka Sadakati Üzerindeki Etkisi: Sigara Sektöründe Bir Uygulama, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23 (1), 247- 263.
  • Kwon, E., & Mattila, A. S. (2015). The Effect of Self–Brand Connection and Self-Construal Oo Brand Lovers’ Word Of Mouth (WOM). Cornell Hospitality Quarterly, 56(4), 427-435.
  • Lai, I. K. W. (2014). The Role of Service Quality, Perceived Value, and Relationship Quality in Enhancing Customer Loyalty in the Travel Agency Sector. Journal of Travel & Tourism Marketing, 31(3), 417- 442.
  • Lee, K. H. & Hyun, S. S. (2016) The Effects of Perceived Destination Ability and Destination Brand Love on Tourists’ Loyalty to Post-Disaster Tourism Destinations: The Case of Korean Tourists to Japan, Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(5), 613-627.
  • Liu, C., Wang, Y. C., Chiu, T. H. & Chen, S. P. (2018). Antecedents and Outcomes of Lifestyle Hotel Brand Attachment and Love: The case of Gen Y, Journal of Hospitality Marketing & Management, 27(3), 281-298.
  • Loureiro, S., Kaufmann, H. R. & Vrontis, D. (2012). Brand Emotional Connection and Loyalty. Jorunal Brand Management, 20 (1), 1-15.
  • Maghzi, A., Abbaspour, B. Eskandarian, M. & Hamid, A. B. A. (2011). Brand Trust in Hotel Industry: Influence of Service Quality and Customer Satisfaction, 2nd International Conference on Business, Economics and Tourism Management, 24, 42-46.
  • McAlexander, J. H., Kim, S. K. & Roberts, S. D. (2003). Loyalty: The İnfluences of Satisfaction and Brand Community İntegration, European Journal of Marketing Theory and Practice, 11(4), 1-11.
  • Meisenzahl, J. (2017). Correlation of Brand Experience and Brand Love using the Example of Flixbus, Master Thesis, Seınäjokı Unıversıty of Applıed Sciences, Finland.
  • Melnyk, V., Osselaer, S. M. J. & Bijmolt, T. H. A. (2009). Are Women More Loyal Customers Than Men? Gender Differences in Loyalty to Firms and Individual.
  • Miller, A. R. & Grazer, W. F. (2003). Complaint Behavior As a Factor in Cruise Line Losses: an Analysis of Brand Loyalty. Journal of Travel & Tourism Marketing, 15(1), 77-91.
  • Moghadam, A. H., Tabriz, A.A., Khorshidi, G.H. & Menhaj, A.M.(2014). Investigating the Influence of Relationship Quality on Passengers’ Loyalty in Airline Industry, International Business and Management,8(2), 34-40.
  • Mutlubaş, C. & Soybalı, H. H. (2017). Müşteri Memnuniyetini Oluşturan Faktörlerin Müşteri Sadakatine Etkisinin Lojistik Regresyon Analizi ile İncelenmesi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(3), 1-15.
  • Nalbant, M. (2017). Tüketici Davranışı Kapsamında Marka Aşkı Kavramı ve Starbucks Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Niyomsart, S. & Khamwon, A. (2016). Brand Love, Brand Loyalty, and Word of Mouth: A Case of Airasia. Conference of the International Journal of Arts & Sciences, 9(1), 263-268.
  • Noble C. H., Sınha, R. K. & Kumar, A. (2002). Market Orientation and Alternative Strategic Orientations: Alongitudinal Assessment of Performance İmplications, Journal of Marketing, 66(4), 25-39.
  • O’neill J. W. & Xıao, Q. (2006). The Role of Brand Affiliation in Hotel Market Value. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 47(3), 210-223.
  • Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty?, Journal of Marketing, 63, 33-44.
  • Onan, G. (2006). Hizmet Sektöründe Marka Sadakati ve Teb Üzerine Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özer, G. & Aydın, S. (2004). GSM Sektöründe Müşteri Sadakati, Memnuniyeti, Değiştirme Maliyeti ve Güven Arasındaki İlişki, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 18(3-4), 157-179.
  • Özyer, G. N. (2015). Marka Aşkının Marka Sadakati ve Ağızdan Ağıza Pazarlamaya Etkisi: Pilot Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pandir, B. & Yasin, B. (2017). Brand Love and Customer Engagement’s Role over Brand Loyalty, Journal of Management, Marketing and Logistics, 4(4), 359-365.
  • Pektaş G. E., Erdem O., Yıldız E. & Karadeniz M. (2015). Sosyal Pazarlama Uygulamalarının Marka Aşkı Aracılığı Rolü İle Tüketici Satın Alma Davranışına Etkisi: Deterjan Pazarı Üzerinde Bir Araştırma, 20. Ulusal Pazarlama Kongresi, 10-13 Haziran. 717-720, Eskişehir.Rauschnabel, P., Ahuvia, A., Ivens, B. & Leischnig, A. (2015). The Personality of Brand Lovers, In Consumer Brand Relationships, 108-122.
  • Reichheld, F. F. & Schefter, P. (2000). E-Loyalty, Harvard Business Review, 78 (4), 105-113.
  • Rizwan, M. (2014). The Relationship of Brand Commitment, Brand Credibility, Perceived Quality, Customer Satisfaction and Brand Loyalty: an Empirical Study on Stylo Shoes, Journal of Sociological Research, 5(1), 377-404.
  • Roberts, K. (2005). Lovemarks: Markaların Ötesindeki Gelecek. Çeviri: İnci Berna Kalınyazgan. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri.
  • Rodrigues, P., Reis, R. & Cantista, I. (2015). Consumer Behavior: How The “Brand Love” Affects You, Ideas in Marketing: Finding The New and Polishing The Old, 583-588.
  • Rossiter, J. R. (2012). A New C-OAR-SE-Based Content-Valid and Predictively Valid Measure That Distinguishes Brand Love from Brand Liking, Marketing Letters, 23(3), 905-916.
  • Rossmann, A. & Wilke, Tim. (2017). Building Brand Love: a Dynamic Capabilities Approach, Digital Enterprise Computing, Lecture Notes in Informatics (LNI), Gesellschaft für Informatik, 135-146.
  • Roy, P., Khandeparkar K. & Motiani M. (2016). A Lovable Personality: The Effect of Brand Personality on Brand Love, Journal of Brand Management, 23(5), 97-113.Sarkar, A. (2014). Brand Love in Emerging Market: a Qualitative Investigation, Qualitative Market Research: an International Journal, 17(4), 481-494.Saxena, S., Barodiya, P. & Soni, M. (2015). Are Women More Loyal Customers than Men? Gender Differences in Loyalty to Firms and Individual Service Providers, International Journal of Management and Social Sciences Research, 4(6), 88-91.
  • Seilov, G. (2009). Zincir Otellerde Markalaşma ve Toplam Kalite Yönetimi: Kazakistan’daki Oteller Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Selvi, M. S. & Ercan, F. (2006). Otel İşletmelerinde Müşteri Sadakatinin Değerlendirilmesi: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9(15), 159-188.
  • Selvi, S. & Temeloğlu, E. (2008). Otel İşletmelerinde Markalaşmanın Tüketici Satınalma Davranışı Üzerindeki Etkilerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış, 8(1), 93-120.
  • Severi, E & Ling, K. C. (2013). The Mediating Effects of Brand Association, Brand Loyalty, Brand Image and Perceived Quality on Brand Equity, Asian Social Science, 9(3), 125-137.
  • Seyhan, E. (2007). Markalaşma Sürecinde Bütünleşik Pazarlama İletişiminin Yeri ve Önemi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Ünv. Sos. Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Shimp, T. & Madden, T. (1988). Consumer-Object Relations: A Conceptual Framework Based Analogously on Sternberg's Triangular Theory of Love. Advances in Consumer Research, 15, 163-168.
  • Skogland, I. & Siguaw, J. A. (2004). Are Your Satisfied Customers Loyal, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 45(3), 221-234.
  • Sloot, L. M. & Verhoef, P. C. (2008). The Impact of Brand Delisting on Store Switching and Brand Switching Intentions, Journal of Retailing 84 (3), 281-296.
  • Sriram, S., Balachande, S. & Kalwani, M.U. (2007). Monitoring the Dynamics of Brand Equity Using Store-Level Data. Journal of Marketing, 71 (2), 61-78.
  • Sternberg, R. (1986). A Triangular Theory of Love. Psychological Review, 93(2), 119-135.
  • Şahin Ö. (2007). Marka Sadakatini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi ve Tüketiciler Üzerinde Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensititüsü, Adana.
  • Tam, J. L. M. (2000). The Effects of Service Quality, Perceived Value and Customer Satisfaction on Behavioral İntentions, Journal of Hospitality & Leisure Marketing 6(4), 31-43.
  • Tatar, Ş. B. & Erdoğmuş, İ. E. (2016). The Effect of Social Media Marketing on Brand Trust and Brand Loyalty for Hotels, Inf Technol Tourism, 16, 249-263.
  • Tayfun, A. & Yayla, Ö. (2014). Turistlerin Otel Seçimlerinde Marka Sadakatini Etkileyen Faktörlerin Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Ankara Örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(4), 159-169.
  • Temeloğlu, E. (2006). Otel İşletmelerinde Markalaşmanın Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkileri: İstanbul’da Ki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Thomson, M., Macinnis, D. J. & Park, C. W. (2005). The Ties That Bind: Measuring The Strength of Consumers’ Emotional Attachments to Brands, Journal of Consumer Psychology, 15(1), 77-91.
  • Tıngır, E. (2006). İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerinin Marka Sadakatine Etkileri Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tsai, S. P. (2011). Strategic Relationship Management & Service Brand Marketing, European Journal of Marketing 45(7/8), 1-19.Turgut, M. U. & Gultekin, B. (2015). The Critical Role of Brand Love in Clothing Brands, Journal of Business, Economics & Finance, 4(1), 126-152.
  • Türker, G. Ö. & Türker, A. (2013). Gsm Operatörleri Sektöründe Marka Sadakatini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi; Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Electronic Journal of Vocational Colleges, 49-67.
  • Türkmendağ, T. & Hassan, A. (2018). Müşteri Sadakati Oluşturmada Algılanan Değerin Etkisi: Bir Cağ Kebap Restoranı Örneği, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 747-775.
  • Uzunkaya, T. (2016). Marka Sadakatinin Tekrar Satın Alma Niyetine Etkisi ve Gsm Sektöründe Bir Araştırma, BUJSS, 9(2), 58-67.
  • Vernuccio, M., Pagani, M., Barbarossa, C. & Pastore, A. (2015). Antecedents of Brand Love in Online Network-Based Communities. A Social Identity Perspective, Journal of Product & Brand Management, 24(7), 706-719.
  • Vinh, T. T. & Nga, V.T.Q. (2015). The Relationship Between Components of Customer-Based Brand Equity for Destination: Conceptual Framework and Preliminary Testing for Scales. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law, 7 (2), 47- 53.
  • Voorn, R. (2013). What’s This Thing Called Love? Exploring the Relationship Between Brand Love, Personality, and the Propensity to Anthropomorphize, Masters Thesis, University of Twente, Holland.
  • Wang, Y. C. (2015). A Three-Component Trıangular Theory of Hotel Brand Love, Submitted to the Faculty of Tte Graduate College of The Oklahoma State University in Partial Fulfillment of The Requirements for the Degree of Doctor of Phılosophy.
  • Wangenheim, F. V. (2003). Situational Characteristics as Moderators of the Satisfaction-Loyalty Link: an İnvestigation in a Business to Business Context, Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 16, 145-156.
  • Yayla, Ö. (2013). Turistlerin Otel Seçimlerinde Marka Sadakatini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, Ö. (2005) Termal Turizm İşletmelerinde Müşteri Sadakati ve Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yılmaz, T. G. (2019). Marka Aşkını Etkileyen Faktörler İle Marka Aşkının Marka Değeri Üzerindeki Etkisi: Bir Havayolu Şirketi Müşterileri Üzerine Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
There are 105 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Bayram Şahin 0000-0002-1911-9066

Özge Biçer 0000-0003-0777-9646

Publication Date June 16, 2020
Submission Date November 11, 2019
Acceptance Date May 17, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Şahin, B., & Biçer, Ö. (2020). Turistik Tüketicilerde Marka Aşkı ve Marka Sadakati: Otel Müşterileri Örneği. Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 133-147.
AMA Şahin B, Biçer Ö. Turistik Tüketicilerde Marka Aşkı ve Marka Sadakati: Otel Müşterileri Örneği. Turizm Akademik Dergisi. June 2020;7(1):133-147.
Chicago Şahin, Bayram, and Özge Biçer. “Turistik Tüketicilerde Marka Aşkı Ve Marka Sadakati: Otel Müşterileri Örneği”. Turizm Akademik Dergisi 7, no. 1 (June 2020): 133-47.
EndNote Şahin B, Biçer Ö (June 1, 2020) Turistik Tüketicilerde Marka Aşkı ve Marka Sadakati: Otel Müşterileri Örneği. Turizm Akademik Dergisi 7 1 133–147.
IEEE B. Şahin and Ö. Biçer, “Turistik Tüketicilerde Marka Aşkı ve Marka Sadakati: Otel Müşterileri Örneği”, Turizm Akademik Dergisi, vol. 7, no. 1, pp. 133–147, 2020.
ISNAD Şahin, Bayram - Biçer, Özge. “Turistik Tüketicilerde Marka Aşkı Ve Marka Sadakati: Otel Müşterileri Örneği”. Turizm Akademik Dergisi 7/1 (June 2020), 133-147.
JAMA Şahin B, Biçer Ö. Turistik Tüketicilerde Marka Aşkı ve Marka Sadakati: Otel Müşterileri Örneği. Turizm Akademik Dergisi. 2020;7:133–147.
MLA Şahin, Bayram and Özge Biçer. “Turistik Tüketicilerde Marka Aşkı Ve Marka Sadakati: Otel Müşterileri Örneği”. Turizm Akademik Dergisi, vol. 7, no. 1, 2020, pp. 133-47.
Vancouver Şahin B, Biçer Ö. Turistik Tüketicilerde Marka Aşkı ve Marka Sadakati: Otel Müşterileri Örneği. Turizm Akademik Dergisi. 2020;7(1):133-47.