Research Article
BibTex RIS Cite

Turizm Öğrencilerinin Sürdürülebilir Turizme Yönelik Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi: Nitel Bir Araştırma

Year 2020, Volume: 7 Issue: 2, 189 - 201, 22.12.2020

Abstract

Bu araştırma turizm lisans eğitimi alan öğrencilerin sürdürülebilir turizm kavramına yönelik bilişsel yapılarının belirlenmesi amacıyla yürütülmüştür. Araştırma amacına bağlı olarak veriler Manavgat Turizm Fakültesi’nde okuyan 87 öğrenciden kelime ilişkilendirme testi uygulanarak elde edilmiştir. Ulaşılan veriler, MAXQDA 2020 programı yardımı ile analiz edilmiş ve toplamda 183 farklı kelime tespit edilmiştir. Sürdürülebilir turizm ile ilgili kelimeler, çevre, kültür, ekonomi ve yeşil turizm başlıklarında toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre en fazla tekrar edilen kelimeler, kültür, çevre, ekonomi, koruma ve memnuniyet olarak belirlenmiştir. Ayrıca, araştırmadan elde edilen sonuçlar neticesinde öğrencilerin sürdürülebilir turizm ile ilgili bilişsel yapılarının güçlü olduğu söylenebilir.

References

  • Altınay Özdemir, M. (2018). Turizm Öğrencilerinin Boş Zaman ve Rekreasyon Kavramlarına Yönelik Bilişsel Yaklaşımı: Kelime İlişkilendirme Testi, International Journal of Cultural and Social Studies, 4 (1), 219-236.
  • Anctil, A. , & Blanc, D. L. (2016). An educational simulation tool for integrated coastal tourism development in developing countries. Journal of Sustainable Tourism, 24 (5), 783–798.
  • Aranson, L. (1994). Sustainable Tourism Systems: The Example of Sustainable Rural Tourism in Sweeden, Journal of Sustainable Tourism, 2 (1-2) 77-92.
  • Ay, M. (2011). Vocational Higher School Students’ Conceptual Structures of Accounting, Procedia: Social and Behavioral Sciences, 15, 2181-2186.
  • Bahar, M., & Özatlı, N. S. (2003). Kelime İletişim Test Yöntemi ile Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Canlıların Temel Bileşenleri Konusundaki Bilişsel Yapılarının Araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 75-85.
  • Binbaşıoğlu, H., Tuna, A., Özer, N. & Şad, S. N. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Turizm Hakkındaki Bilgi Düzeyleri, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3 (3): 338-349.
  • Choi, H. C., & Sırakaya, E. (2006). Sustainability indicators for managing community tourism, Tourism Management, 27 (6), 1274-1289.
  • Coşkun, E., & Doğan, S. (2019). Turizm işletmeciliği öğrencilerinin cittaslow – yavaş şehir kavramına yönelik bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla incelenmesi, Journal of Tourism Theory and Research, 5 (2), 273-281.
  • Doğan, S., Yücel, G. M. & Güngör, O. (2018). Turizm Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Medyaya Yönelik Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla İncelenmesi, Turizm Akademik Dergisi, 5 (1), 166-176.
  • Duran, E. (2009). Sürdürülebilir turizm kapsamında toplumsal ve kültürel kimliğin korunması: Gökçeada örneği. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ercan, F., Taşdere, A. & Ercan, N. (2010). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Bilişsel Yapının ve Kavramsal Değişimin Gözlenmesi. Türk Fen Eğitim Dergisi , 7 (2), 136-154.
  • Farrell, B. H., & Twining-Ward, I. (2004). Reconceptualizing tourism. Annals of Tourism Research, 31 (2), 274-295.
  • Fırat, A. & Aydın, A. E. (2016). Hedonik ve Faydacı Alışveriş Davranışı Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (43), 1840-1846.
  • Garrod, B. & Fyall, A. (1998). Beyond the rhetoric of sustainable tourism?. Tourism Management, 19 (3), 199-212.
  • Gilbert, J. K., Boulter, C., & Rutherford, M. (1998). Models in Explanations, Part 2, Whose voice? Whose ears? International Journal of Science Education, 20, 187-203.
  • Gkoumas, A. (2019). Evaluating a standart for sustainable tourism through the lenses of local industry. Heliyon, 5, 1-12.
  • Legrand, W., Chen, J. S., & Sloan, P. (2013). Sustainability in the hospitality industry. Principles of Sustainable Operations (2nd ed.), Abingdon, UK: Routledge.
  • Lopez- Sanchez, Y., & Pulido- Fernandez, J. I. (2016). In search of the pro-sustainable tourist: A segmentation based on the tourist ‘sustainable intelligence’. Tourism Management Perspectives, 17, 59-71.
  • Kaslik, E., & Neamtu, M. (2020). Dynamics of a tourism sustainability model with distributed delay. Chaos, Solitons and Fractals, 133, 1-9.
  • Keskin, E., & Örgün, E. (2015). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Sürdürülebilir Turizm Olgusunun Kavramsal Analizi: Ürgüp Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3 (1), 30-40.
  • McGrath, M. G., Lockstone-Binney, L., Ong, F., Wilson-Evered, E., Blaer, M., & Whitelaw, P. (2020). Teaching sustainability in tourism education: a teaching simulation, Journal of Sustainable Tourism, 1-18.
  • Mercan, Ş. O., Özkök, F., & Sünnetçioğlu, S. (2018). Dersler Üniversite Öğrencilerinin Davranış Değişikliğinde Etkili Oluyor Mu? Sürdürülebilir Turizm Ve Eko-Turizm Dersleri Üzerine Bir Araştırma, Fourth Sarajevo International Conference, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina
  • Nelson, J. G., Butler, R., & Wall, G. (1993). Tourism and sustainable development: Monitoring, planning, managing. Waterloo, Ont: University of Waterloo.
  • Özatlı, N. S. & Bahar, M. (2010). Öğrencilerin Boşaltım Sistemi Konusundaki Bilişsel Yapılarının Yeni Teknikler İle Ortaya Konması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10 (2), 9-26.
  • Paliç Sadoğlu, G. (2016). The Cognitive Structures of Turkish Pre-servise Teachers in Relation to the Concept of Light, Universal Journal of Educational Research, 4 (9), 2181-2190.
  • Prayag, G., Dookhony-RAmphul, K., & Maryeven, M. (2010). Hotel development and tourism impacts, in Mauritius: Hoteliers’ perspectives on sustainable tourism. Development Southern Africa, 27 (5), 697-712.
  • Ritchie, J. R., & Crouch, G. I. (2003). The competative destination: A sustainable tourism perspective. Wallingford: Cabi Publishing.
  • Shafiee, S., Ghatari, A. R., Hasanzadeh, A., & Jahanyan, S. (2019). Developing a model for sustainable smart tourism destinations: A systematic review, Tourism Management Perspectives, 31, 287-300.
  • Sezgin, M., & Karaman, A. (2008). Turistik destinasyon çerçevesinde sürdürülebilir turizm yönetimi ve pazarlaması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 413-428.
  • Şimşek, M. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Coğrafi Bilgi Sistemleri (Cbs) Konusundaki Bilişsel Yapılarının ve Alternatif Kavramlarının Kelime İlişkilendirmesi Testi İle Belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies, 1(1), 6475.
  • UN (2015). Sustainable delepment goals. http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/ Erişim tarihi: 30.05.2020
  • UNEP (2013). Green economy and trade – Trends, challenges and oppurtunities, https://scholar.google.com/scholar Erişim tarihi: 12.06.2020.
Year 2020, Volume: 7 Issue: 2, 189 - 201, 22.12.2020

Abstract

References

  • Altınay Özdemir, M. (2018). Turizm Öğrencilerinin Boş Zaman ve Rekreasyon Kavramlarına Yönelik Bilişsel Yaklaşımı: Kelime İlişkilendirme Testi, International Journal of Cultural and Social Studies, 4 (1), 219-236.
  • Anctil, A. , & Blanc, D. L. (2016). An educational simulation tool for integrated coastal tourism development in developing countries. Journal of Sustainable Tourism, 24 (5), 783–798.
  • Aranson, L. (1994). Sustainable Tourism Systems: The Example of Sustainable Rural Tourism in Sweeden, Journal of Sustainable Tourism, 2 (1-2) 77-92.
  • Ay, M. (2011). Vocational Higher School Students’ Conceptual Structures of Accounting, Procedia: Social and Behavioral Sciences, 15, 2181-2186.
  • Bahar, M., & Özatlı, N. S. (2003). Kelime İletişim Test Yöntemi ile Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Canlıların Temel Bileşenleri Konusundaki Bilişsel Yapılarının Araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 75-85.
  • Binbaşıoğlu, H., Tuna, A., Özer, N. & Şad, S. N. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Turizm Hakkındaki Bilgi Düzeyleri, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3 (3): 338-349.
  • Choi, H. C., & Sırakaya, E. (2006). Sustainability indicators for managing community tourism, Tourism Management, 27 (6), 1274-1289.
  • Coşkun, E., & Doğan, S. (2019). Turizm işletmeciliği öğrencilerinin cittaslow – yavaş şehir kavramına yönelik bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla incelenmesi, Journal of Tourism Theory and Research, 5 (2), 273-281.
  • Doğan, S., Yücel, G. M. & Güngör, O. (2018). Turizm Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Medyaya Yönelik Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla İncelenmesi, Turizm Akademik Dergisi, 5 (1), 166-176.
  • Duran, E. (2009). Sürdürülebilir turizm kapsamında toplumsal ve kültürel kimliğin korunması: Gökçeada örneği. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ercan, F., Taşdere, A. & Ercan, N. (2010). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Bilişsel Yapının ve Kavramsal Değişimin Gözlenmesi. Türk Fen Eğitim Dergisi , 7 (2), 136-154.
  • Farrell, B. H., & Twining-Ward, I. (2004). Reconceptualizing tourism. Annals of Tourism Research, 31 (2), 274-295.
  • Fırat, A. & Aydın, A. E. (2016). Hedonik ve Faydacı Alışveriş Davranışı Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (43), 1840-1846.
  • Garrod, B. & Fyall, A. (1998). Beyond the rhetoric of sustainable tourism?. Tourism Management, 19 (3), 199-212.
  • Gilbert, J. K., Boulter, C., & Rutherford, M. (1998). Models in Explanations, Part 2, Whose voice? Whose ears? International Journal of Science Education, 20, 187-203.
  • Gkoumas, A. (2019). Evaluating a standart for sustainable tourism through the lenses of local industry. Heliyon, 5, 1-12.
  • Legrand, W., Chen, J. S., & Sloan, P. (2013). Sustainability in the hospitality industry. Principles of Sustainable Operations (2nd ed.), Abingdon, UK: Routledge.
  • Lopez- Sanchez, Y., & Pulido- Fernandez, J. I. (2016). In search of the pro-sustainable tourist: A segmentation based on the tourist ‘sustainable intelligence’. Tourism Management Perspectives, 17, 59-71.
  • Kaslik, E., & Neamtu, M. (2020). Dynamics of a tourism sustainability model with distributed delay. Chaos, Solitons and Fractals, 133, 1-9.
  • Keskin, E., & Örgün, E. (2015). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Sürdürülebilir Turizm Olgusunun Kavramsal Analizi: Ürgüp Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3 (1), 30-40.
  • McGrath, M. G., Lockstone-Binney, L., Ong, F., Wilson-Evered, E., Blaer, M., & Whitelaw, P. (2020). Teaching sustainability in tourism education: a teaching simulation, Journal of Sustainable Tourism, 1-18.
  • Mercan, Ş. O., Özkök, F., & Sünnetçioğlu, S. (2018). Dersler Üniversite Öğrencilerinin Davranış Değişikliğinde Etkili Oluyor Mu? Sürdürülebilir Turizm Ve Eko-Turizm Dersleri Üzerine Bir Araştırma, Fourth Sarajevo International Conference, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina
  • Nelson, J. G., Butler, R., & Wall, G. (1993). Tourism and sustainable development: Monitoring, planning, managing. Waterloo, Ont: University of Waterloo.
  • Özatlı, N. S. & Bahar, M. (2010). Öğrencilerin Boşaltım Sistemi Konusundaki Bilişsel Yapılarının Yeni Teknikler İle Ortaya Konması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10 (2), 9-26.
  • Paliç Sadoğlu, G. (2016). The Cognitive Structures of Turkish Pre-servise Teachers in Relation to the Concept of Light, Universal Journal of Educational Research, 4 (9), 2181-2190.
  • Prayag, G., Dookhony-RAmphul, K., & Maryeven, M. (2010). Hotel development and tourism impacts, in Mauritius: Hoteliers’ perspectives on sustainable tourism. Development Southern Africa, 27 (5), 697-712.
  • Ritchie, J. R., & Crouch, G. I. (2003). The competative destination: A sustainable tourism perspective. Wallingford: Cabi Publishing.
  • Shafiee, S., Ghatari, A. R., Hasanzadeh, A., & Jahanyan, S. (2019). Developing a model for sustainable smart tourism destinations: A systematic review, Tourism Management Perspectives, 31, 287-300.
  • Sezgin, M., & Karaman, A. (2008). Turistik destinasyon çerçevesinde sürdürülebilir turizm yönetimi ve pazarlaması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 413-428.
  • Şimşek, M. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Coğrafi Bilgi Sistemleri (Cbs) Konusundaki Bilişsel Yapılarının ve Alternatif Kavramlarının Kelime İlişkilendirmesi Testi İle Belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies, 1(1), 6475.
  • UN (2015). Sustainable delepment goals. http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/ Erişim tarihi: 30.05.2020
  • UNEP (2013). Green economy and trade – Trends, challenges and oppurtunities, https://scholar.google.com/scholar Erişim tarihi: 12.06.2020.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Özgür Yayla 0000-0001-7124-9311

Publication Date December 22, 2020
Submission Date July 27, 2020
Acceptance Date October 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Yayla, Ö. (2020). Turizm Öğrencilerinin Sürdürülebilir Turizme Yönelik Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi: Nitel Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi, 7(2), 189-201.
AMA Yayla Ö. Turizm Öğrencilerinin Sürdürülebilir Turizme Yönelik Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi: Nitel Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi. December 2020;7(2):189-201.
Chicago Yayla, Özgür. “Turizm Öğrencilerinin Sürdürülebilir Turizme Yönelik Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi: Nitel Bir Araştırma”. Turizm Akademik Dergisi 7, no. 2 (December 2020): 189-201.
EndNote Yayla Ö (December 1, 2020) Turizm Öğrencilerinin Sürdürülebilir Turizme Yönelik Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi: Nitel Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi 7 2 189–201.
IEEE Ö. Yayla, “Turizm Öğrencilerinin Sürdürülebilir Turizme Yönelik Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi: Nitel Bir Araştırma”, Turizm Akademik Dergisi, vol. 7, no. 2, pp. 189–201, 2020.
ISNAD Yayla, Özgür. “Turizm Öğrencilerinin Sürdürülebilir Turizme Yönelik Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi: Nitel Bir Araştırma”. Turizm Akademik Dergisi 7/2 (December 2020), 189-201.
JAMA Yayla Ö. Turizm Öğrencilerinin Sürdürülebilir Turizme Yönelik Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi: Nitel Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi. 2020;7:189–201.
MLA Yayla, Özgür. “Turizm Öğrencilerinin Sürdürülebilir Turizme Yönelik Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi: Nitel Bir Araştırma”. Turizm Akademik Dergisi, vol. 7, no. 2, 2020, pp. 189-01.
Vancouver Yayla Ö. Turizm Öğrencilerinin Sürdürülebilir Turizme Yönelik Bilişsel Yapılarının Belirlenmesi: Nitel Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi. 2020;7(2):189-201.