Covid-19 sürecinde turistik seyahat risk algısı ve hijyen-güvenlik algısının değerlendirilmesi
Yıl 2020,
Cilt: 2 Sayı: 2, 78 - 83, 31.12.2020
Öznur Çetinkaya
,
Yağmur Özer
,
Gizem Kandemir Altunel
Öz
Turizm talebinin ve turist davranışlarının değişken yapısı küresel olarak gerçekleşen olaylardan çok çabuk etkilenebilmektedir. Covid-19 salgınıyla beraber turizm sektöründe meydana gelen belirsizlik turistik ürünün tüketici ile buluşması açısından belirsizlikleri beraberinde getirmiştir. Bu durum aynı zamanda talebin düşmesine sebebiyet verirken, turist davranışları da merak konusu olmuştur. Çalışmanın amacı Covid-19 sürecinde değişen seyahat koşullarıyla beraber ortaya çıkan kısıtlamalar ve düzenlemeler doğrultusunda turistlerin seyahatlerinde oluşan risk, hijyen ve güvenlik algılarının ortaya konulmasıdır. Bu çalışmada; Türkiye’de Covid-19 sürecinde turistik seyahat risk algısı ve hijyen güvenlik algısının değerlendirilmesi yapılmıştır. Araştırma kapsamında uygulanan ankete 1152 kişi katılım göstermiş ve turistlerin Covid-19 salgını ile birlikte seyahat risk algılarına ve hijyen güvenlik algılarına ilişkin aritmetik ortalama değerlerinin yüksek düzeyde olduğu (3.95; 4.64) ve bu algıların demografik verilere göre değişmediği görülmektedir.
Kaynakça
- Alaeddinoğlu, F. & Rol, S. (2020). Covid-19 Pandemisi ve Turizm Üzerindeki Etkileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 233-258.
- Aydın, B. & Doğan, M. (2020). Yeni Koronavirüs (COVID-19) Pandemisinin Turistik Tüketici Davranışları ve Türkiye Turizmi Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 6(1), 93-115.
- Baştürk, S., & Taştepe, M. (2013). Evren ve Ömeklem. İçinde, S. Baştürk (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (ss. 129- 159), Vize Yayıncılık, Ankara.
- Cahyanto, I., Wiblishauser, M., Pennington-Gray, L., & Schroeder, A. (2016). The dynamics of travel avoidance: The case of Ebola in the U.S. Tourism Management Perspectives, 20, 195–203.
- Cooper, M. (2008). Japanese Tourism and the SARS Epidemic of 2003. Journal of Travel and Tourism Marketing, 19(2–3), 117–131.
- Çakıroğlu, K.I., Pirtini, S. & Çengel, Ö. (2020). Covid-19 Sürecinde Ve Post-Pandemi Döneminde Yaşam Tarzı Açısından Tüketici Davranışlarının Değişen Eğilimi Üzerine Kavramsal Bir Çalışma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37-Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı), 81-103.
- Çevik-Tekin, İ. (2020). Pandemi Sürecinde Değişen Tüketici Davranışları. Business and Management Studies: An International Journal, 8(2), 2331-2347.
- ECDC, (2020). COVID-19 Situation Update Worldwide https://www.ecdc.europa. eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases, Erişim Tarihi: 26.10.2020.
- Gümüş, A. & Hacıevliyagil, N. (2020). Covid-19 Salgın Hastalığının Borsaya Etkisi: Turizm ve Ulaştırma Endeksleri Üzerine Bir Uygulama. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 11(1), 76-98.
- Haque, T. H., & Haque, M. O. (2018). The swine flu and its impacts on tourism in Brunei. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 92–101.
- İbiş, S. (2020). Covid-19 Salgınının Seyahat Acentaları Üzerine Etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-98.
- Joo, H., Maskery, B. A., Berro, A. D., Rotz, L. D., Lee, Y. K., & Brown, C. M. (2019). Economic Impact of the 2015 MERS Outbreak on the Republic of Korea’s Tourism-Related Industries. Health Security, 17(2), 100–108.
- Kongoley-Mih, P. S. (2014). The Impact of Ebola on the Tourism and Hospitality Industry in Sierra Leone. International Journal of Scientific and Research Publications, 5(12), 542–550.
- Law, R. (2006). The perceived impact of risks on travel decisions. International Journal of Tourism Research, 8, 289–300.
- Nazneen, S., X. Hong & Ud Din, N. (2020). COVID-19 crises and tourist travel risk perceptions. SSRN Electronic Journal, SSRN: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3592321.
- Reisinger, Y., & Mavondo, F. (2005). Travel anxiety and intentions to travel internationally: Implication of travel risk perception. Journal of Travel Research, 43(3), 212–222.
- Roehl, W., & Fesenmaier, D. (1992). Risk Perceptions and Pleasure Travel: An Exploratory Analysis. Journal of Travel Research, 30(4), 17-26.
- Sağlık Bakanlığı, (2020a). Yeni Koronavirüs Hastalığı Nedir? https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/covid-19-yeni-koronavirushastaligi-nedir, Erişim Tarihi: 28.05.2020.
- Sağlık Bakanlığı, (2020b). Covid-19 Durum Raporu, https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/, Erişim Tarihi: 16.10.2020.
- Sürme, M. (2020). Turizm ve Kovid-19. İksad Yayın Evi, Ankara.
- Tsaur, S. H., Tzeng, G. H., & Wang, K. C. (1997). Evaluating tourist risks from fuzzy perspectives. Annals of Tourism Research, 24(4), 796–812.
- Türkiye Turizm Tanıtım Geliştirme Ajansı, (2020). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kontrollü Normalleşme Süreci Genelgeleri, https://www.tga.gov.tr/t-c-kultur-ve-turizm-bakanligikontrollu-normallesme-sureci-genelgeleri/, Erişim Tarihi: 26.05.2020.
- Yang, Y., Zhang, H., & Chen, X. (2020). Coronavirus pandemic and tourism: Dynamic stochastic general equilibrium modeling of infectious disease outbreak. Annals of Tourism Research, 83.
- Yu, M., Li, Z., Yu, Z., He, J., & Zhou, J. (2020). Communication related health crisis on social media: a case of COVID-19 outbreak. Current Issues in Tourism, 1-7.
- Wen, Z., Huimin, G., & Kavanaugh, R. R. (2005). The impacts of SARS on the consumer behaviour of Chinese domestic tourists. Current Issues in Tourism, 8(1), 22–38.
- Wen, J., Kozak, M., Yang, S., & Liu, F. (2020). COVID-19: Potential Effects on Chinese Citizens’ Lifestyle and Travel. Tourism Review (ahead of print).
- WHO, (2020). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard, https://covid19.who.int, Erişim Tarihi: 28.10.2020.
Evaluation of touristic travel risk perception and hygiene-safety perception in the Covid-19 process
Yıl 2020,
Cilt: 2 Sayı: 2, 78 - 83, 31.12.2020
Öznur Çetinkaya
,
Yağmur Özer
,
Gizem Kandemir Altunel
Öz
The dynamic nature of tourism demand and tourist behavior can be quickly affected by global events. The uncertainty that occurred in the tourism sector with the Covid-19 outbreak brought along uncertainties in terms of meeting the tourist product with the consumer. While this situation also caused a decrease in demand, tourist behavior has also been a matter of curiosity. The aim of the study is to reveal the risk, hygiene and safety perceptions of tourists in their travels in line with the restrictions and regulations that arise with the changing travel conditions during the Covid-19 process. In this study; touristic travel risk perception and hygiene-safety perception in the Covid-19 process was evaluated. 1152 people participated in the survey conducted within the scope of the research, and it was observed that with the Covid-19 outbreak, the arithmetic mean values of the travel risk perceptions and hygiene-safety perceptions of tourists are high and these perceptions do not change according to demographic data.
Kaynakça
- Alaeddinoğlu, F. & Rol, S. (2020). Covid-19 Pandemisi ve Turizm Üzerindeki Etkileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 233-258.
- Aydın, B. & Doğan, M. (2020). Yeni Koronavirüs (COVID-19) Pandemisinin Turistik Tüketici Davranışları ve Türkiye Turizmi Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 6(1), 93-115.
- Baştürk, S., & Taştepe, M. (2013). Evren ve Ömeklem. İçinde, S. Baştürk (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (ss. 129- 159), Vize Yayıncılık, Ankara.
- Cahyanto, I., Wiblishauser, M., Pennington-Gray, L., & Schroeder, A. (2016). The dynamics of travel avoidance: The case of Ebola in the U.S. Tourism Management Perspectives, 20, 195–203.
- Cooper, M. (2008). Japanese Tourism and the SARS Epidemic of 2003. Journal of Travel and Tourism Marketing, 19(2–3), 117–131.
- Çakıroğlu, K.I., Pirtini, S. & Çengel, Ö. (2020). Covid-19 Sürecinde Ve Post-Pandemi Döneminde Yaşam Tarzı Açısından Tüketici Davranışlarının Değişen Eğilimi Üzerine Kavramsal Bir Çalışma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37-Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı), 81-103.
- Çevik-Tekin, İ. (2020). Pandemi Sürecinde Değişen Tüketici Davranışları. Business and Management Studies: An International Journal, 8(2), 2331-2347.
- ECDC, (2020). COVID-19 Situation Update Worldwide https://www.ecdc.europa. eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases, Erişim Tarihi: 26.10.2020.
- Gümüş, A. & Hacıevliyagil, N. (2020). Covid-19 Salgın Hastalığının Borsaya Etkisi: Turizm ve Ulaştırma Endeksleri Üzerine Bir Uygulama. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 11(1), 76-98.
- Haque, T. H., & Haque, M. O. (2018). The swine flu and its impacts on tourism in Brunei. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 92–101.
- İbiş, S. (2020). Covid-19 Salgınının Seyahat Acentaları Üzerine Etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-98.
- Joo, H., Maskery, B. A., Berro, A. D., Rotz, L. D., Lee, Y. K., & Brown, C. M. (2019). Economic Impact of the 2015 MERS Outbreak on the Republic of Korea’s Tourism-Related Industries. Health Security, 17(2), 100–108.
- Kongoley-Mih, P. S. (2014). The Impact of Ebola on the Tourism and Hospitality Industry in Sierra Leone. International Journal of Scientific and Research Publications, 5(12), 542–550.
- Law, R. (2006). The perceived impact of risks on travel decisions. International Journal of Tourism Research, 8, 289–300.
- Nazneen, S., X. Hong & Ud Din, N. (2020). COVID-19 crises and tourist travel risk perceptions. SSRN Electronic Journal, SSRN: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3592321.
- Reisinger, Y., & Mavondo, F. (2005). Travel anxiety and intentions to travel internationally: Implication of travel risk perception. Journal of Travel Research, 43(3), 212–222.
- Roehl, W., & Fesenmaier, D. (1992). Risk Perceptions and Pleasure Travel: An Exploratory Analysis. Journal of Travel Research, 30(4), 17-26.
- Sağlık Bakanlığı, (2020a). Yeni Koronavirüs Hastalığı Nedir? https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/covid-19-yeni-koronavirushastaligi-nedir, Erişim Tarihi: 28.05.2020.
- Sağlık Bakanlığı, (2020b). Covid-19 Durum Raporu, https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/, Erişim Tarihi: 16.10.2020.
- Sürme, M. (2020). Turizm ve Kovid-19. İksad Yayın Evi, Ankara.
- Tsaur, S. H., Tzeng, G. H., & Wang, K. C. (1997). Evaluating tourist risks from fuzzy perspectives. Annals of Tourism Research, 24(4), 796–812.
- Türkiye Turizm Tanıtım Geliştirme Ajansı, (2020). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kontrollü Normalleşme Süreci Genelgeleri, https://www.tga.gov.tr/t-c-kultur-ve-turizm-bakanligikontrollu-normallesme-sureci-genelgeleri/, Erişim Tarihi: 26.05.2020.
- Yang, Y., Zhang, H., & Chen, X. (2020). Coronavirus pandemic and tourism: Dynamic stochastic general equilibrium modeling of infectious disease outbreak. Annals of Tourism Research, 83.
- Yu, M., Li, Z., Yu, Z., He, J., & Zhou, J. (2020). Communication related health crisis on social media: a case of COVID-19 outbreak. Current Issues in Tourism, 1-7.
- Wen, Z., Huimin, G., & Kavanaugh, R. R. (2005). The impacts of SARS on the consumer behaviour of Chinese domestic tourists. Current Issues in Tourism, 8(1), 22–38.
- Wen, J., Kozak, M., Yang, S., & Liu, F. (2020). COVID-19: Potential Effects on Chinese Citizens’ Lifestyle and Travel. Tourism Review (ahead of print).
- WHO, (2020). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard, https://covid19.who.int, Erişim Tarihi: 28.10.2020.