Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, , 180 - 193, 30.06.2023
https://doi.org/10.17066/tpdrd.1210122ey

Abstract

References

  • Abu Al Rub, M. (2018). Effectiveness of a training program based on psychodrama in improving social competence in students with learning disabilities. JEPS, 12(1), 40-57.
  • Agten, J. (2019). Bibliodrama: introducing stories from narrative traditions in the development of young people’s life orientation. EducSci, 9(2):107. https://doi.org/10.3390/educsci9020107
  • Aktaş, S. (2014). Ebelere verilen empati eğitiminin doğumda anne memnuniyetine etkisi [The effect of empathy training given to midwives on maternal satisfaction at birth] (Publication No: 379391) [Doctoral dissertation, Atatürk University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Altınkılıç, S, Ateşçi, F., & Toker Uğurlu, T. (2020). Fibromiyalji Sendromu Tanılı Kadınlarda Psikodrama Grup Terapisinin Ağrı, Depresyon ve Yaşam Doyumu Üzerine Etkileri. [The Effects of Psychodrama Group Therapy on Pain, Depression and Life Satisfaction in Women with Fibromyalgia Syndrome] Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 2153-2164. https://doi.org/10.17755/esosder.671003
  • Axline, V. (2020). Oyun terapisi [Play Therapy] (M. Baydoğan, Trans.). Panama.
  • Aytan Erdoğan, Ş. (2010). Travma yaşantısı olan üniversite öğrencilerinin baş etme becerilerini geliştirmede psikodramanın etkisi [The effect of psychodrama on developing the coping skills of university students with trauma experiences.] (Publication No:279862) [Master dissertation, Marmara University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Bakalım, O., Yörük, C & Şensoy, G. (2018). Psikodrama grup yaşantısının rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinin öz-duyarlık düzeylerine etkisi [The effect of psychodrama group experience on the self-compassion levels of guidance and psychological counseling students.]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 949-968. https://doi.org/10.17755/esosder.331543
  • Bal P. N., & Şener Ö. (2015). Psikosomatik Hastalıkların İyileştirilmesinde Psikodramanın Etkisi [The Effect of Psychodrama on the Healing of Psychosomatic Diseases]. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2015) 310-323.
  • Blatner, A. (1993). Psikodrama ile İletişim Dünyamıza Adımlar. [Communication with Psychodrama Steps to Our World]. (G. Akçay, Trans.). Grup Psikoterapileri Derneği.
  • Blatner, A. (2002). Psikodramanın Temelleri [Foundations of Psychodrama]. (G. Şen, Trans.). Sistem Yayıncılık. Chae, S. E., & Kim, S. J. (2017) Group Psychodrama for Korean College Students. Journal of College Student Psychotherapy, 31(1), 59-70. https://doi.org/10.1080/87568225.2016.1239512
  • Chung, S. F. (2013). A review of psychodrama and group process. International Journal of Social Work and Human Services Practice, 1(2), 105-114. https://doi.org/10.13189/ijrh.2013.010204 Creekmore, N., & Madan, A. (1981). The use of sociodrama as a therapeutic technique with behavior disordered children. Behavioral Disorders, 7(1), 28–33.
  • Carbonell, D. M., & Parteleno-Barehmi, C. (1999). Psychodrama groups for girls coping with trauma. International Journal of Group Psychotherapy, 49, 285–306.
  • Carroll, J., & Howieson, N. (1978). Psychodrama as a Personal Growth Experience: A programme for teacher trainees. Australian Journal of Teacher Education, 3(1), 30- 43.
  • Cruz A., Sales C., Alves P., & Moita G. (2018). The core techniques of Morenian Psychodrama: a systematic review of literature. Front. Psychol. 9, 1263. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01263
  • Çetinkaya Yıldız, E., Derin, S., & Boran, M. (2018). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Psikolojik Danışma ve Rehberlik İhtiyaçları [Psychological Counseling and Guidance Needs of Secondary and High School Students]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 57-84. https://doi.org/10.21764/maeuefd.397273
  • Çınar, Ç. (2011). Lise son sınıf öğrencilerinin meslek seçimi kararlarında benlik algısının önemi [The importance of self-perception in the career choice decisions of high school seniors] (Publication No:296663) [Master dissertation, Maltepe University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Çiçek, A. (2019). 7-14 Yaş Otizmli Bireylerde Psikodramanın Etkinliğinin İncelenmesi [Investigation of the Efficiency of Psychodrama in Individuals aged 7-14 with Autism] (Publication No: 648173) [Master dissertation, Haliç University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Dahlan, S., Idris, E., & Susanto, E. (2020). Improve Student Career Certainty Using Self-Information: A Career Counseling in the School. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(6), 1480-1494. https://orcid.org/0000-0002-3520-0251
  • Doğan, T. (2012). Sağlıklı duygusal ilişkiler geliştirmede psikodramanın rolü: Bir olgu sunumu [The role of psychodrama in developing healthy emotional relationships: A case report]. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 49-60.
  • Doğaner, İ. (1996). Sociometric psychodramatic group psychotherapy with bipolar patients [Psychodrama proficiency dissertation, Dr. Abdülkadir Özbek Psychodrama Institute]. http://www.izmirevlilikterapisi.com/files/1996PDTezi.pdf
  • Dorothea, G. (2016). Effectiveness of psychodrama group therapy on pupils with mathematics anxiety. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 1– 19. https://doi.org/10.1007/s11620‐015‐0299‐4.
  • Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve psikodrama [Sociometry and psychodrama]. (2nd ed.). Sistem Yayıncılık.
  • Durmuş, T. (2019). Üniversite öğrencilerinin öfke yönetimine psikodramanın etkisi [The effect of psychodrama on anger management of university students] (Publication No:560350) [Master dissertation, Ege University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Ersever, O. (1994). Psikodrama ile Sözsüz İletişim Teknikleri Kullanılan Encounter Gruplarının Karşılaştırılması [Comparison of Encounter Groups Using Psychodrama and Nonverbal Communication Techniques]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(6), 103-107.
  • Farmer, C., & Geller, M. (2005). The integration of psychodrama with Bowen’s theories in couple’s therapy. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama and Sociometry, 58(2), 70–85.
  • Girgin Büyükbayraktar, Ç., Bozgeyikli, H., & Kesici, Ş. (2018). Gençlerin psikolojik ihtiyaçları nelerdir? [What are the psychological needs of young people?]. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(8), 11-26. https://doi.org/10.26466/opus.395945
  • Gezgin, M. (2019). Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım ve Psikodrama Uygulaması Temelli Arabuluculuk Eğitim Programı’nın, Arabulucuların Becerileri Üzerindeki Etkileri [The Effects of the Cognitive-Behavioral Approach and Psychodrama Based Mediation Training Program on the Skills of the Mediators] (Publication No: 596513) [Doctoral dissertation, Dokuz Eylül University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Gökkaya, F., & Özdel, O. (2016) Rehber öğretmenlerin mesleksel tükenmişliğini azaltmada psikodramanın etkinliği [The effectiveness of psychodrama in reducing the professional burnout of counselors]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17,354-361.
  • Gökler, B. (1998). Psikodrama Yoluyla Tedavi Gören Bir Ergen Grubunun Süreç Analizinde Simgelerin Kullanımı. [The Use of Symbols in the Process Analysis of a Group of Adolescents Treated by Psychodrama]. [Psychodrama proficiency dissertation, Dr. Abdülkadir Özbek Psychodrama Institute].
  • Göveç Taşpınar, N. (2014). Psikodrama ve bilişsel davranışçı terapi yöntemi ile grup çalışmasının sınav kaygısı yaşayan öğrencilerin kaygıları üzerindeki etkilerinin karşılaştırılması [Comparison of the effects of psychodrama and cognitive behavioral therapy method and group work on the anxiety of students with test anxiety] (Publication No:417726) [Master dissertation, Hasan Kalyoncu University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Grant, K. L., Springer, S. I., Tuttle, M., & Reno, M. (2021). Small-group counseling intervention to support career exploration of rural middle school students. Journal for Specialists in Group Work, 46(1), 108–127. https://doi.org/10.1080/01933922.2020.1856254
  • Gündüz, G. (1996). Yetiştirme yurdunda yaşayan 12-18 yaş arası kız çocuklarının psikodrama öncesi ve sonrası kişilik özelliklerinin ve sosyal uyumlarının karşılaştırılması [Comparison of personality traits and social adaptation of girls aged 12-18 living in orphanages before and after psychodrama] (Publication No:54836) [Master dissertation, Uludağ University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Gürgan U (2006). Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Öğrencilerinin Yılmazlık Düzeylerine Etkisi [The Effect of Group Counseling on University Students' Resilience Levels] (Publication No:205194) [Doctoral dissertation, Ankara University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Gürgan, U. (2020). The Effect of Psychodrama Integrated Psycho-Education Program on Resilience and Divorce Adjustment of Children of Divorced Families. World Journal of Education, 10(1), 56-68.
  • Hamamcı, Z. (2002). Bilişsel davranışçı yaklaşımla bütünleştirilmiş psikodrama uygulamasının kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar ve temel inançlar üzerine etkisi [The effect of psychodrama application integrated with cognitive behavioral approach on cognitive distortions and basic beliefs about interpersonal relationships] (Publication No:117647) [Doctoral dissertation, Ankara University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Holmes, P., Karp, M., & Watson, M. (Eds.). (2013). Moreno'dan bu yana psikodrama [Psychodrama since Moreno]. Nobel (Original work published 1994).
  • Imholz, S. (2008). The therapeutic stage encounters the virtual world. Thinking Skills and Creativity, 3(1), 47–52. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2008.02.001
  • Işiker, G. B. ve Fırıncı, M. (2008). Terapide psikodrama ve resmin kullanılmasının savunma tarzları ve sosyal ilişkiler ağı üzerine etkileri [The effects of using psychodrama and painting in therapy on defense styles and social networks]. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 69-80.
  • İren Akbiyik, D., Soygür, H., & Karabulut, E. (2012). Psiko-onkoloji ve aile hekimliğinde ruh sağlığını güçlendirme: Sosyal destek algısı ve psikodrama grup terapisi uygulamaları [Strengthening mental health in psycho-oncology and family practice: Perceived social support and psychodrama group psychotherapy]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13(3), 205–209.
  • Kalkan Oğuzhanoğlu N, & Özdel, O. (2005). Yaşlılık, huzurevi ve yaşam yolculukları bir psikodrama grup çalışması [A psychodrama group work on old age, nursing home and life journeys]. Türk Psikiyatri Dergisi, 16:124-132.
  • Karadağ, F., Kalkan Oğuzhanoğlu, N., Özdel, O., Ergin, Ş. & Kaçar, N. (2010). Psöriyazis hastalarında psikodrama: stres ve stresle baş etme [Psychodrama in psoriasis patients: stress and coping with it]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11(3), 220-227.
  • Karataş, Z. (2008). Bilişsel davranışsal teknikler ile psikodrama teknikleri kullanılarak yapılan grupla psikolojik danışma uygulamalarının ergenlerde saldırganlığı azaltmadaki etkilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi [Comparative analysis of the effects of group counseling practices using cognitive behavioral techniques and psychodrama techniques on reducing aggression in adolescents.] (Publication No:226054) [Doctoral dissertation, Mersin University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Karataş, Z. (2011). Psikodrama teknikleri kullanılarak yapılan grup uygulamasının ergenlerin çatışma çözme becerilerine etkisinin incelenmesi [Investigation of the effect of group practice using psychodrama techniques on adolescents' conflict resolution skills]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 601-614.
  • Karataş, Z. (2014). Psikodrama uygulamasının üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş ve umutsuzlukları üzerindeki etkisi [The effect of psychodrama application on the subjective well-being and hopelessness of university students]. Eğitim ve Bilim, 39(173), 118-128.
  • Karataş, Z., & Gökçakan, Z. (2009). A comparative investigation of the effects of cognitive-behavioral group practices and psychodrama on adolescent aggression. Educational Sciences: Theory & Practice, 9(3), 1441–1452
  • Karp, M. (2013). Psikodramaya Giriş (A.Büke & Ş. Türkdalı, Trans.). In M. Karp, P. Holmes, & K. Bradshaw Tauvon (Ed.) Psikodrama Rehberi [The Handbook of Psychodrama] (pp. 3-13). Nobel. Katmer, A.N., Demir, R., Çekiç, A. & Hamamcı, Z. (2020). The Effect of Psychodrama on Subjective Well-Being and Trait Anxiety. Journal of Educational, 6(2), 269-286 https://doi.org/10.5296/jei.v6i2.17600
  • Kellermann, P. F. (2013a). Tanımlama. (Y. Kaptan, Trans.). In B. Gökler, I. G. Danışman, A. M. Aktaş (Trans. Ed.) Psikodramaya derinlemesine bir bakış: Psikodramanın terapötik yönleri [Focus on Psychodrama The Therapeutic Aspects of Psychodrama] (pp. 17-32). Nobel Akademik.
  • Kellermann, P.F. (2013b). Psikodramatist. (A. Atlı Özbaş, Trans.). Psikodramaya derinlemesine bir bakış: Psikodramanın terapötik yönleri [Focus on Psychodrama The Therapeutic Aspects of Psychodrama] (pp. 45-57). Nobel Akademik.
  • Kılıç, M. (2019). Psikodrama grup terapisinin eş bağımlıların psikopatolojileri, stresle başa çıkma biçimleri, benlik saygıları, algılanan sosyal destek ve eş bağımlılığa etkisi [The effect of psychodrama group therapy on the psychopathology of co-dependents, coping styles, self-esteem, perceived social support and co-dependence]. (Publication No:601777) [Doctoral dissertation, Ege University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Kipper, D. A., & Ritchie, T. D. (2003).The effectiveness of psychodramatic techniques: A meta-analysis. Group Dynamics: Theory, Research and Practice,7, 13–25. Konopik D. A, & Cheung M. (2013). Psychodrama as a social work modality. Social Work, 58(1):9–20. https://doi.org/10.1093/sw/sws054
  • Konuk, M. (2020). Umut odaklı kariyer gelişimi modeline dayalı psikoeğitim programının üniversite öğrencilerinin umut ve kariyer geleceği düzeylerine etkisi [The effect of the psychoeducation program based on the hope-oriented career development model on the hope and career future levels of university students.] (Publication No:657337 ) [Doctoral dissertation, Ankara University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Lambie, I., Robson, M., & Simmonds, L. (1997). Embedding psychodrama in a wilderness group program for adolescent sex offenders. Journal of Offender Rehabilitation, 26(1–2), 89–107.
  • Liberali, R., & Grosseman, S. (2015). Use of Psychodrama in medicine in Brazil: a review of the literature. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 19(54), 561-571. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0524
  • Maya, J., Jiménez, L., Lorence, B., Del Moral, G., & Hidalgo, V. (2020). Scene-Based Psychodramatic Family Therapy With Troubled Adolescents and Parents: A Pilot Study. Family process, 59(1), 111–126. https://doi.org/10.1111/famp.12401
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation] (S. Turan, Trans. Ed.). Nobel (Original work published 2009). Moreno, J.J. (1963). Sosyometrinin temelleri. [Fundamentals of sociometry]. (N.Ş. Kösemihal, Trans.). İstanbul Matbaası.
  • Naar, R. (2007). Grup Psikoterapisine İlk Adım. [First Step to Group Psychotherapy] (N.H.Şahin, Trans.). İmge Kitapevi.
  • Okur-Berberoglu, E. (2017). Outdoor Experiential Environmental Education: An AdultCentred Intervention for the Affective Domain. International Electronic Journal of Environmental Education, 7 (1), 34-58.
  • Orkibi, H. (2011). Using intermodal psychodrama to personalize drama students' experience: two case illustrations. J. Aesthet. Educ. 45, 70–82. https://doi.org/10.5406/jaesteduc.45.2.0070
  • Orkibi, H., & Feniger-Schaal, R. (2019). Integrative systematic review of psychodramapsychotherapy research: Trendsand methodological implications. PloSOne,14(2), e0212575. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212575
  • Ortakale, M.Y. (2008). Akılcı davranış eğitimi [Rational behavior training] (Publication No:217058) [Doctoral dissertation, Çukurova University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Özbek, A. & Leutz, G. (2011). Psikodrama: Grup Psikoterapisinde Sahnesel Etkileşim. [Psychodrama: Scenic Interaction in Group Psychotherapy]. Abdülkadir Özbek Psikodrama Enstitüsü Yayınları.
  • Özbaş, A. A. (2014). Psikodrama Temelli Psikolojik Güçlendirme Programının Onkoloji Hemşirelerinin Güçlenme Algıları ve Tükenmişlik Düzeyleri Üzerine Etkisi [The Effect of Psychodrama-Based Psychological Empowerment Program on Oncology Nurses' Empowerment Perceptions and Burnout Levels] (Publication No:390744) [Doctoral dissertation, Erciyes University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Parkan M. (2015). Şiddet Gören Kadınlarda Sosyal Destek ve Psikodrama’nın Pozitif Negatif Duygu Durumlarına ve Yaşam Doyumlarına Etkileri [The Effects of Social Support and Psychodrama on Positive Negative Emotions and Life Satisfaction in Violent Women] (Publication No:425029) [Master dissertation, Haliç University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Prima, E. C., Putri, C. L., & Sudargo, F. (2017). Applying Pre and Post Role-Plays supported by Stellarium Virtual Observatory to Improve Students’ Understanding on Learning Solar System. Journal of Science Learning, 1(1), 1-7
  • Ragsdale, K. G., Cox, R. D., Finn, I., & Eisler, R. M. (1996). Effectiveness of short-term specialized inpatient treatment for war-related posttraumatic stress disorder: A role for adventure-based counseling and psychodrama. Journal of Traumatic Stress, 9, 269-283.
  • Ray, D.C. (2019). İleri düzey oyun terapisi. [advanced play therapy] (D. Olgaç, Trans.). Pinhan Yayıncılık
  • Şeker, G. (2020). Kariyer psiko-eğitim programının on birinci sınıf öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik ve eğitsel sonuç beklenti düzeylerine etkisi [The effect of career psycho-education program on career decision competence and educational outcome expectation levels of eleventh grade students.] (Publication No:657173) [Doctoral dissertation, Mersin University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Şener, Ö. (2018). Duygu ahrazlığı (aleksitimi) yaşayan üniversite öğrencilerinin duygu ifadeleri ve spontanlıkları üzerine psikodramanın etkisi [The effect of psychodrama on the emotional expressions and spontaneity of university students who have alexithymia.] (Publication No:521472) [Doctoral dissertation, İstanbul University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Tavakoly, F. M., Namdari, K. & Esmaili, M. (2014). Effect of psychodrama-based group training for healthy life style on psychological balance, spiritual well-being and optimism. Journal of Life Science and Biomedicine, 4(4), 346-351.
  • Terzioğlu, C. (2019). Psikiyatri kliniklerinde risk yönetimi ile ilgili hemşirelerin bilgi ve uygulamalarına psikodrama temelli risk yönetimi eğitim programının etkisi [The effect of the psychodrama-based risk management training program on the knowledge and practices of nurses about risk management in psychiatry clinics.] (Publication No:601787) [Master dissertation, Üsküdar University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Turan, M. E. (2017). Kariyer uyumluluğu geliştirme psiko-eğitim programının kariyer kararsızlığı ile başa çıkma üzerindeki etkisi [The effect of career adaptability development psycho-educational program on coping with career indecision.] (Publication No:483073) [Doctoral dissertation, Üsküdar University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Ulupınar, S. (2014). Psikodrama uygulamasının hemşirelik öğrencilerinin sorun çözme becerisine etkisi. [The effect of psychodrama application on nursing students' problem solving skills]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 15(1), 55-62. https://doi.org/10.5455/apd.39822
  • Ulusoy, Y., & Güçray, S. (2019). Psikodrama Teknikleri ile Bütünleştirilmiş Etkileşim Grubu Uygulamasının Karşılıklı Bağımlılık Üzerindeki Etkisi [The Effect of Interaction Group Application Integrated with Psychodrama Techniques on Interdependence]. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 11(2019), 246-260
  • Varma, G. S., Karadağ, F., Kalkan Oğuzhanoğlu, N., & Özdel, O. (2017). Depresyon tedavisinde grup psikoterapisi ve psikodramanın yeri [The place of group psychotherapy and psychodrama in the treatment of depression]. Klinik Psikiyatri Dergisi, 20, 308-317.
  • Vieira ve Risques, (2013). Psikodrama ve psikopatoloji. (E. İ. Doğaner, Trans.). In C.Baim, J. Burmeister & M. Maciel (ed.) Psikodrama: kuram ve uygulamadaki gelişmeler [Psychodrama, Advances in Theory and Practice] (pp. 237-249). Nobel Akademi.
  • Wang, Q., Ding, F., Chen, D., Zhang, X., Shen, K., Fan, Y., et al. (2020). Intervention effect of psychodrama on depression and anxiety: A meta-analysis based on chinese samples. The Arts in Psychotherapy, 69. https://doi.org/10.1016/j. aip.2020.101661
  • Wieser, M. (2013). Psikodrama psikoterapisinin sağaltıcı etkileri üzerine çalışmalar. (E. İ. Doğaner, Trans.). In C.Baim, J. Burmeister & M. Maciel (ed.) Psikodrama: kuram ve uygulamadaki gelişmeler [Psychodrama, Advances in Theory and Practice] (pp. 261-284). Nobel Akademi.

The Last 20 Years of Psychodrama in Turkish and International Academic Papers: A Document Analysis Study

Year 2023, , 180 - 193, 30.06.2023
https://doi.org/10.17066/tpdrd.1210122ey

Abstract

Objective: This study aims to examine its distribution according to problem areas of the publications in which the effectiveness of psychodrama is examined between 2001 and 2021 in Turkish academic papers and international academic papers.
Method: In this study, document analysis, which is a qualitative data collection method, was used. A total of 48 publications were reached within the scope of this research. Content analysis was performed.
Results and Conclusions: It is noted that studies examining the effectiveness of psychodrama on psychological health in Turkish academic papers and international academic papers are at the forefront and that there is limited research on career development. It has been found that articles and thesis studies in Turkish academic papers mostly focus on the effect of psychodrama on psychological health, social skills, and interpersonal relations; while studies in international academic papers focus on its effect on psychopathology and psychological health. It is seen that the publications examining the effectiveness of psychodrama in Turkish academic papers and international academic papers are most frequently related to young adults, and least frequently related to children and middle-aged adults. When compared to its use as a method, it has been concluded that psychodrama is mostly used as a technique in publications in Turkish academic papers and international academic papers.

References

  • Abu Al Rub, M. (2018). Effectiveness of a training program based on psychodrama in improving social competence in students with learning disabilities. JEPS, 12(1), 40-57.
  • Agten, J. (2019). Bibliodrama: introducing stories from narrative traditions in the development of young people’s life orientation. EducSci, 9(2):107. https://doi.org/10.3390/educsci9020107
  • Aktaş, S. (2014). Ebelere verilen empati eğitiminin doğumda anne memnuniyetine etkisi [The effect of empathy training given to midwives on maternal satisfaction at birth] (Publication No: 379391) [Doctoral dissertation, Atatürk University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Altınkılıç, S, Ateşçi, F., & Toker Uğurlu, T. (2020). Fibromiyalji Sendromu Tanılı Kadınlarda Psikodrama Grup Terapisinin Ağrı, Depresyon ve Yaşam Doyumu Üzerine Etkileri. [The Effects of Psychodrama Group Therapy on Pain, Depression and Life Satisfaction in Women with Fibromyalgia Syndrome] Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 2153-2164. https://doi.org/10.17755/esosder.671003
  • Axline, V. (2020). Oyun terapisi [Play Therapy] (M. Baydoğan, Trans.). Panama.
  • Aytan Erdoğan, Ş. (2010). Travma yaşantısı olan üniversite öğrencilerinin baş etme becerilerini geliştirmede psikodramanın etkisi [The effect of psychodrama on developing the coping skills of university students with trauma experiences.] (Publication No:279862) [Master dissertation, Marmara University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Bakalım, O., Yörük, C & Şensoy, G. (2018). Psikodrama grup yaşantısının rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinin öz-duyarlık düzeylerine etkisi [The effect of psychodrama group experience on the self-compassion levels of guidance and psychological counseling students.]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 949-968. https://doi.org/10.17755/esosder.331543
  • Bal P. N., & Şener Ö. (2015). Psikosomatik Hastalıkların İyileştirilmesinde Psikodramanın Etkisi [The Effect of Psychodrama on the Healing of Psychosomatic Diseases]. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2015) 310-323.
  • Blatner, A. (1993). Psikodrama ile İletişim Dünyamıza Adımlar. [Communication with Psychodrama Steps to Our World]. (G. Akçay, Trans.). Grup Psikoterapileri Derneği.
  • Blatner, A. (2002). Psikodramanın Temelleri [Foundations of Psychodrama]. (G. Şen, Trans.). Sistem Yayıncılık. Chae, S. E., & Kim, S. J. (2017) Group Psychodrama for Korean College Students. Journal of College Student Psychotherapy, 31(1), 59-70. https://doi.org/10.1080/87568225.2016.1239512
  • Chung, S. F. (2013). A review of psychodrama and group process. International Journal of Social Work and Human Services Practice, 1(2), 105-114. https://doi.org/10.13189/ijrh.2013.010204 Creekmore, N., & Madan, A. (1981). The use of sociodrama as a therapeutic technique with behavior disordered children. Behavioral Disorders, 7(1), 28–33.
  • Carbonell, D. M., & Parteleno-Barehmi, C. (1999). Psychodrama groups for girls coping with trauma. International Journal of Group Psychotherapy, 49, 285–306.
  • Carroll, J., & Howieson, N. (1978). Psychodrama as a Personal Growth Experience: A programme for teacher trainees. Australian Journal of Teacher Education, 3(1), 30- 43.
  • Cruz A., Sales C., Alves P., & Moita G. (2018). The core techniques of Morenian Psychodrama: a systematic review of literature. Front. Psychol. 9, 1263. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01263
  • Çetinkaya Yıldız, E., Derin, S., & Boran, M. (2018). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Psikolojik Danışma ve Rehberlik İhtiyaçları [Psychological Counseling and Guidance Needs of Secondary and High School Students]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 57-84. https://doi.org/10.21764/maeuefd.397273
  • Çınar, Ç. (2011). Lise son sınıf öğrencilerinin meslek seçimi kararlarında benlik algısının önemi [The importance of self-perception in the career choice decisions of high school seniors] (Publication No:296663) [Master dissertation, Maltepe University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Çiçek, A. (2019). 7-14 Yaş Otizmli Bireylerde Psikodramanın Etkinliğinin İncelenmesi [Investigation of the Efficiency of Psychodrama in Individuals aged 7-14 with Autism] (Publication No: 648173) [Master dissertation, Haliç University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Dahlan, S., Idris, E., & Susanto, E. (2020). Improve Student Career Certainty Using Self-Information: A Career Counseling in the School. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(6), 1480-1494. https://orcid.org/0000-0002-3520-0251
  • Doğan, T. (2012). Sağlıklı duygusal ilişkiler geliştirmede psikodramanın rolü: Bir olgu sunumu [The role of psychodrama in developing healthy emotional relationships: A case report]. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 49-60.
  • Doğaner, İ. (1996). Sociometric psychodramatic group psychotherapy with bipolar patients [Psychodrama proficiency dissertation, Dr. Abdülkadir Özbek Psychodrama Institute]. http://www.izmirevlilikterapisi.com/files/1996PDTezi.pdf
  • Dorothea, G. (2016). Effectiveness of psychodrama group therapy on pupils with mathematics anxiety. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 1– 19. https://doi.org/10.1007/s11620‐015‐0299‐4.
  • Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve psikodrama [Sociometry and psychodrama]. (2nd ed.). Sistem Yayıncılık.
  • Durmuş, T. (2019). Üniversite öğrencilerinin öfke yönetimine psikodramanın etkisi [The effect of psychodrama on anger management of university students] (Publication No:560350) [Master dissertation, Ege University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Ersever, O. (1994). Psikodrama ile Sözsüz İletişim Teknikleri Kullanılan Encounter Gruplarının Karşılaştırılması [Comparison of Encounter Groups Using Psychodrama and Nonverbal Communication Techniques]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(6), 103-107.
  • Farmer, C., & Geller, M. (2005). The integration of psychodrama with Bowen’s theories in couple’s therapy. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama and Sociometry, 58(2), 70–85.
  • Girgin Büyükbayraktar, Ç., Bozgeyikli, H., & Kesici, Ş. (2018). Gençlerin psikolojik ihtiyaçları nelerdir? [What are the psychological needs of young people?]. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(8), 11-26. https://doi.org/10.26466/opus.395945
  • Gezgin, M. (2019). Bilişsel-Davranışçı Yaklaşım ve Psikodrama Uygulaması Temelli Arabuluculuk Eğitim Programı’nın, Arabulucuların Becerileri Üzerindeki Etkileri [The Effects of the Cognitive-Behavioral Approach and Psychodrama Based Mediation Training Program on the Skills of the Mediators] (Publication No: 596513) [Doctoral dissertation, Dokuz Eylül University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Gökkaya, F., & Özdel, O. (2016) Rehber öğretmenlerin mesleksel tükenmişliğini azaltmada psikodramanın etkinliği [The effectiveness of psychodrama in reducing the professional burnout of counselors]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17,354-361.
  • Gökler, B. (1998). Psikodrama Yoluyla Tedavi Gören Bir Ergen Grubunun Süreç Analizinde Simgelerin Kullanımı. [The Use of Symbols in the Process Analysis of a Group of Adolescents Treated by Psychodrama]. [Psychodrama proficiency dissertation, Dr. Abdülkadir Özbek Psychodrama Institute].
  • Göveç Taşpınar, N. (2014). Psikodrama ve bilişsel davranışçı terapi yöntemi ile grup çalışmasının sınav kaygısı yaşayan öğrencilerin kaygıları üzerindeki etkilerinin karşılaştırılması [Comparison of the effects of psychodrama and cognitive behavioral therapy method and group work on the anxiety of students with test anxiety] (Publication No:417726) [Master dissertation, Hasan Kalyoncu University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Grant, K. L., Springer, S. I., Tuttle, M., & Reno, M. (2021). Small-group counseling intervention to support career exploration of rural middle school students. Journal for Specialists in Group Work, 46(1), 108–127. https://doi.org/10.1080/01933922.2020.1856254
  • Gündüz, G. (1996). Yetiştirme yurdunda yaşayan 12-18 yaş arası kız çocuklarının psikodrama öncesi ve sonrası kişilik özelliklerinin ve sosyal uyumlarının karşılaştırılması [Comparison of personality traits and social adaptation of girls aged 12-18 living in orphanages before and after psychodrama] (Publication No:54836) [Master dissertation, Uludağ University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Gürgan U (2006). Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Öğrencilerinin Yılmazlık Düzeylerine Etkisi [The Effect of Group Counseling on University Students' Resilience Levels] (Publication No:205194) [Doctoral dissertation, Ankara University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Gürgan, U. (2020). The Effect of Psychodrama Integrated Psycho-Education Program on Resilience and Divorce Adjustment of Children of Divorced Families. World Journal of Education, 10(1), 56-68.
  • Hamamcı, Z. (2002). Bilişsel davranışçı yaklaşımla bütünleştirilmiş psikodrama uygulamasının kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar ve temel inançlar üzerine etkisi [The effect of psychodrama application integrated with cognitive behavioral approach on cognitive distortions and basic beliefs about interpersonal relationships] (Publication No:117647) [Doctoral dissertation, Ankara University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Holmes, P., Karp, M., & Watson, M. (Eds.). (2013). Moreno'dan bu yana psikodrama [Psychodrama since Moreno]. Nobel (Original work published 1994).
  • Imholz, S. (2008). The therapeutic stage encounters the virtual world. Thinking Skills and Creativity, 3(1), 47–52. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2008.02.001
  • Işiker, G. B. ve Fırıncı, M. (2008). Terapide psikodrama ve resmin kullanılmasının savunma tarzları ve sosyal ilişkiler ağı üzerine etkileri [The effects of using psychodrama and painting in therapy on defense styles and social networks]. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 69-80.
  • İren Akbiyik, D., Soygür, H., & Karabulut, E. (2012). Psiko-onkoloji ve aile hekimliğinde ruh sağlığını güçlendirme: Sosyal destek algısı ve psikodrama grup terapisi uygulamaları [Strengthening mental health in psycho-oncology and family practice: Perceived social support and psychodrama group psychotherapy]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13(3), 205–209.
  • Kalkan Oğuzhanoğlu N, & Özdel, O. (2005). Yaşlılık, huzurevi ve yaşam yolculukları bir psikodrama grup çalışması [A psychodrama group work on old age, nursing home and life journeys]. Türk Psikiyatri Dergisi, 16:124-132.
  • Karadağ, F., Kalkan Oğuzhanoğlu, N., Özdel, O., Ergin, Ş. & Kaçar, N. (2010). Psöriyazis hastalarında psikodrama: stres ve stresle baş etme [Psychodrama in psoriasis patients: stress and coping with it]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11(3), 220-227.
  • Karataş, Z. (2008). Bilişsel davranışsal teknikler ile psikodrama teknikleri kullanılarak yapılan grupla psikolojik danışma uygulamalarının ergenlerde saldırganlığı azaltmadaki etkilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi [Comparative analysis of the effects of group counseling practices using cognitive behavioral techniques and psychodrama techniques on reducing aggression in adolescents.] (Publication No:226054) [Doctoral dissertation, Mersin University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Karataş, Z. (2011). Psikodrama teknikleri kullanılarak yapılan grup uygulamasının ergenlerin çatışma çözme becerilerine etkisinin incelenmesi [Investigation of the effect of group practice using psychodrama techniques on adolescents' conflict resolution skills]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 601-614.
  • Karataş, Z. (2014). Psikodrama uygulamasının üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş ve umutsuzlukları üzerindeki etkisi [The effect of psychodrama application on the subjective well-being and hopelessness of university students]. Eğitim ve Bilim, 39(173), 118-128.
  • Karataş, Z., & Gökçakan, Z. (2009). A comparative investigation of the effects of cognitive-behavioral group practices and psychodrama on adolescent aggression. Educational Sciences: Theory & Practice, 9(3), 1441–1452
  • Karp, M. (2013). Psikodramaya Giriş (A.Büke & Ş. Türkdalı, Trans.). In M. Karp, P. Holmes, & K. Bradshaw Tauvon (Ed.) Psikodrama Rehberi [The Handbook of Psychodrama] (pp. 3-13). Nobel. Katmer, A.N., Demir, R., Çekiç, A. & Hamamcı, Z. (2020). The Effect of Psychodrama on Subjective Well-Being and Trait Anxiety. Journal of Educational, 6(2), 269-286 https://doi.org/10.5296/jei.v6i2.17600
  • Kellermann, P. F. (2013a). Tanımlama. (Y. Kaptan, Trans.). In B. Gökler, I. G. Danışman, A. M. Aktaş (Trans. Ed.) Psikodramaya derinlemesine bir bakış: Psikodramanın terapötik yönleri [Focus on Psychodrama The Therapeutic Aspects of Psychodrama] (pp. 17-32). Nobel Akademik.
  • Kellermann, P.F. (2013b). Psikodramatist. (A. Atlı Özbaş, Trans.). Psikodramaya derinlemesine bir bakış: Psikodramanın terapötik yönleri [Focus on Psychodrama The Therapeutic Aspects of Psychodrama] (pp. 45-57). Nobel Akademik.
  • Kılıç, M. (2019). Psikodrama grup terapisinin eş bağımlıların psikopatolojileri, stresle başa çıkma biçimleri, benlik saygıları, algılanan sosyal destek ve eş bağımlılığa etkisi [The effect of psychodrama group therapy on the psychopathology of co-dependents, coping styles, self-esteem, perceived social support and co-dependence]. (Publication No:601777) [Doctoral dissertation, Ege University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Kipper, D. A., & Ritchie, T. D. (2003).The effectiveness of psychodramatic techniques: A meta-analysis. Group Dynamics: Theory, Research and Practice,7, 13–25. Konopik D. A, & Cheung M. (2013). Psychodrama as a social work modality. Social Work, 58(1):9–20. https://doi.org/10.1093/sw/sws054
  • Konuk, M. (2020). Umut odaklı kariyer gelişimi modeline dayalı psikoeğitim programının üniversite öğrencilerinin umut ve kariyer geleceği düzeylerine etkisi [The effect of the psychoeducation program based on the hope-oriented career development model on the hope and career future levels of university students.] (Publication No:657337 ) [Doctoral dissertation, Ankara University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Lambie, I., Robson, M., & Simmonds, L. (1997). Embedding psychodrama in a wilderness group program for adolescent sex offenders. Journal of Offender Rehabilitation, 26(1–2), 89–107.
  • Liberali, R., & Grosseman, S. (2015). Use of Psychodrama in medicine in Brazil: a review of the literature. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 19(54), 561-571. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0524
  • Maya, J., Jiménez, L., Lorence, B., Del Moral, G., & Hidalgo, V. (2020). Scene-Based Psychodramatic Family Therapy With Troubled Adolescents and Parents: A Pilot Study. Family process, 59(1), 111–126. https://doi.org/10.1111/famp.12401
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation] (S. Turan, Trans. Ed.). Nobel (Original work published 2009). Moreno, J.J. (1963). Sosyometrinin temelleri. [Fundamentals of sociometry]. (N.Ş. Kösemihal, Trans.). İstanbul Matbaası.
  • Naar, R. (2007). Grup Psikoterapisine İlk Adım. [First Step to Group Psychotherapy] (N.H.Şahin, Trans.). İmge Kitapevi.
  • Okur-Berberoglu, E. (2017). Outdoor Experiential Environmental Education: An AdultCentred Intervention for the Affective Domain. International Electronic Journal of Environmental Education, 7 (1), 34-58.
  • Orkibi, H. (2011). Using intermodal psychodrama to personalize drama students' experience: two case illustrations. J. Aesthet. Educ. 45, 70–82. https://doi.org/10.5406/jaesteduc.45.2.0070
  • Orkibi, H., & Feniger-Schaal, R. (2019). Integrative systematic review of psychodramapsychotherapy research: Trendsand methodological implications. PloSOne,14(2), e0212575. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212575
  • Ortakale, M.Y. (2008). Akılcı davranış eğitimi [Rational behavior training] (Publication No:217058) [Doctoral dissertation, Çukurova University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Özbek, A. & Leutz, G. (2011). Psikodrama: Grup Psikoterapisinde Sahnesel Etkileşim. [Psychodrama: Scenic Interaction in Group Psychotherapy]. Abdülkadir Özbek Psikodrama Enstitüsü Yayınları.
  • Özbaş, A. A. (2014). Psikodrama Temelli Psikolojik Güçlendirme Programının Onkoloji Hemşirelerinin Güçlenme Algıları ve Tükenmişlik Düzeyleri Üzerine Etkisi [The Effect of Psychodrama-Based Psychological Empowerment Program on Oncology Nurses' Empowerment Perceptions and Burnout Levels] (Publication No:390744) [Doctoral dissertation, Erciyes University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Parkan M. (2015). Şiddet Gören Kadınlarda Sosyal Destek ve Psikodrama’nın Pozitif Negatif Duygu Durumlarına ve Yaşam Doyumlarına Etkileri [The Effects of Social Support and Psychodrama on Positive Negative Emotions and Life Satisfaction in Violent Women] (Publication No:425029) [Master dissertation, Haliç University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Prima, E. C., Putri, C. L., & Sudargo, F. (2017). Applying Pre and Post Role-Plays supported by Stellarium Virtual Observatory to Improve Students’ Understanding on Learning Solar System. Journal of Science Learning, 1(1), 1-7
  • Ragsdale, K. G., Cox, R. D., Finn, I., & Eisler, R. M. (1996). Effectiveness of short-term specialized inpatient treatment for war-related posttraumatic stress disorder: A role for adventure-based counseling and psychodrama. Journal of Traumatic Stress, 9, 269-283.
  • Ray, D.C. (2019). İleri düzey oyun terapisi. [advanced play therapy] (D. Olgaç, Trans.). Pinhan Yayıncılık
  • Şeker, G. (2020). Kariyer psiko-eğitim programının on birinci sınıf öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik ve eğitsel sonuç beklenti düzeylerine etkisi [The effect of career psycho-education program on career decision competence and educational outcome expectation levels of eleventh grade students.] (Publication No:657173) [Doctoral dissertation, Mersin University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Şener, Ö. (2018). Duygu ahrazlığı (aleksitimi) yaşayan üniversite öğrencilerinin duygu ifadeleri ve spontanlıkları üzerine psikodramanın etkisi [The effect of psychodrama on the emotional expressions and spontaneity of university students who have alexithymia.] (Publication No:521472) [Doctoral dissertation, İstanbul University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Tavakoly, F. M., Namdari, K. & Esmaili, M. (2014). Effect of psychodrama-based group training for healthy life style on psychological balance, spiritual well-being and optimism. Journal of Life Science and Biomedicine, 4(4), 346-351.
  • Terzioğlu, C. (2019). Psikiyatri kliniklerinde risk yönetimi ile ilgili hemşirelerin bilgi ve uygulamalarına psikodrama temelli risk yönetimi eğitim programının etkisi [The effect of the psychodrama-based risk management training program on the knowledge and practices of nurses about risk management in psychiatry clinics.] (Publication No:601787) [Master dissertation, Üsküdar University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Turan, M. E. (2017). Kariyer uyumluluğu geliştirme psiko-eğitim programının kariyer kararsızlığı ile başa çıkma üzerindeki etkisi [The effect of career adaptability development psycho-educational program on coping with career indecision.] (Publication No:483073) [Doctoral dissertation, Üsküdar University]. Council of Higher Education Thesis Center.
  • Ulupınar, S. (2014). Psikodrama uygulamasının hemşirelik öğrencilerinin sorun çözme becerisine etkisi. [The effect of psychodrama application on nursing students' problem solving skills]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 15(1), 55-62. https://doi.org/10.5455/apd.39822
  • Ulusoy, Y., & Güçray, S. (2019). Psikodrama Teknikleri ile Bütünleştirilmiş Etkileşim Grubu Uygulamasının Karşılıklı Bağımlılık Üzerindeki Etkisi [The Effect of Interaction Group Application Integrated with Psychodrama Techniques on Interdependence]. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 11(2019), 246-260
  • Varma, G. S., Karadağ, F., Kalkan Oğuzhanoğlu, N., & Özdel, O. (2017). Depresyon tedavisinde grup psikoterapisi ve psikodramanın yeri [The place of group psychotherapy and psychodrama in the treatment of depression]. Klinik Psikiyatri Dergisi, 20, 308-317.
  • Vieira ve Risques, (2013). Psikodrama ve psikopatoloji. (E. İ. Doğaner, Trans.). In C.Baim, J. Burmeister & M. Maciel (ed.) Psikodrama: kuram ve uygulamadaki gelişmeler [Psychodrama, Advances in Theory and Practice] (pp. 237-249). Nobel Akademi.
  • Wang, Q., Ding, F., Chen, D., Zhang, X., Shen, K., Fan, Y., et al. (2020). Intervention effect of psychodrama on depression and anxiety: A meta-analysis based on chinese samples. The Arts in Psychotherapy, 69. https://doi.org/10.1016/j. aip.2020.101661
  • Wieser, M. (2013). Psikodrama psikoterapisinin sağaltıcı etkileri üzerine çalışmalar. (E. İ. Doğaner, Trans.). In C.Baim, J. Burmeister & M. Maciel (ed.) Psikodrama: kuram ve uygulamadaki gelişmeler [Psychodrama, Advances in Theory and Practice] (pp. 261-284). Nobel Akademi.
There are 77 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Psychology
Journal Section Makaleler
Authors

Ezgi Sumbas 0000-0001-5450-6400

Yağmur Ulusoy 0000-0002-8906-7396

Publication Date June 30, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Sumbas, E., & Ulusoy, Y. (2023). The Last 20 Years of Psychodrama in Turkish and International Academic Papers: A Document Analysis Study. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 13(69), 180-193. https://doi.org/10.17066/tpdrd.1210122ey

!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.