Nowadays, school counselors spend most of their time for students having emotional and behavioral problems. It is observed that most problems of these children are related to interpersonal relationships. For this pUlpose, individual and group counsefing servic'es are presented to these students in schools. However, cow1Seling services sometimes may be ineffective in the treatment of interpersonal relationship problems caused by social and cognitive insufficiencies. In this condition, pair counseling as a dijferent intervention ma)' be used according to students' needs. Pair counseling is aimed to foster interpersonal development of children having insufficient social and cognitive capacities for estabfishing intimate relationships. Pair counseling is a psychosocial intervention where play is the center two children are matched in the counseling refationship. In this paper, definition, aim, and histarical development of pair counseling, it's comparative with pair therapy, characteristics of children, counseling process, techniques and the role of the counselor are presented.
GÜnÜmÜzde, okul psikolojik dal1lsmanlan zamanlanl1ln çogunu duygusal ve davral1lssal problemlere sahip ögrencilere ayirmak zorunda kalmaktadir/ar. Bu çocuklann yasadiklan problemlerin ogllJ1lui~ll/1Unise, kisilerarasi iliskilerle ilgili oldugu gözlenmektedir. Bu nedenle, okul/arda onlara yönelik bireysel ve grupla psikolojik dal1lsma hizmetleri dÜzenlenmektedir. Bununla birlikte, bireysel ve grupla psikolojik damsma hizmetlerinin, sosyal ve bilissel yetersizliklerden kaynaklanan kisilerarasi iliskilerle ilgili problemlerin sagalflml/1da zaman zaman yetersiz kalabildikleri görÜlmektedir. Bu durumda, ögrencilerin ihtiyaçlan dogrultusunda farkli bir mÜdahale yöntemi olarak ikili psikolojik dal1lsma (pair counseling) kul/al1llabilir. Ikili psikolojik dal1lsma, yakl/1 iliski kurmada sosyal ve bilissel kapasite açisl/ 1dan yetersiz olan çocuklann kisilerarasi iliski gelisimini desteklemeye yöneliktir. Ikili psikolojik dal1lsma, merkezinde oyun olan bir psikolojik dal1lsma iliskisinde iki çocugun eslestirildigi bir psiko-sosyal mÜdahale yöntemidir. Bu çalismada, ikili psikolojik dal1lsmal1ln tal1lml, gelisimi, ikili terapi ile karsilastinlmasi, amaci, yardmi verilecek çocuklann özellikleri, dal1lsma sÜreci, kul/al1llan teknikler ve dal1lsmanl/1 rolÜne iliskin bilgiler verilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 17, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 3 Issue: 24 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.