The aim of this research was to examine if the academicians’ emotional intelligence ability predicts their humor styles and life satisfaction and if academicians’ emotional intelligence ability, humor style and life satisfaction differs with regards to academic degree variable in significant levels. For data collection, Bar-On EQ Inventory, Humor Style Scale, Life Satisfaction Scale and Personal Information Form were used. The participants were 362 academicians from different faculties of Cukurova and Selcuk University, 134 female and 228 male. For statistical analysis, one-way Anova, Tukey test, Kruskal Wallis H-Test, Mann-Whitney-U test and multiple regression analysis were used. Whereas academicians’ emotional intelligence ability was investigated with regards to their academic degree, significant difference was seen in interpersonal relation skills, adaptation and coping with stress subscales and there was not any significant difference in personal skills and general psychological situation subscales. When academicians’ humor styles were investigated with regards to their academic degree, aggressive humor style grades of research assistants were higher than lecturers, assistant professors, associate professors and professors in significant level. When academicians’ life satisfaction were investigated with regards to their academic degree, professors’ life satisfaction levels were higher than research assistants’, lecturers’, assistant professors’ and associate professors’ in significant level. It was seen that the academicians’ emotional intelligence ability explains and predicts their humor styles and life satisfaction in significant level.
Bu arastırmanın amacı üniversite ögretim elemanlarının duygusal zekâ yetenekleri, mizah tarzları ve yasam doyumlarının akademik unvan degiskeni açısından anlamlı düzeyde farklılasıp farklılasmadıgını, duygusal zekâ yeteneklerinin, mizah tarzları ve yasam doyumlarını yordayıp yordamadıgını belirlemektir. Arastırma verileri Bar-On EQ Anketi, Mizah Tarzları Ölçegi, Yasam Doyumu Ölçegi ve Kisisel Bilgi Formu kullanılmıstır. Arastırmanın grubu Çukurova Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesinin farklı fakültelerinde
çalısmakta olan 134 kadın ve 228 erkek olmak üzere toplam 362 ögretim elemanından olusmaktadır. Verilerin istatistiksel analizinde tek yönlü varyans analizi, tukey testi, Kruskal Wallis H-Testi, Mann-Whitney-U testi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıstır. Bu arastırmada ögretim elamanlarının duygusal zekanın kisisel beceriler, kisilerarası beceriler, uyum ve stresle basa çıkma alt boyutlarında anlamlı düzeyde farklılasma gözlenirken genel ruh durumu boyutunda ise farklılasmanın olmadıgı gözlenmistir. Ögretim elemanlarının mizah tarzlarının akademik unvana göre sadece saldırgan mizah tarzında farklılastıgı gözlenmis, arastırma görevlilerinin saldırgan mizah tarzı puan ortalamaları ögretim görevlisi, yardımcı doçent, doçent ve profesörlerden anlamlı düzeyde yüksek bulunmustur. Yasam doyumunun akademik unvana göre profesörlerin
yasam doyumları arastırma görevlisi, ögretim görevlisi, yardımcı doçent ve doçent unvanına sahip ögretim elemanlarından anlamlı düzeyde yüksek oldugu saptanmıstır.
Ögretim elemanlarının duygusal zeka yeteneklerinin mizah tarzlarını ve yasam doyumlarını anlamlı düzeyde yordadıgı görülmüstür.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 3 Issue: 30 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.